Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skikkert Wlan

Anbefalte innlegg

hei.

En kompis av meg har bestilt adsl (fra Telenor). Han bor i en leilighet der han og huseieren skal dele adsl'en. men i leiligheten er det ikke lagt opp noen telefonkabel.

Derfor har de bestemt seg for å bruke wlan.

Jeg har blitt bedt om å sette opp dette, men har dessverre lite kjennskap til wlan. Kobles det opp på lik måte:

-> kontakt -> modem ->sender ??

Hva må til for å få dette nettet så sikkert som overhode mulig? må jeg definer mac adressene til wlan-kortene på wlan senderen? for at ingen skalutnytte nettet, eller lanet de sitter på.

Hva bør gjøres i dette tilfellet..

På forhånd takk for alle svar.

Endret av tøs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har linja inn i huset, med bredbåndet som er koblet til en router, så kobler du opp et accesspoint (f.eks Denne), dette sender ut signalene som maskinene skal ta opp, så trenger du et trådløst kor i hver av maskinene for at de skal kunne ta imot og sende signaler.

For å beskytte dette nettet kobler du først opp, og går inn på web-interfacet til accesspointet (dette bruker å stå forklart i brukerveiledningen), finner fram til instillingene for sikkerhet, her kan du velge om du vil kryptere nettverket å hvor bra kode du vil bruke, antaklig 64 eller 128 bits, velg 128 for sikreste. Så skriver du inn en kode på den linja nedenfor. når du da har trykkt på godta, å den har fått restarta seg, så får du opp må du skrive inn den koden på maskinene når du skal prøve å koble til nettet.

Du kan også sette att bare enkelte mac adr. skal kunne koble seg til, dette finner du også i web-interfacet. For å finne mac-adr. gå på start-kjør- cmd(command i 98) og skriv ipconfig /all.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...