After8 Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 (endret) God kveld! Jeg har stort dilemma når det kommer til min egen CV. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Akkurat nå er jeg selvstendig næringsdrivende. Jeg driver et firma sammen med en venn av meg. Vi får noen oppdrag nå og da, men det er absolutt ingenting å leve på, slik som det er nå. For øyeblikket er firmaet som et hobbyprosjekt for oss. Vi får se hva fremtiden bringer. Vi har faktisk tjent litt penger. Uheldigvis må vi prioritere firmaet, så det blir ikke noe utbetalt til verken meg eller han. Vi opprettet firmaet i 2013, da jeg hadde en fulltidsjobb. Jeg sluttet i fulltidsjobben i juni 2014. Siden den gang har jeg bare holdt på med firmaet. Med andre ord vil det si at jeg har vært "arbeidsløs" i to år nå. Jeg har søkt og søkt og søkt på jobber. Jeg har blitt tilkalt til noen få intervjuet iløpet av de to årene, men ikke fått noe skikkelig jobb enda, dessverre. Slik er det å bo i det fylket med mest arbeidsløshet. Frem til nå har jeg ført opp firmaet vårt på CV-en min. Rollen er satt til "Medeier". Frem til 2014 hadde jeg en skikkelig jobb. Fra 2013 til nå har jeg jobbet i vårt firma, i følge CV-en. Som sagt så bor jeg i det fylket med mest arbeidsløshet. Jeg søker på jobber som ikke krever veldig med utdannelse. Selv har jeg fullført treårig videregående skole, og har oppnådd generell studiekompetanse. Tror dere det er slik at de som skal ansette folk, ser på arbeidserfaring, og ser på dem som ikke har vært ute i arbeid på en stund? At de prioriterer de som ikke har jobb, fremfor de som allerede har jobb. Det er i alle fall slikt jeg føler det. Ettersom jeg jobber i eget firma som medeier, så vil jeg nedprioriteres, ettersom jeg har en "god" jobb fra før av. Hva burde jeg i så fall gjøre? Burde jeg beholdt firmaet på CV-en, og bare fortelle dem at det er et hobbyprosjekt hvis jeg er heldig nok til å bli tilkalt til intervju? Eller burde jeg fjerne firmaet fra CV-en, og bare fortelle dem at jeg driver et firma på siden, men at det er en hobby, og at det ikke er en skikkelig jobb, hvis jeg er heldig nok til å bli tilkalt til intervju? I så fall vil det stå på CV-en at jeg har vært arbeidsledig siden 2014. Jeg bør også nevne at det står at jeg har jobbet i eget firma fra "2013-Nåværende". Jeg tror selv jeg hadde hatt større sjanse hvis det hadde stått "2013-Oktober 2015", men da tror de kanskje at jeg bare har vært arbeidsløs i 5 dager. Jeg vet virkelig ikke hva som er best her. Hva ville dere ha gjort i min situasjon? Jeg setter utrolig stor pris på all hjelp jeg kan få. PS: Jeg bør også legge til at jeg ikke har planer om å slutte i vårt firma. Det er ikke så mye å tjene, men jeg vil fortsatt jobbe der, da det ikke krever mye tid for øyeblikket. Endret 5. oktober 2015 av After8 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Jeg ville skrevet det på CV-en. Det vil gjøre deg mer attraktiv og gi deg større sjanse til å komme på intervju, hvor du vil få muligheten til å forklare deg. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Nei, arbeidsgivere ansetter ikke for å være edle, og spesielt ikke i dårlige tider. Jeg ser ikke hvordan det på noen måte kan trekke ned inntrykket av deg at du har forsøkt å være selvstendig næringsdrivende i den tida du ellers ville vært arbeidsledig. Før det opp på CV-en og vis utførlig hvilken erfaring du har fått som selvstendig næringsdrivende og hva du har oppnådd. Har du tjent litt penger, er det positivt. Det er ingen som forventer at du på to år skal klare å bygge opp en spesielt vellykket bedrift og i hvert fall ikke i nedgangstider. Det beskriver bare de få suksesshistoriene vi av og til leser om. At du har prøvd og fått litt ut av det, tyder på positive egenskaper ved deg som arbeidstaker. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Eg hadde definitivt skrevet opp at du har jobba fulltid i eige firma framfor å skrive at du har vært arbeidsledig. At du ikkje har tatt ut lønn, eller at at du har tjent dårlig i firmaet er uansett ikkje noke som du nevner på CV'en. Dei fleste arbeidsgivere vil normalt heller ikkje spørre kva du hadde i lønn når du har jobba i eige firma, dette fordi lønna då vanligvis er mykje lavare enn det du kjem til å kreve i den nye jobbe, alternativt så mykje høgare at den nye arbeidsgiveren uansett ikkje kan matche jobben. Når du no søker ny jobb så seier du berre at du ønsker ei vanlig stilling fordi du vil prioritere ned firmaet, du treng ikkje å utbrodere kor dårlig det går. Eg ville i alle fall ikkje bagatelisert den arbeidsinnsattsen du har gjort dei siste to åra med at dette berer var eit hobbyprosjekt. Når det gjeld sjangsane dine for å få jobb så blir ikkje dei dårligare berre fordi du har jobb frå før. Som Zarac skriver så driver ikkje arbeidsgivere å deler ut jobb til dei som trenger det mest, dei tilbyr jobb til dei som vil kunne gjere ein god jobb. Du kan sjølvsagt avslutte arbeidsforholdet i firmaet ditt og berre stå som eigar av firmaet før du søker jobb, men eg ser ikkje korleis det kan være ein fordel. Arbeidsgiver vil ha eit betre inntrykk av personar som klarer å gå frå jobb til jobb utan lediggang, enn personar som går utan jobb ei stund, det er dette som gjer at hol i CV'en ikkje er særlig bra. 1 Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 I søknaden som du sender med CV`en kan du jo spesifisere hva "medeier"-rollen innebærer... En fremtidig arbeidsgiver lurer nok på hvor mye tid denne rollen tar, hva den innebærer osv for å se hvilke konsekvenser den evt. kan gi til stillingen de skal ansette deg i... 1 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Som nevnt over her så ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å la din nåværende jobb stå. Det er jo drøssevis av folk som søker ny jobb mens de allerede er i jobb. 1 Lenke til kommentar
After8 Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 Tusen takk for alle svar! Da skal jeg rett og slett la det stå der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå