Dragen Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Flyktningpisset i media og uhjelpen staten sender ut av landet. Vi har egne fattige, kanskje vi skal hjelpe våre egne før vi hjelper alle andre. 4 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Greit med syrere, men hva med noen basere for å balansere? 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Greit med syrere, men hva med noen basere for å balansere? Er nok allerede mange fra Basra i landet allerede? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Flyktningpisset i media og uhjelpen staten sender ut av landet. Vi har egne fattige, kanskje vi skal hjelpe våre egne før vi hjelper alle andre. Hvorfor? Trenger "våre egne" det mer? Har "våre egne" gjort seg mer "fortjent" til hjelp? Jeg har vanskelig med å skjønne tankegangen. 3 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 Flyktningpisset i media og uhjelpen staten sender ut av landet. Vi har egne fattige, kanskje vi skal hjelpe våre egne før vi hjelper alle andre. Hvorfor? Trenger "våre egne" det mer? Har "våre egne" gjort seg mer "fortjent" til hjelp? Jeg har vanskelig med å skjønne tankegangen. Ja, mange fattige i Norge har ikke mat hver dag. Noen står også uten fast bolig, da de ikke har råd til norske kommunale boliger for økonomisk vanskeligstilte. Og de er kun hvis de er så heldige at kommunen de "bor" i faktisk har kommunale boliger for økonomisk vanskeligstilte tilgjengelig. Kommunale boliger for økonomisk vanskeligstilte er i dag like dyre som private utleieboliger. I noen tilfeller dyrere. I mai var det over 60 søkere på en kommunal hybel i Lillehammer. Det var 15 tomme kommunale boliger som stod tomme. Disse kunne ikke kommunen leie ut til normale fattige, fordi de er øremerket fremtidige asylsøkere. Jeg ble opplært i barndommen til å forsøke å ordne opp i problemene mine før jeg skaffer meg nye. Statens svar på fattigdomsproblemet i Norge har vært å senke nettoutbetalingene med høyere skattetrekk fordi de økte bruttoutbetalingene (15% økning i brutto med 20% økning i skattetrekk for uføre), samtidig som de ikke endrer takene på fattigdomstiltakene som bostøtte. Det er særdeles få trygdede i dag som har krav på bostøtte, fordi Husbanken ikke har endret inntektsgrensen etter uførereformen. Mange står faktisk i fare for å måtte tilbakebetale det de i dag får i bostøtte. Og dette er bare det offentlige. I dag kunne vi lese om en hotellmilliardær som skal gi disse flyktningene jobb. Og det får meg til å tenke: Hvorfor kan han ikke gi arbeidsløse nordmenn disse jobbene? De har tross alt allerede opphold- og arbeidstillatelse, en CV det faktisk går an å verifisere, og kan i stor grad det norske språk. Flere tusen har det siste mistet jobbene sine i oljebransjen. Arbeidsledigheten i Norge øker betraktelig nå, og her sitter det en kar og gir bort jobber til folk som ikke engang har kommet til landet. Her er klisjeen "utlendingene tar jobbene våre" faktisk sann. De sier at Norge er verdens beste land å bo i. Men det er ikke sant for en stor del av befolkningen. For mange er Norge et hardt land å bo i. I overkant av 7% av landets barn lever under EUs fattigdomsgrense, og staten gjør ingenting for å bedre dette. Dette til tross for lovnader om å fjerne barnefattigdom i Norge. Hadde staten sluttet å sponse korrupte regjeringer i uland, og puttet pengene inn i velferdsbudsjettet så hadde ikke fattigdom eksistert i Norge. Hadde staten brukt litt av disse pengene på å utvikle arbeidsplasser som er tilrettelagt uføre, så hadde vi fått ned uføreandelen også. Vi ser i dag en økende mengde med unge uføre grunnet psykiske lidelser. Staten skapte disse med sin behandling av mobbeoffere på 90-tallet. I motsetning til i dag, så ble ikke mobbeofferet hjulpet. De ble derimot straffet. Det var ikke mobberen som ble tatt ut av klassen. Det var ikke mobberen som ble sendt til psykologer og adferdsterapeuter. Det var offeret. Mobbeofferet på 90-tallet ble opplært til å tro at de var problemet. Det var de som lagde ugagn i skolesamfunnet deres. Og de kunne ikke være sammen med de andre. Og nå ser vi konsekvensene. Staten kompenserer med å fortsette med å holde utenfor samfunnet og betale en trygd som ikke er nok til å dekke både bolig, strøm og mat. Andre ting som kunne blitt fikset ved å slutte å sende pengene ut av landet er helsevesenet, skolene, og veiene. Men nei, vi skal redde verden før vi fikser våre egne problemer. 4 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Hva ville du valgt? Flykning fra Syria eller nordmann under fattigdomsgrensen? I forhold til (nesten hele) resten av verden, har nordmenn så og si ubetydelige problemer. Jeg klarer ikke å se poenget i at vi må "rydde opp hjemme" før vi kan hjelpe andre. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Hva ville du valgt? Flykning fra Syria eller nordmann under fattigdomsgrensen? I forhold til (nesten hele) resten av verden, har nordmenn så og si ubetydelige problemer. Jeg klarer ikke å se poenget i at vi må "rydde opp hjemme" før vi kan hjelpe andre. Ikke logikken heller? For jeg klarer ikke se poenget i at det ikke skal være en logikk i dette. Endret 13. september 2015 av Delvis Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 I dag kunne vi lese om en hotellmilliardær som skal gi disse flyktningene jobb. Og det får meg til å tenke: Hvorfor kan han ikke gi arbeidsløse nordmenn disse jobbene? De har tross alt allerede opphold- og arbeidstillatelse, en CV det faktisk går an å verifisere, og kan i stor grad det norske språk. Flere tusen har det siste mistet jobbene sine i oljebransjen. Tror du ikke han har prøvet? Velutdannede nordmenn vil ikke flytte på seg for å vaske hoteller etter fremmede folk. Arbeidsledigheten i Norge øker betraktelig nå, og her sitter det en kar og gir bort jobber til folk som ikke engang har kommet til landet. Her sitter det en kar som har ledige jobber. Hvorfor er det ingen nordmenn som vil ha dem? Her er klisjeen "utlendingene tar jobbene våre" faktisk sann. Ja, og vi har oss selv å skylde fordi vi er blitt så fine på det. Geir Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Det der med at nordmenn "ikke vil ha" slike jobber, er mest en myte og en påstand. Du vil helt sikkert får nordmenn til å ta jobbene, om de får sjansen. Og langt fra alle nordmenn er velutdannede. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Jeg hadde vært enig hvis det var snakk om svært mange flyktninger, men det er ikke noen motsetninger mellom å ta imot 10000 flyktninger og få folk i Norge opp til fattigdomsgrensen. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Det der med at nordmenn "ikke vil ha" slike jobber, er mest en myte og en påstand. Du vil helt sikkert får nordmenn til å ta jobbene, om de får sjansen. Og langt fra alle nordmenn er velutdannede. I så fall er det vel bare å forsøke. Jobbene finnes jo, og det er ikke slik at de ikke vil ha nordmenn. Spør NAV, eller sjekk på Finn eller hos bemanningsfirmaene. Det er masse ledige hotelljobber, eller tilsvarende jobber andre steder. En etnisk norsk venninne gikk nettopp av som pensjonist etter å ha jobbet som renholder på sykehus i årevis. De tok gjerne inn norske søkere de, men allikevel var innvandrere overrepresentert. Samme gjelder omsorgsyrker. Der må man ansette innvandrere med dårlige språkkunnskaper for i det hele tatt å få fylt stillingene. Hvorfor er det så få nordmenn som jobber på sykehjem, hvis de faktisk vil ha slike jobber? Geir Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Høyt utdannede nordmenn vil ikke ha slike jobber. (Og når det gjelder omsorg er det slett ikke sikkert de er kvalifisert, heller.) Loven åpner for at høyt utdannede kan ha en "karantenetid" på ca 1 år før de er nødt til å ta tilgjengelige jobber for ikke å miste dagpenger. Dessverre brukes muligheten for å ta fra folk dagpengene om de ikke tar enhver jobb for skjelden. Isteden er fokuset på å tvinge syke mennesker ut i disse jobbene som friske har plikt etter loven til å ta. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Har ikke tro på at det ikke finnes nordmenn, som ikke vil takke ja til Hotell jobber o.l. Saken er vel helst at det er skapt en kultur for at man helst vil ha type innvandrere til slike jobber. Av diverse grunner som snakkes lite om. Og at de da blir prioriert foran. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Har ikke tro på at det ikke finnes nordmenn, som ikke vil takke ja til Hotell jobber o.l. Saken er vel helst at det er skapt en kultur for at man helst vil ha type innvandrere til slike jobber. Av diverse grunner som snakkes lite om. Og at de da blir prioriert foran. Det må du gjerne tro. Men skal du få andre til å tro på det må du nesten kunne dokumentere det. Ellers høres et bare ut som en konspirasjon. Geir 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Har ikke tro på at det ikke finnes nordmenn, som ikke vil takke ja til Hotell jobber o.l. Saken er vel helst at det er skapt en kultur for at man helst vil ha type innvandrere til slike jobber. Av diverse grunner som snakkes lite om. Og at de da blir prioriert foran. Det må du gjerne tro. Men skal du få andre til å tro på det må du nesten kunne dokumentere det. Ellers høres et bare ut som en konspirasjon. Geir Det skulle være så opplagt at det sier seg selv. Det har aldri vært noe problem å få norske arbeidstagere til å ta noen som helst slags jobber. Det viser all historikk om samfunnet. Og slik hadde det fortsatt å være, om det stort sett var nordmenn i landet. Så det som skjer, er at det gradvis og sikkert (snik)innføres et nytt arbeidsklasse system, basert på rase og kultur. Dette er noe både arbeidsgivere og politikere ønsker velkommen og ser verdien av, selv om de sier noe annet på overflaten. Man vet at innvandrere er lettere å herse med og utnytte mennskelig sett og økominsk. Derfor har denne trenden utartet seg. Når dette er sagt, må jeg igjen presisere: at jeg er enig i at vi skal hjelpe mennesker i nød og ta inn flykninger i nød. Men det er som kjent mye mer enn bare det som skjer. Så jeg ser helt klart poenget i de opprinnelige innlegg som startet denne triaden, at logikken bør være: at vi først hjelper og ordner opp med våre egne problemer og pleietrengende/fattige, før man prioriterer luxus"flyktninger" som søker et mer hipt liv på toppen av vestlighetene, og drar over halve verden for å komme akkurat dit/hit. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Det skulle være så opplagt at det sier seg selv. Det skulle det kanskje. Desverre er det ikke slik. Det har aldri vært noe problem å få norske arbeidstagere til å ta noen som helst slags jobber. Det viser all historikk om samfunnet. Du må gjerne vise oss den historikken. Og slik hadde det fortsatt å være, om det stort sett var nordmenn i landet. Men det er det ikke. Og så snart vi fikk andre (de pakistanske innvandrerne for 40 år siden) til å stå i oppvasken på Grand, så fikk vi det for oss at vi ikke behøvde. Plutselig skulle alle nordmenn ha høyere utdannelse. Geir P.S. Vi er vel strengt tatt i feil tråd for slike diskusjoner. Jeg skal rapportere den så en snill moderator kanskje kan splitte den ut for oss. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå