Gå til innhold

Spørsmål om DAC kvalitet

G

Anbefalte innlegg

Lurer på en eller annen dag å anskaffe en DAC til min PS4 (Sony playstation 4). Det er (SPDIF) Toslink-utgang fra PS4.

Har noen rimelige men svært gode høytalere som har bass fra Logitech. Likner svært mye på disse, bare jeg kjøpte mine fra Teknikmagasinet:

http://www.mytrendyphone.no/shop/logitech-z-323-36249p.html?gclid=COnakf2pq8gCFer3cgodUygOnA

Trenger kabel over til RCA til de høytalerne (rød + hvit tilkobling)

Er det verdt pengene å bruke f.eks. 2000 kr på det hos HiFi-klubben?

F.eks. på en slik:

https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/nad-mdc-dac-2.0-modul-da-konverter/

nadmdcdac2.0_1.jpg

Eller bør en se seg om etter en rimeligere fra f.eks. Ebay?

Eller foreslår dere noen andre modeller?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en Cambridge DacMagic på Hifiklubben for noen år siden. Har hatt den siden 2009, og fungerer alldeles utmerket. Jeg syntes den var verdt pengene, spesielt fordi den også har balanserte utganger (XLR). Veldig praktisk, da forsterkersettet mitt er fullbalansert.

Lenke til kommentar

Trenger jo ikke ha disse høytalerne i evigheter. Kan være at det blir med et oppgraderingsmellomsteg. Dessuten så gir slike høytalere jeg beskriver tilstrekkelig lyd til normale ører. mer bass en nødvendig. Trenger ikke å spille så høyt alltid.

Selv slike høytalere som folk nok oppfatter som simpelt vil nok ha glede av DAC'en, eller?

Husk at disse høytalerne jeg har vist har bevegelige elementer eller hva det nå heter. Selv på diskantene.

logitech-z323.jpg

Q194165-Logitech-Z323-Speakers-lineouts0

Endret av G
Lenke til kommentar

Skal vi se:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=5.1%20audio%20gear%20digital%20sound%20decoder

http://www.amazon.com/Panlong-Audio-Digital-Decoder-Converter/dp/B00AMC2J1Y

Panlong 5.1 Digital Audio Decoder uses 24-bit audio DSP, 96 KHz digital receivers, and 192 KHz/24bit ADC and DAC. Supports Dolby Digital AC-3 Dolby Pro Logic, DTS, PCM and other digital audio formats decoding. Works with different amplifier and speakers to get different sound effects. Great for many home entertainment devices with optical or coaxial digital output such as..
Lenke til kommentar

Trenger jo ikke ha disse høytalerne i evigheter. Kan være at det blir med et oppgraderingsmellomsteg.

Men hva hvis det neste alternativet er en høyttaler med integrert dac?

Dessuten så gir slike høytalere jeg beskriver tilstrekkelig lyd til normale ører. mer bass en nødvendig. Trenger ikke å spille så høyt alltid.

Greia med bedre høyttalere er ikke at de kan spille høyere, men at de spiller bedre på lavt volum. Og gir korrekt mengde bass, ikke mer enn nødvendig.

Selv slike høytalere som folk nok oppfatter som simpelt vil nok ha glede av DAC'en, eller?

Kanskje, men forskjellen er nok ikke verdt prisen.

Husk at disse høytalerne jeg har vist har bevegelige elementer eller hva det nå heter. Selv på diskantene.

Hva mener du? Alle høyttalere må bevege på noe. Ellers kommer det ikke lyd ut.

Lenke til kommentar

Trenger jo ikke ha disse høytalerne i evigheter. Kan være at det blir med et oppgraderingsmellomsteg.

Men hva hvis det neste alternativet er en høyttaler med integrert dac?

Dessuten så gir slike høytalere jeg beskriver tilstrekkelig lyd til normale ører. mer bass en nødvendig. Trenger ikke å spille så høyt alltid.

Greia med bedre høyttalere er ikke at de kan spille høyere, men at de spiller bedre på lavt volum. Og gir korrekt mengde bass, ikke mer enn nødvendig.

Kanskje, men forskjellen er nok ikke verdt prisen.

Hva mener du? Alle høyttalere må bevege på noe. Ellers kommer det ikke lyd ut.

Tenkte på at det er åpne bak, og jeg kan kjenne delen bak bevege seg i en muffe eller liknende.

