Gå til innhold

Hva er en swap partisjon?

jokki

Anbefalte innlegg

Har flere ganger instalert ulike linux distroer. Får beskjed å lage en swap partisjon og gjør det uten å tenke meg så altfor mye over det.Under instalasjon av fedora core 1 så fikk jeg beskjed at jeg burde velge minst 768 mb swap partisjon siden det var like mye minne som jeg hadde tidligere har jeg bare valgt ca 500 og hatt 256 mb ram.

Spørsmålet er hva er en swap partisjon og hva gjør den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når maskinen din går tom for fysisk minne så swappes minneommråder til swappartisjonen på disk - dvs swappartisjonen din brukes som "minne". Dette(harddiskaksess) går uhyre tregt i forhold til minneaksess!

I windows brukes en swap-fil som legges på en av dine allerede eksisterende partisjoner.

Lenke til kommentar
swap partisjon må da i alle dager være bedre enn swap partisjon!

God sagt :p:

Uansett, alle vet at fat32 gir en del fragmentering, så en swap-partisjon er helt klart å anbefale framfor noe, men hvis man er ute etter å spare bitte-litt plass så er det i hvert fall mulig. Med en swapfil kan man forøvrig også øke størrelsen problemfritt dersom ønskelig.

Lenke til kommentar
Å ha en swap-fil er ikke akkurat like praktisk som en partisjon dersom man har flere *nix operativsystemer av den grunn at man kan bruke de samme og spare plass!

Jeg gjør forøvrig det på laptoppen..

Man kan nok bruke samme fil innenfor *nix også, så lenge alle kjernene støtter filsystemet swapfilen ligger på. Men jeg er fremdeles enig i at swap-partisjon er å anbefale :)

Morsom vri: nå som 2.6-kjernen støtter hibernating blir det kanskje mer aktuelt å ha en formatert partisjon med flere swap-filer på slik at man kan hibernate med flere *nixer samtidig. (ekte swap-partisjon) :lol: Neida, vil fremdeles anbefale flere swap-partisjoner der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...