Leo21 Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Hver dag jeg har våknet de siste 4 dagene, altså på morran, så kjennes øre mitt veldig tett ut, og det blir bedre når jeg holder meg for nesa og blåser ut. Ingen smerte. Resten av dagen kjenner jeg ikke noe til det, men som sagt bare når jeg sover på det venstre øret og våkner. Noen tanker? PS: Tror det kan ha noe med at jeg bruker Q-tips, men da er det merkelig at det bare er tett på det ene øret. Endret 4. oktober 2015 av Leo21 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Øret trenger kanskje en skylling? Ta en tur til fastlegen. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 Øret trenger kanskje en skylling? Ta en tur til fastlegen. Må jeg til fastlegen? Finnes vel ørespray elr hva det heter på apoteket, mon tro det hjelper? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 En tur til legen koster vel omtrent det samme som en ørerens på apoteket. Vil tro legen gjør en bedre jobb, og om det er noe annet, fikser han det også. Det gjør ikke en ørespray fra apoteket. Men klart, ditt valg. Du kan jo begynne med å kjøpe en rens fra apoteteket. Bare husk å følg alle forholdsregler og ikke putt noe i øret som ikke skal være der. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 En tur til legen koster vel omtrent det samme som en ørerens på apoteket. Vil tro legen gjør en bedre jobb, og om det er noe annet, fikser han det også. Det gjør ikke en ørespray fra apoteket. Men klart, ditt valg. Du kan jo begynne med å kjøpe en rens fra apoteteket. Bare husk å følg alle forholdsregler og ikke putt noe i øret som ikke skal være der. Okey Men har jo lest at Revaxør kan låse opp øret på egenhånd, spørs på hvor tett øret er. Iom at øret mitt ikke har noen smerter og bare er tett om morran, så vil jeg fort tro at Revaxør vil hjelpe. We"ll see. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Sover du mye på den ene siden?Det kan muligens være årsaken til at du bare blir tett på den ene siden. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 Sover du mye på den ene siden? Det kan muligens være årsaken til at du bare blir tett på den ene siden. Sover og sover. Er vel ikke noe spesielt mer enn på det andre øret. Men hvordan tenker du at jeg bare kan bli tett ved å sove på den ene siden? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Q-tips har en tendens til å skyve inn noe av voksen samtidig som du får ut noe av det. Over tid kan det tette til innerst i øregangen. Det er ingen automatikk i at det må skje samtidig på begge ører. Standard råd er å slutte med Q-tips. Voks er naturlig og sunt for øret så det skal vanligvis ikke fjernes. Men nå som det virker som det har klumpet seg kan du forsøke å løse opp klumpen med en dråpe matolje i øret hver kveld. Legg deg sånn at dråpen renner inn i øret. Etter hvert løser klumpen seg opp og renner naturlig ut. Tørk med papir i øremuslingen, ikke innover i øregangen. Det finnes også "øreolje" på tube på apoteket. Usikker på om den er reseptbelagt. Også usikker på om den skal fungere bedre enn matolje. Fungerer ikke oljekuren er fastlegen neste steg for å få henvisning til ørelege. PS. Er du helt sikker på at tettheten ligger i det ytre øret? At det ikke er væske i mellomøret eller bihulene? Endret 4. oktober 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 Q-tips har en tendens til å skyve inn noe av voksen samtidig som du får ut noe av det. Over tid kan det tette til innerst i øregangen. Det er ingen automatikk i at det må skje samtidig på begge ører. Standard råd er å slutte med Q-tips. Voks er naturlig og sunt for øret så det skal vanligvis ikke fjernes. Men nå som det virker som det har klumpet seg kan du forsøke å løse opp klumpen med en dråpe matolje i øret hver kveld. Legg deg sånn at dråpen renner inn i øret. Etter hvert løser klumpen seg opp og renner naturlig ut. Tørk med papir i øremuslingen, ikke innover i øregangen. Det finnes også "øreolje" på tube på apoteket. Usikker på om den er reseptbelagt. Også usikker på om den skal fungere bedre enn matolje. Fungerer ikke oljekuren er fastlegen neste steg for å få henvisning til ørelege. PS. Er du helt sikker på at tettheten ligger i det ytre øret? At det ikke er væske i mellomøret eller bihulene? Hva mener du? Jeg kan egentlig ikke se hvor tettheten ligger. I bihulene er det nok ikke da jeg ikke kjenner noen smerter der. Er i øret, og det hjelper veldig da å holde nesa og puste ut. Tror jeg prøver den oljemetoden, så prøver jeg ørespray som man får kjøpt på apoteket og som visstnok skal funke. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Faen as Har fortsatt tett øre når jeg sover på venstre side(der det er tett). Resten av dagen kjennes det ikke, bare om morgenen. Noen tips? Burde jeg kjøpe produktet på apotek, eller teste ut oljetipset? Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Faen as Har fortsatt tett øre når jeg sover på venstre side(der det er tett). Resten av dagen kjennes det ikke, bare om morgenen. Noen tips? Burde jeg kjøpe produktet på apotek, eller teste ut oljetipset? Dra til legen, så han/hun kan se inn i øret ditt med et otoskop, for å se om du har ørevoks eller andre fremmedlegemer i øret; hvis ørevoks er åraken, så kan legen skylle det ut, og sjekke etter skylling at det ikke er mere igjen. Om du ikke har det, så kan legen se på trommehinnen om du f.eks. har væske i mellomøret. Eventuelt så kan det hende at øretrompeten (tuba auditiva) er noe trang som gjør at væske i mellomøret dreneres dårlig, eller at det blir vanskeligere å utligne trykket i øret. Siden dette er en liten plage, så er det bedre å ta en full sjekk, det er heller ikke spesielt dyrt. Det å helle olje i øret er for å smøre opp hvis man skal fjerne ørevoks, da er det like greit å sjekke om det faktisk er det som er problemet eller ikke. Dette order seg nok Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Faen as Har fortsatt tett øre når jeg sover på venstre side(der det er tett). Resten av dagen kjennes det ikke, bare om morgenen. Noen tips? Burde jeg kjøpe produktet på apotek, eller teste ut oljetipset? Dra til legen, så han/hun kan se inn i øret ditt med et otoskop, for å se om du har ørevoks eller andre fremmedlegemer i øret; hvis ørevoks er åraken, så kan legen skylle det ut, og sjekke etter skylling at det ikke er mere igjen. Om du ikke har det, så kan legen se på trommehinnen om du f.eks. har væske i mellomøret. Eventuelt så kan det hende at øretrompeten (tuba auditiva) er noe trang som gjør at væske i mellomøret dreneres dårlig, eller at det blir vanskeligere å utligne trykket i øret. Siden dette er en liten plage, så er det bedre å ta en full sjekk, det er heller ikke spesielt dyrt. Det å helle olje i øret er for å smøre opp hvis man skal fjerne ørevoks, da er det like greit å sjekke om det faktisk er det som er problemet eller ikke. Dette order seg nok Tviler på at jeg har noen andre greier enn voks, fordi da hadde jeg hatt vondt i øret også, samt kjent på det i hele dagen. Kan vel være verdt å bare prøve ut oljetipset. Hvordan foregår det? Bare helle en teskje olje i øret? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Prøv oljetrikset. Fungerer ikkje det, gå til fastlegen. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Prøv oljetrikset. Fungerer ikkje det, gå til fastlegen. Bare helle olje i det ene øret? Må det gjøres på kvelden? Vanlig Matolje? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Prøv oljetrikset. Fungerer ikkje det, gå til fastlegen. Bare helle olje i det ene øret? Må det gjøres på kvelden? Vanlig Matolje? Du kan godt ta eitt øyre om gangen. Det kan gjerast når som helst, men pass på at du har hovudet sånn at det renn inn, ikkje ut. Eit alternativ er å dryppe eit par dråpar i det eine øyret når du legg deg, og dytte litt bomull inni for å unngå at det renn ut om du snur deg. Gjenta med andre sida og eventuelt fleire behandlingar. Vanleg matolje fungerer fint. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Prøv oljetrikset. Fungerer ikkje det, gå til fastlegen.Bare helle olje i det ene øret? Må det gjøres på kvelden? Vanlig Matolje? Du kan godt ta eitt øyre om gangen. Det kan gjerast når som helst, men pass på at du har hovudet sånn at det renn inn, ikkje ut. Eit alternativ er å dryppe eit par dråpar i det eine øyret når du legg deg, og dytte litt bomull inni for å unngå at det renn ut om du snur deg. Gjenta med andre sida og eventuelt fleire behandlingar. Vanleg matolje fungerer fint. Om du skal ta et råttips, tror du jeg har dott i året? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Det er farlig å komme med gjette-diagnoser. Særlig hvis du tar utgangspunkt i gjetningen og ikke går til legen. Vi er jo ikke leger som kan utelukke at det er noe du bør gå til legen med. Gå til legen! Det kan vel ikke vanskelig eller dyrt at det ikke er verd å få sjekket det ut. Antagelig vil du få legetime til uka om du bestiller nå. Men ta gjerne oljekuren i ventetida på timen. Vanlig matolje, ikke motorolje, vaskemidler eller noe annet som kan være farlig. Det spiller liten rolle om du bruker oljen om kvelden eller ellers i døgnet. Eneste forskjellen er at oljen har en tendens til å renne ut når du står oppreist. Den virker altså lengre om du ligger på siden lenge med oljeøret opp. Renner det ut på dagtid så kiler det og ser ikke bra ut om du er i selskap med andre og de ser det renner noe kliss ut av øret. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 Det er farlig å komme med gjette-diagnoser. Særlig hvis du tar utgangspunkt i gjetningen og ikke går til legen. Vi er jo ikke leger som kan utelukke at det er noe du bør gå til legen med. Gå til legen! Det kan vel ikke vanskelig eller dyrt at det ikke er verd å få sjekket det ut. Antagelig vil du få legetime til uka om du bestiller nå. Men ta gjerne oljekuren i ventetida på timen. Vanlig matolje, ikke motorolje, vaskemidler eller noe annet som kan være farlig. Det spiller liten rolle om du bruker oljen om kvelden eller ellers i døgnet. Eneste forskjellen er at oljen har en tendens til å renne ut når du står oppreist. Den virker altså lengre om du ligger på siden lenge med oljeøret opp. Renner det ut på dagtid så kiler det og ser ikke bra ut om du er i selskap med andre og de ser det renner noe kliss ut av øret. Ser egentlig ikke hvorfor jeg burde gå med legen med dette problemet, men vi får se. Prøver uansett Matolje også får vi se hvordan det går. Kan øredott forsvinne av deg selv, eller må det behandles? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Du bør gå til legen fordi de har mye bedre kompetanse til å bedømme problemet enn tilfeldige ukjente på et forum. Hverken du eller jeg vet med sikkerhet om problemet er enkelt og forbigående eller alvorlig og økende. Jeg kan i hvert fall tenke meg scenario der du i verste fall kan miste hørselen helt på det øret. For eksempel hvis det er en infeksjon i mellomøret som ikke vil gi seg. Vi vet jo ikke med sikkerhet om dotten sitter innenfor trommehinna eller utenfor. Er den innenfor kan den gi skade på det indre øret. Er den utenfor er det kanskje nok med oljekuren, kanskje ikke. Hvis ikke så må en ørelege rense opp det oljen ikke klarer. Det er mange gode grunner til å få en profesjonell undersøkelse i stedet for å bare stole på random råd fra potensielt kunnskapsløse folk som ikke en gang har sett deg eller øret ditt. Lenke til kommentar
Leo21 Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Du bør gå til legen fordi de har mye bedre kompetanse til å bedømme problemet enn tilfeldige ukjente på et forum. Hverken du eller jeg vet med sikkerhet om problemet er enkelt og forbigående eller alvorlig og økende. Jeg kan i hvert fall tenke meg scenario der du i verste fall kan miste hørselen helt på det øret. For eksempel hvis det er en infeksjon i mellomøret som ikke vil gi seg. Vi vet jo ikke med sikkerhet om dotten sitter innenfor trommehinna eller utenfor. Er den innenfor kan den gi skade på det indre øret. Er den utenfor er det kanskje nok med oljekuren, kanskje ikke. Hvis ikke så må en ørelege rense opp det oljen ikke klarer. Det er mange gode grunner til å få en profesjonell undersøkelse i stedet for å bare stole på random råd fra potensielt kunnskapsløse folk som ikke en gang har sett deg eller øret ditt. Infeksjon som du snakker om gir også smerte. Er ikke bare tett øre man har da, for å si det sånn... Endret 17. oktober 2015 av Leo21 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå