Gå til innhold

Linux Mint - hva er forskjellen på de ulike versjonene?

Mr.M

Anbefalte innlegg

Tenker da på

Cinnamon

MATE

KDE

Xfce

BC3CWxF.png

Cinnamon har jeg prøvd og er veldig fornøyd. Men nå skal jeg ha Linux på en pc til, og bør jo ikke nødvendigvis ha likt på begge.

Er det noe "revolusjonerende" forskjell, eller hvorfor skal jeg velge den ene fremfor den andre?

Athlon 5000 X2 dualcore

2 x 1 GB ram

Radeon 5450 512 mb DDR3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cinnamon er basert på Gnome 3, definitivt min favoritt. Om du har en eldre maskin ville jeg anbefalt Xfe da det ikke krever stort med ressurser. Alt i alt så anbefaler utviklerne av Linux Mint å kjøre Cinnamon om man er i tvil. 

Endret av Enquad
Lenke til kommentar

Noe av det en enkel sjel som meg liker med Cinnamon er "klassisk" Oppgavelinje med ikoner, fyldig Startmeny med undermenyer, og at nettbank, og alt eller meste av videoformat man snubler over der ute, virker "rett ut av boksen" etter installasjon. Det ser ut som de andre 3 også har samme skrivebord meny opplegget (?)

Hvordan er Xfce, må man legge inn "restricted extras" (slik som Ubuntu en gang i tiden) eller annet manuelt? Har ingen avanserte behov utover "normal" enkelt hjemmebruk.

Lenke til kommentar

Da var Xfce 64-bit instalert og prøvd såvidt. Ved første øyekast ser jeg bare minimalt annerledes layout i enkelte menyer vs. Cinnamon.

Hele installasjon og boot gikk problemfritt.

Dog var skjermoppløsningen for høy initialt (bruker 47" flat-tv) slik at oppgavelinja havnet utenfor kanten og jeg fikk dermed ikke åpnet Startknapp/meny for å få justert. Ble et øyeblikk fortvilet, men heldigvis mulig å å høyreklikke og >skrivebordinnst. >menyer > og legge til > "Vis også programmeny ved høyreklikking på skrivebordet" og da får man tilgang til alle innstillinger.

Annet, den forhåndsvalgte skjermspareren kødda seg til etter noen sekunder, men er en drøss andre å velge blant.

Ellers så funket Dnb nettbank innlogging med kodebrikke, Youtube, og alt av online videoformater i nettleser.

Fornøyd igjen  :)  (har donert til disse folkene før, men skal gi en skjerv til. Mint er det beste linux-alternativet for mannen-i-gata  vs Microsoft etter min mening)

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har Mint 17.2 Cinnamon på en maskin her, og det har fungert raskt og stabilt. Cinnamon versonen er den versonen Mint teamet legger ned mest tid på, så den er nok det sikreste valget om man bare "vil ha noe som virker".

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...