Gå til innhold

Barebone system!

Gega

Anbefalte innlegg

Hei.

Er barebone system noe bra?

Er det noen som har det og kan fortelle litt om hvordan det er med varmeutvikling og støy i disse?

vist jeg skal ha det så blir det med P-4, men hvilket chipset og hvilken type barebonesystem bør jeg satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det finnes veldig mange tester av barebone på nettet..eksempelvis hos anandtech.com.

Visst er barebone bra, til sitt bruk. kjøpte en Shuttle og den er megapraktisk! funker som pc i stua og kona lar meg ha den der! det har ALDRI skjedd før med noen pc jeg har hatt! og så er den liten å ta med seg nåe man stikker over til en kompis for å spille litt i nettverk da:-)

Shuttle ha et "genialt" kjølesystem for cpu; heatpipe. Shuttle har et bra kabinett og er stort kontra den fysiske størrelsen. Har selv en AMD boks fra Shuttle men den støyer som bare ****. Alle her svarer med å sette inn en støysvak Pabst-vifte. Det hjelper sikkert, men jeg gidder ikke. Når du velger komponenter i en så liten boks er det greit å tenke litt fornuftig..velge en støysvak disk og tenke skjermkortkjøling..

Mitt valg er MSI's boks, . den er kuul, har endel fornuftige ting og koster ikke all verden, sub 3K. Shuttlebox'n SB61G2, kommer helskinnet gjennom tester.

kort sagt: Shuttle gir deg value-for-money bokser med en meget bra 200watt strømforsyning, men endel støy! Så kjøp en annen vifte om du ikke vil irritere deg. MSI boksen, MEGA PC, har radio og fjernkontroll..kuult.. SÅ, forvent endel støy; lite kabinett vet du, varme kompnenter..

Lenke til kommentar

Jeg har g-cube som de selger på komplett. (865 chipset)

Støy: Stock P4 kjøler, vifte på chipset, 80mm på psu, x-fan bak (radial vifte)

-P4 kjøleren lager vanlig lyd, dette er den som kommer med 2.6GHz

-Chipsetvifte lager lyd, men ikke lett å legge merke til den.

-PSU vifte lager litt mye lyd, og jeg skal nok bytte denne.

-x-fan, er temperaturstyrt radial vifte og er den som lager mest lyd.

Varme:

-Prosessor holder grei temp.

-GF3 har veldig kort avstand til sideveggen, og derfor går nok viften litt tregere enn den skal.

-Chipset er kaldt.

-Psu kaster ut lunken luft idle, og merkbart varmere under stress.

-X-fan blåser ut moderat varm luft. Uten denne blir CPU minst 5-10 grader varmere, men en liten motstand er nok best å montere på den.

Jeg planlegger å montere vannkjølig neste gang jeg har penger. (Må flytte på en vegg for å få plass til GPU blokk.)

EDIT: En liten komentar om chipset HSF'en. Den ligger på skrått og delvis under skjermkortet, så det er vanskelig å bytte ut. Jeg tror jeg skal kutte opp en Socket A kjøleribbe og plasere på uten vifte.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Mitt valg er MSI's boks, . den er kuul, har endel fornuftige ting og koster ikke all verden, sub 3K. Shuttlebox'n SB61G2, kommer helskinnet gjennom tester.

kort sagt: Shuttle gir deg value-for-money bokser med en meget bra 200watt strømforsyning, men endel støy! Så kjøp en annen vifte om du ikke vil irritere deg. MSI boksen, MEGA PC, har radio og fjernkontroll..kuult.. SÅ, forvent endel støy; lite kabinett vet du, varme kompnenter..

Shuttle-boksene støyer gjerne mindre enn MSI Mega-PC 651. Vil også si at 865G/PE-baserte systemer er å foretrekke framfor SiS651. MSI-saken er trang, og det blir varmt. Fjernkontrollen og displayet har i praksis ganske liten verdi -- fjernkontrollen fungerer ikke i Windows.

AOpen XC Cube kan også være et alternativ.

Tester av div. Shuttle-modeller, MSI Mega-PC 651, AOpen XC Cube, Abit Digi Dice finner du på http://go.pcworld.no/barebone

Lenke til kommentar

de nyeste shuttlen kommer med ekstern strømforsyning, ala som dem du finner på bærbar, vet ikke om du får det enda, men det er hvertfall planen for fremtidige modeller.

det er relativt enkelt å bytte ut psu viften. 4 thumscrews er alt som skal til, og disse må du desuten skrue opp når du skal montere cpuen.

har du da i tillegg en relativt støysvak harddisk, er du på langt vei i mål.

jeg har brukt noen kroner på å fjerne støy fra min shuttle. men begynner å bli fornøyd nå. har bytte vifte til cpu(kab) og psu, vifteløst skjermkort, og harddisk i novibes. har for tiden en WD 120 gb som skal byttes ut i en seagate når julenissen kommer på besøk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...