Gå til innhold

Hvordan overleve når velferdsstaten bryter sammen?


Anbefalte innlegg

 

 

"Jeg har hatt mange bekymringer i mitt liv, men de fleste ble det ikke noe av"

Kanskje et av de verste sitatene noen sinne. Det har ikke slått deg at det at man nettopp har bekymret seg for noe har ført til at man har utført visse handlinger som har hindret det man i utgangspunktet bekymret seg for, fra å skje?

 

Folk som lever såkalte slaraffen-liv og tenker "det ordner seg sikkert" er egentlig parasitter. Alt fra velferd til ytringsfrihet skjer nettopp i dag fordi noen går rundt og bryr seg. Dette minner meg om de som ikke tåler å se et dødt dyr i forbindelse med jakt, men velvillig trøkker i seg pølser, burgere og kyllingsalater.

 

 

Jeg tolker det sitatet helt annerledes enn det du gjør. Noe som ikke kommer som en stor overraskelse med tanke på din ensidig negative fremtidsvisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg tolker det sitatet helt annerledes enn det du gjør.

Nå gjør du samme feilen som i innlegget over her, 6.10 16.04:  

At du tolker sitatet annerledes, er helt uinteressant for leserne så lenge du ikke forklarer hvordan du tolker det, og gjerne også hvorfor. Dette kalles debatt,

 

 

Det er jeg klar over. Men det var ikke tilfeldig. Jeg ser ikke at denne diskusjonen kan resultere i noe konstruktivt. Så jeg sa fra at jeg var uenig og avslutter diskusjonen. Det var kanskje ikke tydelig nok kommunisert, og det kan jeg beklage.

Lenke til kommentar

Kommune A har 2 sykehjem. Det ene driver de selv og det andre er konkurranseutsatt og blir drevet av er privat firma. De ansatte på det konkurranseutsatte sykehjemmet er ansatt i det private firmaet. På begge sykehjemmene jobber det noen pleiemedhjelper med innvandrerbakgrunn.

 

Dersom vi følger tankegangen din så vil pleiemedhjelperen i det kommunalt drevne sykehjemmet være en utgift for skattebetalerne siden de betaler lønnen til vedkommende.

 

Men hvem er det som betaler lønnen til pleiemedhjelperen det privat drevne sykehjemmet?

 

Finansierer pleiemedhjelperen i det privatdrevne sykehjemmet lønnen til pleiemedhjelperen i det kommunalt drevne sykehjemmet?

Kommer vel litt anpå om man her med det private sykehjemmet tenker på ett offentlig finansiert sykehjem hvis drift er satt ut på anbud, eller ett privat sykehjem som ikke har noen som helst inntekter fra det offentlige. ;)

Lenke til kommentar

Jeg trenger dog ikke underbygge påstanden "innvandrere jobber mindre enn nordmenn" med noe som helst, fordi den er et faktum.

Tidligere i tråden skrev du noe sånnt som at 70% av "de som kommer" er lykkejegere. Er det disse du ønsker å få kontakt med via signaturen din?

 

Trenger du privatøkonomiske råd?

Ønsker du å lære deg og tenke som en rik?

Tips om hvordan bli rik?

Leve et avslappende liv uten full jobb? Ta kontakt! 

Lenke til kommentar

 

Jeg trenger dog ikke underbygge påstanden "innvandrere jobber mindre enn nordmenn" med noe som helst, fordi den er et faktum.

Tidligere i tråden skrev du noe sånnt som at 70% av "de som kommer" er lykkejegere. Er det disse du ønsker å få kontakt med via signaturen din?

 

Trenger du privatøkonomiske råd?

Ønsker du å lære deg og tenke som en rik?

Tips om hvordan bli rik?

Leve et avslappende liv uten full jobb? Ta kontakt! 

 

 

Neppe, av åpenbare årsaker :)

Lenke til kommentar

Dessuten er syriske flyktninger bare en brøkdel av alle som kommer. 70% er lykkejegere.

 

70%? Hva er de resterende tretti prosentene da? Ulykkejegere?

 

Jeg er en lykkejeger. Jeg lever for å få mest mulig lykke på kortest mulig tid, med minimalt bruk av ressurser og krefter. Dersom jeg hadde vært syrisk på flukt inn i Norge så hadde jeg forsøkt å supe enda mer penger ut av det norske systemet mens jeg knulla masse flotte blondiner og tok dop over en lav sko. 

