Gå til innhold

Hvordan overleve når velferdsstaten bryter sammen?

Anbefalte innlegg

Hei,

som alle økonomisk oppegående folk vet, så vil velferdsstaten Norge bryte sammen om ikke lenge på grunn av alle flyktninger og generelt overforbruk av staten.

Så spørsmålet er: hvordan sikre sine hardt opptjente verdier når staten kommer å beslaglegger penger i form av sterkt økende skatter osv?

Noen som har noen tips?

Jeg ønsker hovedsakelig å bo i landet grunnet familie og jeg liker norsk natur.

Planen er å skaffe et småbruk/gård om ikke lenge hvis denne ikke kan beslaglegges.

Endret av N|troXx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, med tanke på følgende tekst i fra denne linken (https://www.ssb.no/innvregsys/):

Også blant dem med botid på over 10 år ligger de afrikanske innvandrerne lavest med en sysselsettingsandel på om lag 50 prosent, noe som er langt under gjennomsnittet for innvandrere.

Hvordan skal da alle flykningene som kommer til norge få seg jobb? og hvordan skal de få seg jobb i det private? For om de jobber i det offentlige så er de en utgift privat ansatte skattebetalere må dekke av sin skatt.

Offentlig ansatt sin skatt, kan ikke sees som inntekt til staten, det er bare en reduksjon av utgiften for den ansatte (den ansatte betaler skatt som går til sin egen lønn).

• Liker 4
Lenke til kommentar

Flyktningene kan jo jobbe og betale skatt. Vi må bare få dem i arbeid.

Lykke til med det. Det har feilet hver gang, men kanskje denne gangen så klarer vi det. 

Hei,

som alle økonomisk oppegående folk vet, så vil velferdsstaten Norge bryte sammen om ikke lenge på grunn av alle flyktninger og generelt overforbruk av staten.

Så spørsmålet er: hvordan sikre sine hardt opptjente verdier når staten kommer å beslaglegger penger i form av sterkt økende skatter osv?

Noen som har noen tips?

Jeg ønsker hovedsakelig å bo i landet grunnet familie og jeg liker norsk natur.

Planen er å skaffe et småbruk/gård om ikke lenge hvis denne ikke kan beslaglegges.

Om du ønsker å flytte på landet, og er ikke avhengig av staten (lite trolig) så vil du klare deg selv om Norge slapp inn 100K asylsøkere per år.

Men jeg tror ikke det kommer til å bli så ille. Høyre er ikke like håpløse som Moderatene i Sverige, og AP vet de kommer til å regjere om noen år og ønsker ikke å starte med et massivt bydsjettunderskudd. Derfor, så tror jeg partiene vil prøve å føre en mer balansert politikk. 

Hvis det skulle bli like ille som Sverige, så tror jeg den beste løsningen er å flytte. 

Lenke til kommentar

Flyktningene som kommer fra Syria har mye utdanning og kan neppe sammenlignes direkte med afrikanske innvandrere. Men det må nok en innsats til for å skape arbeidsplasser og få dem i jobb. De må også lære norsk.

Så lenge de ikke sender trygda ut av landet, men bruker pengene i Norge går pengene i sirkel og trykket blir ikke fullt så stort som summene skulle tilsi.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tja, det beste er vel å plassere sine verdier på en plass der politikerne ikke kan få tak i det; men hvor skal det være da? Det å spare i eiendom funker greit nå, men det kan jo beskattes. Penger i banken blir også beskattet.... så hva gjenstår da? Skaffe seg en bunker og fylle den opp med boksmat? Grave gull ned i hagen? :)

Lenke til kommentar

Det spørs kor mørkt du ser på framtida, men om du skaffer deg eit småbruk med greie muligheiter for husdyrhold, åkrer, fiske og/eller jakt så vil du kunne gjere deg sjølvforsynt med alt du trenger dersom heile vellferdssystemet kollapser totalt.

Men også her kan ein i teorien sjå for seg at Norge blir så fattig at myndigheitene tar beslag i gården eller det du produserer der, alternativ anna form for beskattning. Då har du ikkje anna valg enn å rømme landet. Om politikken endrar seg og Norge f.eks. blir eit kommunistisk diktatur så vil ein alltids finne ein måte å få deg til å betale skatt på, det kan du ikkje unngå ved å springe ut i skogen.

Men det er nok heller tvilsomt at det kjem så langt.

Vellferdssamfunnet vil langt på veg bli ivarettatt ved å auke sysselsettninga, særlig blant eldre ved å utvide pensjonsalderen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder å planlegg for fremtiden så tror jeg Nord-Amerika eller Australia vil bli alternativet. Egentlig tror jeg det kunne vært lurt å plassere sparepengene sine i en amerikansk eller canadisk bank. Jeg regner med at den norske krona skal fortsette å rase vesentlig ned, så det vil uansett være lurt å ha formuen sin i USD eller annen utenlandsk valuta.

Du kan jo også vurdere å kjøpe en seilbåt. Å seile ned til Gran Canaria og så over til Amerika kan være et mulig fremtidsscenario.

Jeg skjønner tanken på småbruk, men for å være helt ærlig så tror jeg ikke det å forbli i landet i det hele tatt vil være et alternativ på sikt (10-20 år)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flyktningene som kommer fra Syria har mye utdanning og kan neppe sammenlignes direkte med afrikanske innvandrere. Men det må nok en innsats til for å skape arbeidsplasser og få dem i jobb. De må også lære norsk.

Så lenge de ikke sender trygda ut av landet, men bruker pengene i Norge går pengene i sirkel og trykket blir ikke fullt så stort som summene skulle tilsi.

http://www.nrk.no/norge/eksperter_-syrere-kan-bli-vanskelig-a-fa-i-jobb-1.12586205

Fra artikkelen: "Flyktninger fra Syria til Norge har lavere utdanning enn det mange hadde trodd.

Eksperter mener det dermed blir vanskeligere for flyktningene fra Syria å komme seg inn på arbeidsmarkedet og forsørge seg selv."

Du farer med rene usannheter.

Endret av coffeee
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Sysselsetning" i Norge inkluderer arbeidsmarkedstiltak. Kun 52% av "asiater" er sysselsatte ifølge SSB. Men man vet av erfaring at f.eks indere, sri lankere og kinesere har svært høy sysselsetningsrate og har en veldig arbeidsom kultur. Dermed kan man konkludere at mange av disse er med på å dekke opp manglende sysselsetting his folk ifra midtøsten, Afghanistan, Pakistan med fler. Deretter må man trekke vekk alt som ikke er lønnsomt: Studier, arbeidstiltak, AAP, diverse andre ting.

Med andre ord er den reelle arbeidsdeltagelsen blandt muslimer i Norge antagelig godt under 40%. Det tar sansyneligvis minst tre generasjoner for at muslimske innvandrere skal bli integrerte. Kostnadene for Norge er intet mindre enn ekstreme.

Mye bedre å hjelpe flyktningene der de er. Akkurat som vi fikk Marshall-hjelp av USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når det gjelder å planlegg for fremtiden så tror jeg Nord-Amerika eller Australia vil bli alternativet. Egentlig tror jeg det kunne vært lurt å plassere sparepengene sine i en amerikansk eller canadisk bank. ...

Jeg ville ikke satt min lit til at statlige Fiat-penger vil bli å beholde sin verdi. Da har jeg større tiltro til diverse kryptovalutaer og edelmetaller.... og kanskje eiendom. Egentlig så bør du vurdere flere forskjellige investeringer dersom du har mye sparepenger som i dag står på bok.

Lenke til kommentar

Flyktningene som kommer fra Syria har mye utdanning

En av løgnene som er solgt oss for å akseptere masseinnvandring.

<15% av syriske flyktninger har videregående utdanning.

<5% av syriske flyktninger har tilsvarende bachelorgrad.

Og det til tross for at nesten alle er under 40 år. I Norge er det første tallet over 90%, og det andre tallet og nesten halvparten av unge nå har tilsvarende bachelor.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Når det gjelder å planlegg for fremtiden så tror jeg Nord-Amerika eller Australia vil bli alternativet. 

Ikke glem Asia. Allerede så er Taiwan, Sør Korea, Japan, Hong Kong og Singapore vestlige land. Kina er på vei fremover, forurensningen har blitt redusert, og det blir bygget mye nytt. 

F.eks. dette er Guangzhou, Kina. 

