Gå til innhold

[Løst] Å jobbe samtidig jeg studerer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobb er et stort ansvar. Skolen bør komme i første rekke. Hvis du klarer å gjøre alt skolearbeidet og ha tid til overs, og deretter er villig til å ofre noe fritid, er det i orden å ta en jobb. Om nettopp du vil klare å strukturere tida di godt nok til både å gjøre det bra på skolen og håndtere det ansvaret en jobb representerer, vet du bedre enn oss. Men du bør uansett ikke ta en tidkrevende jobb til å begynne med. Inntil fire timer én gang i uka bør være nok. Jeg forstår at det er vanskelig for en skoleelev å være kresen på arbeidstider, men ha det som et utgangspunkt og ikke godta vesentlig mer enn det før du over tid har sett at det går fint.

Den første jobben jeg hadde var som salgsbud. Jeg brukte omtrent to timer hver søndag på å ringe på dører og selge Dagbladet, og fikk betalt per avis. Kanskje det er noe du vil vurdere? Det er kanskje mulig å gå både lørdager og søndager hvis to timer blir for lite.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Som dei andre har sagt så kan jobb fort gå utover skulearbeidet, så den viktigste faktoren er kor flink du er til å jobbe med skulearbeidet og kor mykje tid du brukar på det.

Skulearbeidet bør prioriterast fyrst, men eg kjenner også til eksempler på folk som jobba veldig mykje under studiane og prioriterte ned skulearbeidet slik at dei berre akkurat fekk ståkarakterar. Det fungerer også dersom du ikkje har store ambisjonar om å få ein attraktiv grunn, dei fleste klarer vanligvis å skaffe seg ein eller anna jobb sjølv om dei har bestått utdanninga med lavast mulig karakter.

Men om det er lurt? Nei egentlig ikkje, om ein gjer det på denne måten så bytter ein effektivt vekk muligheita til å tjene godt etter studiane med muligheita til å få litt ekstra penger mellom henda i studietida.

Det beste er å leve sparsommelig som student og jobbe hardt med studiane slik at du får ein skikkelig god jobb når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Enkelte her synes å konstruere en falsk motsetning mellom innsats på studiet og innsats på jobb. Jeg har jobbet deltid med fast 20% gjennom hele semesteret pluss noen (4-6) uker hvert semester med fulltidsjobbing, og har likevel kommet gjennom studiet med gode resultater. Jeg har opplevd klare synergieffekter mellom jobben og studiet, også når det jeg har gjort ikke har vært direkte studierelevant. Fulltidsjobbingen har stort sett hatt tydelig faglig overføringsverdi, mens deltidsjobben som oftest ikke har vært det. Likevel tvinger det deg til å ha struktur og lærer deg ett og annet om arbeidslivet som også i mer akademiske studier kan være lurt. For min del er det i praksis andre ting enn studiene jobbingen går ut over. Jeg kunne nok brukt mer tid på å dra på fylla i ukedagene og engasjere meg mer i studentorganisasjoner mv. om jeg ikke jobbet. Men i praksis ville jeg sannsynligvis endt opp med å sitte mer hjemme og diskutere på internett, og ikke nødvendigvis ha brukt den tiden på produktive ting.

Om du ikke klarer å balansere jobb og studier så slutter du å jobbe mye. Ikke gi deg selv "golden handcuffs" ved at du er avhengig av høy inntekt for å leve som du liker, men forsøk å jobbe ved siden av og se om det går. Du får masse igjen for det senere om du får hverdagen til å gå opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...