Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

VGS obligatorisk på kveldstid?

heipameg

Anbefalte innlegg

Hei,

Fikk nylig fravær for 7 timer (noe som er latterlig, synes jeg) da jeg ikke hadde mulighet å komme på skolen (VGS) på kveldstid. Grunnen? Jeg bor alene, og må jobbe for å få økonomi nok til å overleve. 

Har skolen/læreren rett til å gi meg fravær for at jeg ikke kom på skolen på kveldstid? Det kan sies at det var friluftsliv i gym, og tingen handler om overnatting over natten. Jeg hadde ingen mulighet til å bytte skift eller noe slikt, og måtte jobbe den dagen. Er dette riktig?

Jeg har aldri hatt så mye fravær på skolen før, og det er utrolig kjipt å få det nå fordi de velger å ha skole på kveldstid. Noen lover om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulen har ganske vide rammer for å fastsette undervisningsplan og ordensreglar, så det fyrste du bør gjere er å sjå kva skulen sine rettningslinjer omtalar av slike ting, deretter får du vurdere om læreplanen til skulen er i henhold til opplæringslova.

Kva informasjon fekk du på forhånd? Står det i læreplanen at det skulle være overnattingstur? Var det gitt andre alternativ opplæring for dei som ikkje hadde anledning til å møte?

Lenke til kommentar

Man fikk beskjed 2-3 uker på forhånd, men allerede det var for sent da jeg hadde fått 4 dager på rad som jeg MÅTTE jobb, no questions. Jeg hadde byttet masse før og måtte ta de vaktene, dette var bestemt 1 mnd før i tid.

Det er et nytt system i osloskoler - itslearning, selv lærerne vet ikke hvordan de skal bruke det - dermed får vi heller ikke se lærerplan eller årsplan da de ikke vet hvordan de skal legge ut.

Jeg hadde selv avtalt på forhånd, at jeg har jobb, så jeg skal selv ut på en overnattings/friluftstur på "fritid" og dokumentere det - noe som er greit. Men nå gjør jeg jo det rent for å få karakter, ikke for å få fjernet fravær. Så jeg må slite med å få karakter OG likevel ha fraværet. Er dette riktig?

Håper dette er godt nok forklart, hatt en lang dag på jobb og skriver dette nokså sent samt at jeg må våkne tidlig.

Lenke til kommentar

Opplæringslovforskriften fastsetter at undervisningen i grunnskolen som hovedregel ikke skal begynne før kl. 08:00 eller slutte etter kl. 15:30. Det er ikke gitt tilsvarende bestemmelse for den videregående skole. Skolen skal imidlertid ivareta det fysiske og psykososiale læremiljøet til elevene (opplæringslova kapittel 9a), og dette taler for at man ikke bruker utstrakt kvelds- og nattundervisning. 

Jeg ser ingen rettslige holdepunkter for at det var galt å gi deg fravær. 

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er rart at du får fravær på skolen på grunn av jobb ( etter normal skoletid ) jeg har selv jobbet de gangene det har vært skoleturer opptil flere ganger. Vi hadde ofte skoleturer som varte til 17-18:00 siden vi var innom veldig mange bedrifter i løpet av et år men mine vakter på jobben begynte 16:00 og jeg fikk aldri fravær da jeg ikke kunne fortsette skoleturen/utflukten etter 15:30.

Jeg hoppet også over et slikt overnattingsbesøk som var satt i stand av gymlæreren, det var "obligatorisk" med mindre du hadde jobb. Jeg hadde tatt opp dette med rådgiver. som Krikkert sier er det ingen rettslige holdepunkter men på den andre siden så har vell ikke skolen noen rettslige holdepunkter som kan gi deg fravær heller(vil jeg tru).

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Og hvor finner du disse reglene?

Har du i det hele tatt opp dette med skolen? Din klasseforstander, en rådgiver eller resepsjonen? Spør hva du må gjøre for at disse timene blir gyldig fravær. Skal da ikke være vanskeligere enn det.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt opp dette med skolen? Din klasseforstander, en rådgiver eller resepsjonen? Spør hva du må gjøre for at disse timene blir gyldig fravær. Skal da ikke være vanskeligere enn det.

Lenge siden jeg gikk på skolen, så jeg har ikke noe behov for å snakke med noen klasseforstander eller noe sånt. 

Jeg lurer bare på hvor Zpeed finner de reglene han snakker om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg gikk på skolen, så jeg har ikke noe behov for å snakke med noen klasseforstander eller noe sånt. 

Jeg lurer bare på hvor Zpeed finner de reglene han snakker om. 

Erfaring mikset med litt "common sense"

Lenke til kommentar

Er du under 18 så er det jo bare å få foreldrene dine til å skrive fraværsgrunn med signatur da blir det gyldig fravær

Tøv.

Det jeg og ville frem til.

"Gyldig fravær" er fravær du ikke faar paa vitnemaalet ditt.

Ved Amalie Skram i Bergen gjelder disse reglene:

”For inntil samanlagt 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande fråvær ikkje blir ført på vitnemålet dersom det kan dokumenterast at fråværet skyldast:

a) helse- og velferdsgrunnar

b) arbeid som tillitsvald

c) politisk arbeid

d) hjelpearbeid

e) lovpålagt oppmøte

f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.

Endret av Zash
Lenke til kommentar

Den landsomfattende "loven" på dette området er opplæringslovforskriften 23. juni 2006 nr. 724. for videregående skole nærmere bestemt § 3-47. Les særlig første ledd, hvor det innledningsvis heter at "Alt fravær skal føres på vitnemålet og kompetansebeviset". 

I tredje ledd heter det at eleven kan kreve at årsaken til fraværet føres opp på eget vedlegg. Dette gjør imidlertid ikke fraværet gyldig, bare dokumentert. "Lapp fra mamma" vil sjelden være dokumentasjon nok. 

Femte til åttende ledd regulerer hva som er "gyldig" fravær, det vil si fravær som ikke blir ført på vitnemål: 

For inntil samanlagt 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande fråvær ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset dersom det kan dokumenterast at fråværet skyldast:

a) helse- og velferdsgrunnar

b) arbeid som tillitsvald

c) politisk arbeid

d) hjelpearbeid

e) lovpålagt oppmøte

f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.

For at fråvær som skyldast helsegrunnar etter bokstav a ikkje skal førast på vitnemålet eller på kompetansebeviset, må eleven leggje fram ei legeerklæring som dokumenterer dette. Fråvær som skyldast helsegrunnar må vare meir enn tre dagar, og det er berre fråvær frå og med fjerde dagen som kan strykast. Ved dokumentert risiko for fråvær etter bokstav a på grunn av funksjonshemming eller kronisk sjukdom, kan fråvær strykast frå og med første fråværsdag.

Organisert studiearbeid og skoleadministrative gjeremål etter avtale med faglæraren eller rektor, skal ikkje reknast som fråvær.

Innanfor ramma av 10 skoledagar kan elevar som er medlemmer av andre trussamfunn enn Den norske kyrkja, krevje at inntil to dagar fråvær som er knytt opp mot ei religiøs høgtid, ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...