Mr.M Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Tenker da på Cinnamon MATE KDE Xfce Cinnamon har jeg prøvd og er veldig fornøyd. Men nå skal jeg ha Linux på en pc til, og bør jo ikke nødvendigvis ha likt på begge. Er det noe "revolusjonerende" forskjell, eller hvorfor skal jeg velge den ene fremfor den andre? Athlon 5000 X2 dualcore 2 x 1 GB ram Radeon 5450 512 mb DDR3 Lenke til kommentar
Handl3vogn Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Forskjellen er hvilket Desktop environment som er installert. Og hvilken du bør velge er helt opp til deg. Alle ser forskjellige ut. Men til en pc med dine specs kan det hende du får best opplevelse med Xfce Endret 4. oktober 2015 av Handl3vogn 1 Lenke til kommentar
danielch Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Cinnamon er basert på Gnome 3, definitivt min favoritt. Om du har en eldre maskin ville jeg anbefalt Xfe da det ikke krever stort med ressurser. Alt i alt så anbefaler utviklerne av Linux Mint å kjøre Cinnamon om man er i tvil. Endret 4. oktober 2015 av Enquad Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 Noe av det en enkel sjel som meg liker med Cinnamon er "klassisk" Oppgavelinje med ikoner, fyldig Startmeny med undermenyer, og at nettbank, og alt eller meste av videoformat man snubler over der ute, virker "rett ut av boksen" etter installasjon. Det ser ut som de andre 3 også har samme skrivebord meny opplegget (?) Hvordan er Xfce, må man legge inn "restricted extras" (slik som Ubuntu en gang i tiden) eller annet manuelt? Har ingen avanserte behov utover "normal" enkelt hjemmebruk. Lenke til kommentar
danielch Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Har ikke peiling på hvordan det er nå, har ikke brukt Linux på over 5 år og da var det Gnome som var tingen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Forskjellen er skrivebords miljø. Hva du skal velge avhenger da av smak og behag stort sett, alternativt maskinvare ressurser og forbruk av disse. For eksempel skal du ha noe lettdrevet av de alternativene så er XFCE og MATE gode kandidater. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Støtter Mint oppgraderinger nå? Eller må ein framleis reinstallere alt på nytt igjen? Eg likar best KDE, men KDE Plasma 5 er utrolig ustabilt. Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 (endret) KDE støtter iallfall oppdateringer edit: sorry leste feil i forrige innlegg Endret 4. oktober 2015 av pus736 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Da var Xfce 64-bit instalert og prøvd såvidt. Ved første øyekast ser jeg bare minimalt annerledes layout i enkelte menyer vs. Cinnamon. Hele installasjon og boot gikk problemfritt. Dog var skjermoppløsningen for høy initialt (bruker 47" flat-tv) slik at oppgavelinja havnet utenfor kanten og jeg fikk dermed ikke åpnet Startknapp/meny for å få justert. Ble et øyeblikk fortvilet, men heldigvis mulig å å høyreklikke og >skrivebordinnst. >menyer > og legge til > "Vis også programmeny ved høyreklikking på skrivebordet" og da får man tilgang til alle innstillinger. Annet, den forhåndsvalgte skjermspareren kødda seg til etter noen sekunder, men er en drøss andre å velge blant. Ellers så funket Dnb nettbank innlogging med kodebrikke, Youtube, og alt av online videoformater i nettleser. Fornøyd igjen (har donert til disse folkene før, men skal gi en skjerv til. Mint er det beste linux-alternativet for mannen-i-gata vs Microsoft etter min mening) Endret 4. oktober 2015 av Mr.M 1 Lenke til kommentar
Gaardon Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Kjører selv Xubuntu med Cairo-dock. fungerer ypperlig og finner raskt frem det jeg skal bruke. Og ja er enig at mint sansyneligvis er den letteste veien for Windows brukere på linux fronten. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Har Mint 17.2 Cinnamon på en maskin her, og det har fungert raskt og stabilt. Cinnamon versonen er den versonen Mint teamet legger ned mest tid på, så den er nok det sikreste valget om man bare "vil ha noe som virker". Endret 4. oktober 2015 av Betroz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå