Jaghi Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Hei. Har planer om og egentlig kommet ganske godt igang med kjøp/bygging av en ny PC med 1151 chipset. Hovedsaklig til gaming, men blir nok litt overclocking og programmering på si. Nå venter jeg hovedsaklig på levering av i5 6600K. I utgangspunktet er planen min å ha en GPU installert, men kan godt tenkes at jeg har lyst til å utvide til to kort i et såkalt SLI oppsett på et senere tidspunkt. Derfor støttet jeg på et hinder. Det er to hovedkort jeg har sett på, hhs: https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS-VIII-RANGER/ http://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty%20Z170%20Gaming%20K4/?cat=Specifications Det jeg sliter med er å finne ut om begge kan kjøre 2x PCIe 3.0 x16 lanes. Det virker litt på meg som om asus kortet kun tillater 2x kort i x8 modus, vil ikke det da si at jeg får mindre båndbredde til begge kortene? Har lest litt om det, og utifra det jeg fant ut, høres det ut som om at det er et lurt tirks å skaffe seg et hovedkort med støtte for 2x kort med 3.0 standard som opererer i x16 modus på begge lanes. Dersom noen vet mer utfyllende om dette, og vet hvilket hovedkort som tilbyr hva hadde det vært satt stor pris på. På forhånd takk, CA Endret 4. oktober 2015 av Jaghi Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Prosessoreren du har bestilt har kun 16 lanes totalt, derfor hovedkortet kun vil oppere i x8 modus på begge pcie slottene. Hvis du vil ha flere lanes, så må du opp på 5820k (28 lanes), 5930k (40 lanes) eller 5960x (40 lanes). Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 5820K klarer vel "bare" x16/x8. 5930K og 5960X kan kjøre x16/x16. Man har vel noen muligheter med PLX chips, men er usikker på hvordan dette fungerer i praksis - vet ikke hvordan de nye lanes'a fra chipen stacker. Er på tynn is nå, men mente PLX på 1151 bare gir muligheten til å dra x8 på 4 spor samtidig - man får altså nødvendigvis ikke flere spor med x16. Når det er sagt så er ikke x8 noen form for flaskehals med dagens skjermkort, så x8/x8 SLI er helt greit det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå