Gå til innhold

Deionisert vann


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Noen som vet hvor jeg får kjøpt ca 1 liter med deionisert vann? Har søkt på nettet og funnet at jeg kan kjøpe 500 liter som minstekvanta som er alt for mye. Jeg har fjernet et alkalisk batteri på et hovedkort som har lekket. Ser på en engelsk side at jeg skal blande deionisert vann og eddik i like deler og rense med q-tips. Deionisert vann altså. Ikke sterilt vann.

 

På forhånd takk for svar.

 

Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke destillert vann. Sjekk den eletriske ledeevnen på batterivann eller hvis du destillerer det selv, den er lav i deionisert vann og destillert vann og grunnen til at du trenger det. Du kan få kjøpt et middel som deioniserer vannet, det er også mange andre måter å gjøre det på. Du kan nok ringe et laboratorie eller noe så får du kanskje kjøpt en liter eller to løst.

 

Les litt på wikien https://en.wikipedia.org/wiki/Purified_water

Lenke til kommentar

Med tanke på at du kan vaske hovedkort i vanlig vann fra springen så hadde jeg ikke vært veldig bekymret for å bruke batterivann. Ledningsevnen er uansett lavere i batterivann enn vanlig vann, så selv om det ikke er pharmasøytisk kvalitet så er det mer enn godt nok. Det viktigste etter en vask av elektronikk er å tørke det / bake det skikkelig så alt tørker opp.

 

PS: Ionebytting er avionisert / deionisert ja. Det som skjer med ionebytting er enkelt forklart at ionebytteren tar opp ionene fra løsningen. For å fjerne vanlig koksalt NaCl så kan man f.eks benytte to typer ionebytter: En som er ladet med OH- ioner (basisk) og en som er ladet med H+ ioner (sur). Na+ i saltet vil binde seg til den basiske ionebytteren mens Cl- i saltet vil binde seg til den sure ionebytteren. En ionebytter er forøvrig bare en type liten plastkule (ser ut som kaviar) og har et enormt overflateareal (typisk en kule på størrelse med en knappenålshode kan brettes ut til et A4 ark). Utover ionebytting kan man også destillere vannet, gjerne i en rekke kolonner (serie). Da blir vannet ennå renere (destillert vann / highly purified water).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...