Gå til innhold

Kjøpte TV på nedbetaling, kan jeg betale mer en måned enn det som står på regningen?

Ænonym

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror heller at du kjøpte en TV til 7000

Mye bedre om en sparer opp penger før kjøp

Tull og tøys. Massevis av butikker som tilbyr helt gratis avbetaling. Det man ikke må gjøre er å kjøpe ting man ikke har råd til - hvordan man organiserer innbetalingene har lite å si. 

Nesten alle kjøper f.eks hus på avbetaling. Ikke rentefri engang. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tull og tøys. Massevis av butikker som tilbyr helt gratis avbetaling. Det man ikke må gjøre er å kjøpe ting man ikke har råd til - hvordan man organiserer innbetalingene har lite å si. 

hus stiger som regel i verdi

TV er stort sett verdiløs når du forlater butikk

helt gratis er det nok ikke da det som regel er et startgebyr

Lenke til kommentar

Zpeed har rett, lurt å spare opp penger til slikt. Selv om det skulle være tilbudt lån uten renter og gebyrer vil produktet sitt verdi falle i verdi. Dessuten er det mange som ikke bare har dette forbrukslånet, men også andre forbrukslån. Da blir mange små innbetalinger raskt til et stort beløp.

Må man spare opp penger er det også større sjanse for at han ikke handler impulsivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du funnet et produkt jeg faktisk ikke viste om.

Og om du tenker på betalingsutsettelse, så har jeg ennå ikke funnet noen som ikke har utsettelsesgebyr - normalt på noen hundrelapper. Betaler du 200 kr for utsettelse på 6 mnd på et kjøp på 5 000 kr tilsvarer det en rente på 8 % p.a (hos Komplett er det 249 kr for 3 mnd og 329 for 6 mnd).

Vet man at man har råd til varen om 3 eller 6 mnd, hva man faktisk bør vite om man skal bruke betalingsutsettelse - ja da venter man 3 eller 6 mnd. Eneste unntaket er om man fikk et kjempetilbud, men realiteten er i dag at de store aktørene har "kjempetilbud" hele tiden.

Avbetaling har jeg aldri sett uten fete renter, normalt mellom 15 og  30 % i reell rente.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes faktisk helt gratis avbetalingplaner

Har faktisk en selv, på briller til 8k..

Fikk den faktisk over 2 år, uten gebyr eller renter

Haken er at du også signerer for å få ett kredittkort med høy rente, men det blir makulert når det kommer i posten

Ellers så har jeg hatt andre avbetalingsplaner over 1 år, men da med oppstartsgebyr

Jeg har lært av mine feil så jeg har ingen kredittkort lengre og kjøper kun kontant, unntatt brillene som jeg fikk uten gebyr, ellers ahhde jeg nok betalt de ut kontant også

Lenke til kommentar

Hvis alternativene er å betale ned 5200 over seks måneder eller spare i seks måneder for å betale 5000, så mener tydeligvis noen her at det ikke er verdt to hundre kroner å se på tv i et halvt år. Det er jeg ikke enig i..

Ja, faktisk mener jeg det. Ikke bare pga de 200 kr (TV kan være verdt det), men at man faktisk også tar en ikke ubetydelig risiko i forhold til at man ikke kan betale etter 3 eller 6 mnd, og da blir det fort dyrere (langt dyrere). Jeg har dessverre sett for mange som har brent seg på betalingsutsettelse, de hadde ikke råd allikevel. Derfor er jeg faktisk såpass bastant. Men jeg kan jo innrømme at vet jeg at jeg får 10 000 tilbake på skatten og TV-en min røk, så vil jeg kanskje bruke en slik mulighet (dog har jeg rimeligere kreditt tilgjengelig). 

La oss ta f.eks Komplett sin 3 mnd til 249 kr. Klarer du ikke å betale den på fakturaforfall om tre måneder så plusses det fort på følgende, 295 kr i etableringsgebyr for delbetalingsavtale og 45 kr i termingebyr.  Dvs 589 kr, det begynner å bli litt mer.

Alternativet mens man sparer opp kan være å låne en TV eller faktisk kjøpe en brukt som man kan ha til man virkelig har råd til noe som er bra nok. 

Lenke til kommentar

Ja, faktisk mener jeg det. Ikke bare pga de 200 kr (TV kan være verdt det), men at man faktisk også tar en ikke ubetydelig risiko i forhold til at man ikke kan betale etter 3 eller 6 mnd, og da blir det fort dyrere (langt dyrere). Jeg har dessverre sett for mange som har brent seg på betalingsutsettelse, de hadde ikke råd allikevel. Derfor er jeg faktisk såpass bastant. Men jeg kan jo innrømme at vet jeg at jeg får 10 000 tilbake på skatten og TV-en min røk, så vil jeg kanskje bruke en slik mulighet (dog har jeg rimeligere kreditt tilgjengelig). 

La oss ta f.eks Komplett sin 3 mnd til 249 kr. Klarer du ikke å betale den på fakturaforfall om tre måneder så plusses det fort på følgende, 295 kr i etableringsgebyr for delbetalingsavtale og 45 kr i termingebyr.  Dvs 589 kr, det begynner å bli litt mer.

Alternativet mens man sparer opp kan være å låne en TV eller faktisk kjøpe en brukt som man kan ha til man virkelig har råd til noe som er bra nok. 

Om det er en reell og ikke-teoretisk mulighet for at man ikke kan betale avdragene er jeg helt enig, da bør man ikke kjøpe på avbetaling samme hvor god avtalen er. Men om man har fast jobb og vet at pengene kommer inn, men bare ikke har cash akkurat nå, ser jeg absolutt ingen grunn til å la være. 

Det blir som med kredittkort. Om man trenger det bør man ikke ha det, og om man bør ha det trenger man det egentlig ikke. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, mange bekker små gjør en stor å. 400 der, 300 der etc. blir mye penger av det. 

Hus på avbetaling er også risikosport. Man forventer at det skal være verdistigning, snur markedet kan det fort bli krise hvis man har lån over pipa. Derfor har man også innført regler om egenandeler.

Inflasjonen er ment å være ca. 2.5% per år i et lenger tidsrom. Det betyr at renten som jeg har på 2.25 (1.99 i november) blir spist opp av inflasjon og lønnsvekst. Altså lånes penger tilnærmet gratis.

Finnes faktisk helt gratis avbetalingplaner

Har faktisk en selv, på briller til 8k..

Fikk den faktisk over 2 år, uten gebyr eller renter

Haken er at du også signerer for å få ett kredittkort med høy rente, men det blir makulert når det kommer i posten

Ellers så har jeg hatt andre avbetalingsplaner over 1 år, men da med oppstartsgebyr

Jeg har lært av mine feil så jeg har ingen kredittkort lengre og kjøper kun kontant, unntatt brillene som jeg fikk uten gebyr, ellers ahhde jeg nok betalt de ut kontant også

Det er kortet de tjener penger på, nok av svake sjeler der ute.

Hvis alternativene er å betale ned 5200 over seks måneder eller spare i seks måneder for å betale 5000, så mener tydeligvis noen her at det ikke er verdt to hundre kroner å se på tv i et halvt år. Det er jeg ikke enig i..

Jeg mener at har man ikke 5000, har man heller ikke buffer (hvis tven nettopp røk og det er krise). Da kjøper man seg ikke tv til 5000, men ser på finn etter brukt tv til en billig penge (mange ok tver til rundt 500, og gamle tjukkas tvene gis bort gratis over en lav sko).

Da burde man heller bruke pengene til å bygge seg opp en buffer. Det kan være andre ting man også har behov for og som er mer prekært enn tv, da er det kjipt å sitte med et nedbetalingslån på 5000 som forfaller om 3 mnd.

Dessuten har slike utsettelsesavtaler en horribel rente.

Om det er en reell og ikke-teoretisk mulighet for at man ikke kan betale avdragene er jeg helt enig, da bør man ikke kjøpe på avbetaling samme hvor god avtalen er. Men om man har fast jobb og vet at pengene kommer inn, men bare ikke har cash akkurat nå, ser jeg absolutt ingen grunn til å la være. 

Det blir som med kredittkort. Om man trenger det bør man ikke ha det, og om man bør ha det trenger man det egentlig ikke. 

Må ha det siden jeg skriver reiseregninger. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg nok ikke trengt det. Muligens kjekt med kredittreserve hvis det skulle oppstå hikke hvis man er på ferie, da har man rask tilgang til kredittreserver hvis det skulle være det om å gjøre. Ellers har jeg gode forsikringsordninger som gjelder for både debet og kredittkort, f.eks. uhellsforsikring som gjelder inntil 30 dager etter kjøp.

Kredittkort er også kjekt å handle på nett, reservere hotell etc.  Slipper at summer blir belastet konto midlertidig. Event. kan man selvfølgelig opprette egen konto med ca. 10- 20. 000 på til dette formålet. Men brukskontoer har altfor dårlig rente til at det lønner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...