Gå til innhold

Spørsmål om DAC kvalitet

G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pre som i preamp som i forforsterker. Det betyr at den har inngangsvelger og volumkontroll, men ikke kan drive høyttalere selv og trenger en effektforsterker. DAC og preamp får man ofte i samme pakke.

Du trenger en DAC, men du trenger ikke noe mer enn en som kan omforme fra Toslink til RCA. Da holder det med med den billigste du finner. Den jeg linket til tidligere var den billigste jeg fant etter et kjapt søk

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hva slags anlegg man planlegger å henge DACen på. Hvis TS skulle ha ambisjoner om å oppgradere anlegget kunne det kanskje vært aktuelt med en litt bedre DAC, som har ønskede utganger. Hvis ikke, burde man ikke bruke veldig mye penger på en DAC.

Lenke til kommentar

Hva er det som skiller de billige fra de dyre. Alle ser jo ut til å oppfylle f.eks. 24-bit/192 kHz. De har kanskje noenlunde samme microchip for å få til nettopp det. Eller at det nivået er blitt standardisert, slik at alle må oppfylle det.

Når det gjelder lydkvalitet, så er det vel fristende å svare "ingenting", med dagens teknologier er nesten alle DACer svært godt spesifisert, og det er vanskelig å underbygge at det er noen forskjell, teknisk og forsøksmessig, det er ikke helt utelukket, den finnes forsøk som muligens kan tyde på en forskjell, men det er i rimelig ekstreme testfiler, og bare noen få forsøk, så om forskjellen er der, så er det all grunn til å tro at den er svært liten (over et visst minimumsnivå, vel og merke, hvor 2k er langt over, forutsatt at man ikke betaler gull for gråstein)

AtW

Lenke til kommentar

Tja, jeg kan vel knapt komme på en billigere DAC enn den jeg kjøpte som har balanserte utganger. For meg var det veldig viktig, da forsterkersettet mitt er balansert (høyere gain, lavere THD ift. single ended). Men å betale tusener, kanskje titusener for en DAC er galskap.

Lenke til kommentar

Kjøpte denne:

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/receiver-og-forsterker/FIIOD03/fiio-d-a-konverterer-dac-d03k

Det kan hende jeg merker at høytalerne kanskje ikke er det beste i verden, men jeg er nok ikke helt kompetent til å uttale meg. De gir uansett god nok lyd til helt vanlig TV-titting, så står ikke på det. DAC'en funket rett ut, og jeg slapp å stille inn noen endringer for "PCM" eller hva det stod på en knallrød advarsellapp i Playstation 4 innstillingene (stod TV apparat på lappen da, men det blir jo nødvendigvis helt det samme siden det bare er en dum monitor i andre enden av HDMI-kabelen som ikke har høytalere.

Men man skal ikke skru mye opp på bassknotten til Logitechhøytalerne før lydbilde blir svært unaturlig når det er tale som formidles mellom skuespillere.

Endret av G
Lenke til kommentar

Greit valg. Det hadde vært spennende når du har hørt på denne et par måneder om du lånte med deg en dyr dac fra f.eks Soundgarden dersom du har en i nærheten, og fått høre om du merker forskjell. Om du hadde hatt sjansen, lån gjerne Primare Dac30, en svært god dac til ca 20000 (veil). Ikke bli overrasket om du ikke hører noen forskjell.

At ekstra bass i Logitech-pakkene forstyrrer lydbildet mer enn forbedrer, er helt vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...