Gå til innhold

[Løst] Å jobbe samtidig jeg studerer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobb er et stort ansvar. Skolen bør komme i første rekke. Hvis du klarer å gjøre alt skolearbeidet og ha tid til overs, og deretter er villig til å ofre noe fritid, er det i orden å ta en jobb. Om nettopp du vil klare å strukturere tida di godt nok til både å gjøre det bra på skolen og håndtere det ansvaret en jobb representerer, vet du bedre enn oss. Men du bør uansett ikke ta en tidkrevende jobb til å begynne med. Inntil fire timer én gang i uka bør være nok. Jeg forstår at det er vanskelig for en skoleelev å være kresen på arbeidstider, men ha det som et utgangspunkt og ikke godta vesentlig mer enn det før du over tid har sett at det går fint.

Den første jobben jeg hadde var som salgsbud. Jeg brukte omtrent to timer hver søndag på å ringe på dører og selge Dagbladet, og fikk betalt per avis. Kanskje det er noe du vil vurdere? Det er kanskje mulig å gå både lørdager og søndager hvis to timer blir for lite.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Som dei andre har sagt så kan jobb fort gå utover skulearbeidet, så den viktigste faktoren er kor flink du er til å jobbe med skulearbeidet og kor mykje tid du brukar på det.

Skulearbeidet bør prioriterast fyrst, men eg kjenner også til eksempler på folk som jobba veldig mykje under studiane og prioriterte ned skulearbeidet slik at dei berre akkurat fekk ståkarakterar. Det fungerer også dersom du ikkje har store ambisjonar om å få ein attraktiv grunn, dei fleste klarer vanligvis å skaffe seg ein eller anna jobb sjølv om dei har bestått utdanninga med lavast mulig karakter.

Men om det er lurt? Nei egentlig ikkje, om ein gjer det på denne måten så bytter ein effektivt vekk muligheita til å tjene godt etter studiane med muligheita til å få litt ekstra penger mellom henda i studietida.

Det beste er å leve sparsommelig som student og jobbe hardt med studiane slik at du får ein skikkelig god jobb når du er ferdig.