413e89d0jw1eiii643y6ej218g0tjwvi.jpg

Og her er Shenzen

64631299201406010933043692908682946_068.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er feil, faktisk de er mindre utdannet enn Irakere og Irakere ble ikke godt integrert i både Sverige og Norge.

Når ble Irak en del av Afrika? Moving the goalposts.

Men det skjer ikke av seg selv, det må en innsats til. Det er ikke selvsagt at man lykkes.

Fra artikkelen: "Flyktninger fra Syria til Norge har lavere utdanning enn det mange hadde trodd.

Eksperter mener det dermed blir vanskeligere for flyktningene fra Syria å komme seg inn på arbeidsmarkedet og forsørge seg selv."

Du farer med rene usannheter.

Da har det kommet ny informasjon etter den jeg fikk. Det betyr ikke at man farer med usannheter. Statistikken du linker til viser 18% høyere utdanning og 35% ukjent. Det er likevel mer enn de fra Afrika (ifølge bildet over), som var det jeg sa.

Mye bedre å hjelpe flyktningene der de er.
Gjerne det, hvis det er mulig. Det kan ikke være noe "mål" å ta imot flyktninger her. Det blir for dumt. "Se på oss, vi er så snille som tar imot", sånn tenker jeg ikke.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Penger i banken blir også beskattet.... så hva gjenstår da? Skaffe seg en bunker og fylle den opp med boksmat? Grave gull ned i hagen?

Ja, noe sånt. Det er viktig å ha verdier som staten ikke kan få tak i, men vet de om verdiene, sørger de for å få tak i dem.

Pensjonssystemet er ikke bærekraftig, og pensjonspoengene blir om noen år verdt praktisk talt null. Pensjonister vil nok få litt nødhjelp, men ikke om de har eiendommer eller penger på bok. Kunst kan i stor grad skjules, og er en mulighet for de som nå er unge eller middelaldrende og som gjerne vil spare litt til alderdommen.

Lenke til kommentar

Når ble Irak en del av Afrika? Moving the goalposts.

Afrika er større enn Somalia, og Eritrea.

Etter World Data bank så har 4% av syrierene høyere utdanning.

http://www.tino.us/wp-content/uploads/2015/09/world-bank.png

Det er mange afrikanske land som har flere med høy utdanning enn 4%. I tillegg, så sa du at Syriere har høy utdanning, det har de ihvertfall ikke.

Men det skjer ikke av seg selv, det må en innsats til. Det er ikke selvsagt at man lykkes.

Vi kommer ikke til å lykkes, vi har ikke en gang klart å integrere muslimske asylsøkere når arbeidsmarkedet var bedre, det var mindre segregering og antallet som kom var lavere.

God integrering vil være forskjellen mellom helt elendige resultater og dårlige resultater. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Feil..omlag 60% er analfabeter

Hvor har den myten om at syriere er så utdannede kommet fra?

Dessuten er syriske flyktninger bare en brøkdel av alle som kommer. 70% er lykkejegere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er feil, faktisk de er mindre utdannet enn Irakere og Irakere ble ikke godt integrert i både Sverige og Norge.

sjoberg4.png

Dont confuse people with facts..they are boring

Lenke til kommentar

Hvordan skal da alle flykningene som kommer til norge få seg jobb? og hvordan skal de få seg jobb i det private? For om de jobber i det offentlige så er de en utgift privat ansatte skattebetalere må dekke av sin skatt.

Offentlig ansatt sin skatt, kan ikke sees som inntekt til staten, det er bare en reduksjon av utgiften for den ansatte (den ansatte betaler skatt som går til sin egen lønn).

Kommune A har 2 sykehjem. Det ene driver de selv og det andre er konkurranseutsatt og blir drevet av er privat firma. De ansatte på det konkurranseutsatte sykehjemmet er ansatt i det private firmaet. På begge sykehjemmene jobber det noen pleiemedhjelper med innvandrerbakgrunn.

Dersom vi følger tankegangen din så vil pleiemedhjelperen i det kommunalt drevne sykehjemmet være en utgift for skattebetalerne siden de betaler lønnen til vedkommende.

Men hvem er det som betaler lønnen til pleiemedhjelperen det privat drevne sykehjemmet?

Finansierer pleiemedhjelperen i det privatdrevne sykehjemmet lønnen til pleiemedhjelperen i det kommunalt drevne sykehjemmet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...