Lenke til kommentar

Åpningen bak er for å gi ekstra bass til små høyttalere. :) Ikke ta inni den.

Er det ikke bedre enn med lukket kasse rundt på baksiden.

Bedre enn lukket for samme lave produksjonspris og lille størrelse. Men det hadde vært enda bedre om de var dyrere og bedre, så åpningen kunne vært på fronten, eller de ikke hadde trengt ekstra åpning, fordi de var store og gode nok.

PS. Jeg er ikke en ekspert.

Her ser du om åpne hodetelefoner, som er noe helt annet.

http://www.lydogbilde.no/nyheter/slik-velger-du-hodetelefoner

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hva er det som skiller de billige fra de dyre. Alle ser jo ut til å oppfylle f.eks. 24-bit/192 kHz. De har kanskje noenlunde samme microchip for å få til nettopp det. Eller at det nivået er blitt standardisert, slik at alle må oppfylle det.

Microchip'ene kommer kanskje fra like produsenter og like chip-utgaver? Sånn sett så burde de jo gjøre mye av det samme. Hva er så spesiellt med HiFi-klassifiserte / HiFi-klubb inn i varmen / HiFi-aksepterte DAC'er?

Lenke til kommentar

Hva er det som skiller de billige fra de dyre.
Tenker du på DAC? Det gjelder hvor lik den analoge lyden som kommer ut er den digitale lyden som kommer inn. Likere er bedre. Dette gjelder sånn sett både DAC, forsterker og høyttalerelement, bare at forsterker og høyttalerelement får analog lyd inn. Rett og slett at mer nøyaktig = bedre, der lydfila er fasiten.

Rent subjektivt vil forskjellene være at med bedre utstyr så fremstår musikken mer klart (man hører detaljer bedre) og balansen mellom diskant, mellomtone og bass er mer korrekt.

Lenke til kommentar

Har testet selv med en Abrahamsen dac til Logitech høyttalerpakke. Kunne ikke høre forskjell uansett hvor mye jeg ville engang. Men jeg tror ikke du trenger gå så langt opp i pris på mer studiorelatert utstyr før du vil merke en forskjell. Men da skaffer du gjerne eksterne lydkort som har både dac og pre inkludert. 

Anbefaler deg en lytt på JBL LSR306, som gir svært mye godlyd pr krone. Disse kan du ha i mange år, enten som stereoanlegg, som tv-lyd etc. Og milevis over lyden fra Logitech/Creative-pakkene.

Sjekk prisjakt eller prisguiden om de ikke finnes i en musikkbutikk i nærheten.

Lenke til kommentar

Et poeng er at jeg mangler steget som må til mellom PS4 konsollet som gir Toslink ut, og en eller annen høytaler. Siden jeg har lest positivt om DAC før, så tenkte jeg at ja kanskje det var det riktige mellomleddet. Høyalerne jeg viste til har jo ikke Toslink inn.

Og det er det kanskje svært få høytalere som har?

Burde jeg bruke minst mulig penger på en DAC, litt mellomaktig pris på en DAC, eller tenke helt annerledes. Poenget nå er å få lyd, men det er jo hyggelig å ha noe som er litt bra kvalitet på, selv om høytalerne er noe mer middels.

TV-opplevelsen blir nok uansett god nok med Logitech-høytalerne en stund. Akkurat nå har jeg en music angel som nødlyd. TV-apparatet gikk i dass, så jeg har en litt større PC-monitor som midlertidig substitutt, inntil man får områ seg litt om hva som kommer og hva jeg vil ha av neste monitorinnkjøp. Ønsker størst mulig skjermflate, slik at det blir digg å spille på PS4'en. Syntes det var litt smått med den TV'en.

Endret av G
Lenke til kommentar

Om du ikke har store ambisjoner for kommende høyttalere og det ganske snart, ville jeg brukt lite på dac. Den gjør jobben uansett og det gir deg ingenting mer om du ikke skal ha høyttalere i en helt annne prisklasse.

DAC + pre i samme produkt er helt greit, så må du bare lete litt for å finne med optisk inn i tillegg. Deretter kjører du til aktive høyttalere (som de jeg foreslo i forrige post) eller til en integrert forsterker som driver passive høyttalere.

Noen aktive høyttalere har hele pakka innebygget, med optisk inn direkte, som https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/aktivepc-hoyttalere/argon-octave-5a-aktiv-hoyttaler/.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...