Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan lage peikere i ein struct til å peke på en variabel i en annen struct

 

struct Kalleklovn{

int nummer;

int sko;

char brille;

};

 

struct sirkus{

int alfred;

//peker(som skal peke på nummer i Kalleklovn)

};

 

Går de ann å lage peker rett til structen??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

struct Kalleklovn{

int nummer;
int sko;
char brille;
};

struct sirkus{
int alfred;
Kalleklovn *klovn;
};

 

du må nok ha en referanse til klovnene til sirkuset.

men du kan da bruke nummer på følgende måte:

sirkus->klovn->nummer = tall;

eller

cout << sirkus->klovn->nummer;

hvor sirkus er en variabelen for sirkuset

skulle jeg mene

Lenke til kommentar

Må ikke nødvendigvis ha en peker til en klovn i sirkuset. Han kan jo peke til nummeret direkte slik han ønsket:

 

struct KalleKlovn
{
int nummer;
int sko;
char brille;
};

struct Sirkus
{
int alfred;
int* nummer_ptr;
};

//...

KalleKlovn minKlovn;
Sirkus mittSirkus;

mittSirkus.nummer_ptr = &minKlovn.nummer;

 

Om det er en god praksis er et helt annet tema... ;)

Du kan også bruke en referanse hvis du koder i C++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...