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

som alle økonomisk oppegående folk vet, så vil velferdsstaten Norge bryte sammen om ikke lenge på grunn av alle flyktninger og generelt overforbruk av staten.

Om dette stemmer så er jeg gjerne med på å la flest mulig flyktninger få komme inn. 

 

 

 

Ja for dersom det stemmer så slutter mange å komme inn for å bli værende.  Er det slik det tenkes?

 

Hvor mange flykter til for eksempel Russland og Spania for å bli værende der?

 

Forresten: nå blir *telt* bostandaraden i Sverige. Så dette går veien :-)

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2015/10/09/194877278/sverige-vurderer-bosette-flyktninger-i-telt

Endret av ludo1
Lenke til kommentar

Er nok utopisk å tro at dagens velferdssystem holder fremover. For i det hele tatt å tenke seg det som en mulighet må flere umulige ting skje:

  • Politisk korrupsjon må bort, dvs at vi må bli kvitt karrierepolitikere som kjøper seg 4 nye i stedet for å selge oss fremtidsvisjoner de faktisk tror på. Det må være en tids-grense for den karrieren.
  • I Norge jobber hver tredje arbeidstaker i det offentlige, mot 16% snitt i OECD. Vi må sakte bygge ned mens vi kan.
  • Vi må omstille samfunnet fra et solidaritetssamfunn til et konkurransesamfunn. Dette vil skape ikke bare økonomiske skiller, men også skiller innen helsetilbud og utdanning.
  • Skatte og velferdssytemene som i dag baserer seg på tillit og tillhørighet, vil måtte erstattes av systemer vi nok i dag ser på som krenkende og overvåkende.

Det å leve i en hytte i skauen eller av naturens overflod er ikke en løsning for de fleste. Man vil se ekstreme reaksjoner før vi kommer dit. Tror de to viktigste tingene er, i kronologisk rekkefølge; kunnskap og realverdi. Gjør ferdig det studiet og skaff erfaring. Betal deretter ned lån for å forhindre pengepolitisk sårbarhet. Er man kommet så langt vil man havne på oversiden av de skillene som vil oppstå når den solidariske ryggen knekker og man vil ikke egentlig lide.

Lenke til kommentar

 

Dessuten er syriske flyktninger bare en brøkdel av alle som kommer. 70% er lykkejegere.

 

70%? Hva er de resterende tretti prosentene da? Ulykkejegere?

 

Jeg er en lykkejeger. Jeg lever for å få mest mulig lykke på kortest mulig tid, med minimalt bruk av ressurser og krefter. Dersom jeg hadde vært syrisk på flukt inn i Norge så hadde jeg forsøkt å supe enda mer penger ut av det norske systemet mens jeg knulla masse flotte blondiner og tok dop over en lav sko. 

 

 

Nei, de resterende er ASYLsøkere som rømmer fra krig.

 

Vi har ingen moralsk eller lovgitt plikt til å hjelpe mennesker som søker bedre levekår :)

 

Da måtte vi evnt tatt inn og gitt tak over hodet til omttrent 6,5 milliarder mennesker :)

 

Men dette forstod du?

Lenke til kommentar

 Amoralsk, den 13 Okt 2015 - 10:29, sa:

Det er jeg ikke nødvendigvis uenig i.  Men du snakker om lykkejegere som om det er noe annet enn deg selv. Alle er lykkejegere, og alle vil det beste for seg selv. Det er et komplett idiotisk uttrykk.

Nei, ordboksdefinisjonen er litt meir omfattande enn som så:

 lykke|jeger m1person som (med meir eller mindre uheiderlege middel) prøver å gjere lykke; eventyrar

Lenke til kommentar

Eit dyr har ingen moral, det er det bare menneske som kan ha.

Om eg kallar flyktningar for lykkejegerar, så er det iflg. ordboka nedsettande, for eg påstår at dei brukar uheiderlege middel.

Du vil ha det til at ordet er nøytralt - noko som alle er. Men slik er det ikkje, som ordboka viser. 

Dvs., i ditt hovud er det kanskje slik, men det tar ingen hensyn til.

Lenke til kommentar

Hvorfor er uhederlig nedsettende? Er ikke du en uhederlig kuk når du spiser kylling? Surfer du på telefonen når du kjører gjennom strøk der barn leker? Går du i klær som er laget av barn?

Oisann, dette var visst eit alvorlegare kasus enn eg forsto. Du er er jo ikkje i stand til å føre ei alminneleg samtale, langt mindre ein debatt.

Over og ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...