Gå til innhold

Nettbrett til bruk i undervisning


60C

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Trenger noen innspill til nettbrett i undervisningsøyemed.

Er en del av et «pilotprosjekt» hvor vi skal se på nettbrett i undervisning.
Faget er kjøretøyteknisk.

Brettet benytter Android.

 

Nettbrettene og utstyret som er anskaffet er:

Samsung Galaxy Tab Active 8.0’’ Titanium

MikroSD 64GB

Universal, nettbrettholder

Trådløst tastatur

Elevene får disse utlevert til lån over en 4 ukers periode.

 

Vi vil benytte itslearning i undervisningen.
Ønsker ingen diskusjon om itslearning, siden jeg ikke får gjort noe med det.

 

Min plan:

Opprette en felles google konto som benyttes på alle nettbrettene.
Dette forenkler oppsettet med apper med mer, hvor jeg benytter mitt eget brett som master og konfigurerer den først.

Tanker rundt dette?

 

Planen er også og benyttet google disk, hvor hver elev har en egen mappe for personlige notater og bilder/film som tas.
Noen som vet om det går og sette opp disk på en slik måte at nettbrett 006 er direkte tilknyttet mappe 006 i disk, slik at dokumenter, bilder med mer går rett inn i elevens mappe, og ikke havner på «rot» i disk for så og måtte bli manuelt overført til elevens mappe?

Tanker rundt dette?

 

Alle leksjoner, dokumentasjon med mer legges på hvert nettbrett så elevene har tilgang til disse.
Hvis jeg oppdaterer mitt nettbrett, er det noen måte og synkronisere de andre brettene så jeg slipper manuell oppdatering av 8 nettbrett?

 

Apper

Jeg kommer ikke til å legge inn/tillate facebook, instagram med mer.

Jeg bruker evernote privat. Denne har jeg på telefonene mine, laptoper med mer.
Finnes det en tilsvarende bra app som er gratis som kan brukes offline?

 

Jeg ønsker innspill på andre apper også.
Hva bør være på et slikt nettbrett til diverse dokumentformater, bilder med mer?

 

Mye spørsmål, så jeg håper på mange gode svar.

Det er sikkert mange av dere som har gode og dårlige erfaringer rundt dette.
Del de gjerne, hva funker og funker ikke og hvorfor. 

Endret av 60C
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Har brukt iOS til dette i mange år, og i like mange år prøvd og feilet å gjøre det samme med Android. Håper du har mer hell der, noe som er fullt mulig da fagene er forskjellig. 

 

Er dog viktig at dere kaller prosjektet "Android i undervisning", ikke "nettbrett i undervisning", da det du gjør på én av de tre store platformene ikke nødvendigvis er overførbart til de andre to. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

I følgende info refererer jeg til Dropbox og OneDrive siden det er de to jeg selv har brukt. Sannsynligvis finnes tilsvarende for Google Drive. 

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.dropsync&hl=en

 

Denne kan være nyttig. Lar deg synkronisere med Dropbox, med mulighet for å synkronisere til spesifikke mapper, samt velge toveis eller enveis synkronisering. Der kunne du f.eks ha satt opp enveis nedlasting av maler o.l., og direkte synkronisering av enkeltmapper. 

 

Jeg vil anbefale at hver eleven har sin egen Dropbox-konto. Eventuelt OneDrive via Office 365, som mange skoler har begynt med. Du kan da dele en mappe med maler o.l. med alle elevenes dropbox-kontoer, mens de deler sin innleveringsmappe med deg. Skal du gjøre det slik at alle nettbrett er koblet til samme konto tror jeg du får problemer både med skøyerstreker og ikke minst at du gir elever tilgang til andre elevers arbeid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...