snkr Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Jeg vet at mange av dere sikkert tenker: bare lever inn en søknad! men jeg er 16 år, har aldri hatt jobb, ble aldri vist hvordan man gjorde det, hadde influensa i arbeidsuka på skolen, og sliter veldig med å få hjelp fra noen hjemme. Så vær så snill å fortell meg hvordan i huleste man får jobb! Alt jeg hører er at man skal gå rundt med en søknad til den butikken man vil jobbe i, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke får den første jobben jeg leverer søknad til, så hva er det jeg må gjøre? må jeg lage en egen søknad for hver eneste butikk? Jeg har omtrent 30 butikker på lista mi, fordi det er veldig vanskelig å få jobb der jeg kommer fra, og alle vennene mine fikk avslag på søknadene sine... så jeg er litt nervøs å... Planen min var å printe ut ca. 30 CV'er og liksom "dele de ut" til de daglige-lederne til de forskjellige butikkene, men jeg er litt redd for at de bare kommer til å tenke at jeg liksom er enda en 16 åring, og at jeg er helt lik som alle andre 16 åringer, og deretter bare ignorere cv'en min.... Hvordan burde jeg te meg? hvordan burde jeg "selge meg selv", hvordan burde jeg spørre etter jobben? Det første jeg kommer til å si er: Hei, er dagligleder her? men etter det vet jeg ikke hva jeg burde si TIL den daglige-lederen! beklager om dette hørtes veldig forvirrende ut, men jeg er litt sliten, og jeg har tenkt til å dra på jobb-jakt i morgen etter skolen, så tusen takk om dere hjelper meg litt før det. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Personlig oppmøte er vel og bra det, men du bør nok ikke forvente samtale med daglig leder sånn på sparket. Hadde jeg vært deg så ville jeg plukket ut i hvert fall de mest aktuelle alternativene, møtt opp personlig med CV og søknad og gitt til daglig leder og så spurt om dere kan møtes for et intervju på et senere tidspunkt slik at han/hun (og du selv) får planlagt bedre. Selve intervjuet er ikke så store greia, du får sjansen til å fortelle om deg selv, tenk godt over de egenskapene du synes er gode ved deg selv både selvstendig og i samarbeid med andre. Avhengig av yrke så kan sosial intelligens spille en veldig stor rolle, f.eks. hvor godt du kan samarbeide med de rundt deg og eventuelt behandling av kunder. Tror ikke du skal være redd for å virke som at du "trenger deg på" så lenge du avtaler et tidspunkt på forhånd der man tar praten. Det verste du kan få er et nei, så det er bare å stå på. Å vise initiativ og møte opp personlig fremfor å bare legge fra seg søknad og CV er nok i utgangspunktet utelukkende positivt for de fleste arbeidsgivere. Lenke til kommentar
snkr Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 men er det virkelig nødvendig med en spesifikk søknad? Hvis jeg møter opp uten, tror du det går bra? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Det går fint med generelle søknadar også, men dersom du har funnet eit par arbeidsplassar der du vil ha jobb så er det lurt å tilpasse søknaden til akkurat den arbeidsplassen. Sannsynlegheita for å få jobb er mykje større dersom søknaden er direkte rellevant til den aktuelle arbeidsplassen. Generelle søknadar som søkaren i full fart sender ut til veldig mange blir også lest på omtrent samme måte, som spam-post der ein berre les overskrifta og kun les vidare dersom søknaden virker spennande. Sidan du berre er 16 år så vil personleg oppmøte være svært viktig sidan du ikkje har noke særlig med erfaring eller kompetanse som skiller deg ut frå dei andre 16 åringane. Du treng ikkje å selge deg sjølv så hardt, men berre å vise at du er ein fornuftig person og deretter overlevere CV og søknad vil gjere det mykje meir sannsynleg at du får intervju enn dersom du berre leverer ein annonym søknad. Når du har overlevert CV og søknad så ber du om å bli kontakta når det åpner seg ein jobbmuligheit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå