Bramnar Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Hvordan lage peikere i ein struct til å peke på en variabel i en annen struct struct Kalleklovn{ int nummer; int sko; char brille; }; struct sirkus{ int alfred; //peker(som skal peke på nummer i Kalleklovn) }; Går de ann å lage peker rett til structen?? Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Sirkus burde vel inneholde pekere (eller referanser) til sine klovner? struct sirkus { int alfred; vector<Kalleklovn *> klovner; }; En hvilken som helst C/C++-bok burde forklare dette og mer til da .. Lenke til kommentar
Yakamoto Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 struct Kalleklovn{ int nummer; int sko; char brille; }; struct sirkus{ int alfred; Kalleklovn *klovn; }; du må nok ha en referanse til klovnene til sirkuset. men du kan da bruke nummer på følgende måte: sirkus->klovn->nummer = tall; eller cout << sirkus->klovn->nummer; hvor sirkus er en variabelen for sirkuset skulle jeg mene Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 15. november 2003 Del Skrevet 15. november 2003 Må ikke nødvendigvis ha en peker til en klovn i sirkuset. Han kan jo peke til nummeret direkte slik han ønsket: struct KalleKlovn { int nummer; int sko; char brille; }; struct Sirkus { int alfred; int* nummer_ptr; }; //... KalleKlovn minKlovn; Sirkus mittSirkus; mittSirkus.nummer_ptr = &minKlovn.nummer; Om det er en god praksis er et helt annet tema... Du kan også bruke en referanse hvis du koder i C++. Lenke til kommentar
Bramnar Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 Takker for all hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå