Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Naturlig Sovemedisin?

KnutValentino

Anbefalte innlegg

Jeg er på let etter et nytt søvndyssende stoff/medikament/kosttilskudd å få sove på. Da verken Melatonin eller Zyrtec ser ut til å være noe som jeg kan fortsette å ta, uten å måtte gå gjennom flere plagsomme og bokstavelig talt deprimerende bivirkninger dagen derpå.

Det jeg er ute etter er et Søvndyssende stoff som helst er Naturlig. Gode eksempler på dette er Melatonin og Kamille.

Målet med å ta eventuelle sovemedikamenter er som oftest å bli trøtt. Gjerne en såpass ekstrem trøtthet som man opplever ved tilskudd av Melatonin.

Dette gjør medikamenter/kosttilskudd som Melatonin, Benzodiazepiner generelt og Kamille svært lite gunstig.

Noen som har noen gode forslag å komme med? 

Hvordan er det med GABA-Tilskudd? Noen som har erfaring med dette? 

Er dette et tilskudd som det er mulig å ta såpass mye av uten at dette fører til ugunstige bivirkninger for kropp og sjel?

PS: Vennligst ikke foreslå stoffer som har en negativ virkning på Dopamin, Noradrenalin, Adrenalin, GABA, Serotonin, Endorfiner og andre stoffer/reseptorer/transmittere som spiller en stor og viktig rolle i reguleringen av en sunn Psykisk Helse.

Det er derimot bare å komme med forslag til stoffer som øker produksjonen, nivåene, frigivelsen og lignende, av stoffene Dopamin og GABA.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd GABA, men tidligere brukte jeg 5-HTP, som hjalp mye på søvn. Ulempen er at du ikke får 5-HTP i Norge, og jeg er litt usikker på om den går gjennom tollen etter det nye reglementet tredde i kraft. Magnesium av høy kvalitet (og gjerne B-vitamin) et par timer før du legger deg er definitivt også verdt å prøve. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...