Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Helseskader av fukt i leilighet

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg flyttet til ny plass og inn i ny leilighet for et par måneder siden. Leiligheten er i sokkel, og jeg la fort merke til at det lett ble innestengt og veldig fuktig luft. Jeg har liten mulighet for lufting, og dessuten ser ikke lufting ut til å hjelpe stort. Klærne mine bruker evigheter på å tørke (klærne tror jeg ikke har forverret problemet stort - jeg prøver å tørke de i andre rom så langt det lar seg gjøre), og jeg må sette meg i gangen for at håret skal tørke. Det verste av alt er kanskje at jeg nå er syk for tredje gang siden jeg flyttet inn, og opplever ofte å være surklete i hals/bryst. Jeg aner ikke om dette er tilfeldig, på grunn av nye omgivelser, eller faktisk på grunn av leiligheten.

Annet enn luftfuktigheten er det en fin leilighet. Det jeg egentlig lurer på om det er helsefarlig for meg å bo her over lengre tid, selv om det ikke skulle være mugg inne i bildet? Har prøvd å søke på nett, men det er mer fokus på mugg, og jeg har ingen måte å påvise mugg på og har egentlig ikke så lyst til å plage huseier i fall det ikke skulle være noe. Jeg har aldri bodd i kjeller før, og spør sådan: høres dette ut som en normal bosituasjon i en kjellerleilighet?

Anonymous poster hash: c94b8...5c2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha en avfukter som sedsberg sier, men du må ha en stor en og de er litt dyre, hvertfall 2-2.500,-. Dette er noe huseier bør/ skal kjøpe da du ikke er ansvarlig for luftfuktigheten og luftemulighetene. Han kan argumentere med at det er klestørkingen som er grunnen, men da må du bare la vær å tørke klær, gjør det hos en venn, og vise til at fuktigheten ikke går ned. Det er også en fare for at det blir sopp, nesten garantert, og det er heller ikke ditt problem så lenge ikke huseier kan vise til "uaktsomhet" fra din side.

Hvis du ikke vil snakke med huseier, tror han blir grinete eller at han ikke vil kjøpe avfukter så bør du bare flytte. Ja, det er et helseproblem å bo et sted med for høy fuktighet. (Edit; Tror/ mener jeg)

Jeg hadde samme problem her jeg bor og huseier kom med en avfukter, problem solved :) Jeg sov ekstremt dårlig før jeg fikk den og merket at det gikk hardt utover humør og overskudd.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg flyttet til ny plass og inn i ny leilighet for et par måneder siden. Leiligheten er i sokkel, og jeg la fort merke til at det lett ble innestengt og veldig fuktig luft. Jeg har liten mulighet for lufting, og dessuten ser ikke lufting ut til å hjelpe stort. Klærne mine bruker evigheter på å tørke (klærne tror jeg ikke har forverret problemet stort - jeg prøver å tørke de i andre rom så langt det lar seg gjøre), og jeg må sette meg i gangen for at håret skal tørke. Det verste av alt er kanskje at jeg nå er syk for tredje gang siden jeg flyttet inn, og opplever ofte å være surklete i hals/bryst. Jeg aner ikke om dette er tilfeldig, på grunn av nye omgivelser, eller faktisk på grunn av leiligheten.

Annet enn luftfuktigheten er det en fin leilighet. Det jeg egentlig lurer på om det er helsefarlig for meg å bo her over lengre tid, selv om det ikke skulle være mugg inne i bildet? Har prøvd å søke på nett, men det er mer fokus på mugg, og jeg har ingen måte å påvise mugg på og har egentlig ikke så lyst til å plage huseier i fall det ikke skulle være noe. Jeg har aldri bodd i kjeller før, og spør sådan: høres dette ut som en normal bosituasjon i en kjellerleilighet?

Er det ikke lufteventiler i leiligheten?

Hvorfor får du ikke luftet?

Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens! Å kjøpe hygrometer står på listen, men jeg har ikke gjort det enda. Jeg har reflektert såpass at jeg gikk utifra at en billig luftavfukter fra Clas Ohlson ikke ville gjøre stort, og noe høyere enn et par-fem hundrelapper er jeg ikke villig til å gå for en løsning på et midlertidig problem. Jeg skal dog vurdere å prate med huseier om det. Fattig student som jeg er, var egentlig min hovedbekymring om jeg ble å ta skade av det. Men jeg kjenner det definitivt både på humør og på søvnkvalitet, og det er jo kanskje ille nok.

Nei. Det er én ute i vår delte gang, og en vifte på badet som jeg bruker religiøst. Jeg har ett vindu, som kun kan åpnes 10-15 cm i bredde, og jeg synes ikke det hjelper stort (at det er ganske fuktig ute har sikkert en del å gjøre med saken.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har selv en rimelig luftavfukter fra Jula og den fungerer glimrende. 

Om støyen er plagsom kan man koble til ett tidsur som gjør at den går på natten eller dagtid når man er på jobb osv.

Tørketrommel kan være ett alternativ om man ikke ønsker å tilføre luften høyere fuktighet.

Nå går det mot vinterstid og man fyrer - det fører ofte til FOR tørr luft innendørs. Personlig har jeg ofte på panelovnen i kjelleren om sommeren også, for å få bort noe av den råe luften.

Lenke til kommentar

Men jeg kjenner det definitivt både på humør og på søvnkvalitet, og det er jo kanskje ille nok.

Som faktisk er et mye større helseproblem enn mange tror, det er rett og slett dødelig (hvis man drar den bittelitt langt)

http://forskning.no/sovn/2009/03/skadelig-sovnmangel

Det der er jo bare èn artikkel, men søk litt på gode gamle Internett så finner du masse annet som heller i samme retning. Søvnmangel kan jo ha fler grunner så du må ikke drite i det selv om det ikke står noe om søvnmangel pga høy luftfuktighet.

Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens! Å kjøpe hygrometer står på listen, men jeg har ikke gjort det enda. Jeg har reflektert såpass at jeg gikk utifra at en billig luftavfukter fra Clas Ohlson ikke ville gjøre stort, og noe høyere enn et par-fem hundrelapper er jeg ikke villig til å gå for en løsning på et midlertidig problem. Jeg skal dog vurdere å prate med huseier om det. Fattig student som jeg er, var egentlig min hovedbekymring om jeg ble å ta skade av det. Men jeg kjenner det definitivt både på humør og på søvnkvalitet, og det er jo kanskje ille nok.

Nei. Det er én ute i vår delte gang, og en vifte på badet som jeg bruker religiøst. Jeg har ett vindu, som kun kan åpnes 10-15 cm i bredde, og jeg synes ikke det hjelper stort (at det er ganske fuktig ute har sikkert en del å gjøre med saken.)

Så vindu kan heller ikke brukes til redning?

Er det virkelig et lovlig utleieenhet du bor i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...