Jokern123 Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Hei! har en maskin som ikke booter. Logoen til hovedkortet dukker opp, deretter står det: Asmedia 106X SATA Controller Ver 0.93 AHCI ModeS.M.A.R.T. SupportedUsing PCIE Gen 2... og ingenting skjer. Det er heller ikke mulig å gå inn i bios. Dette er en pc jeg satt sammen av noen reservedeler jeg hadde. Specs: HK: ASUS Crosshair v formula (ikke z versjonen, hadde siste versjon av bios sist gang jeg sjekket.) Skjermkort: GTX 760 MSI Prosessor: AMD FX 8320 PSU: 500 watt B500 cooler master HDD: 1tb Seagate barracuda RAM: corsair vengeance 8gb 1600mhz Kabinett: CM storm scout. Har prøvd å ta ut en av ram brikkene, sjekke alle kabler, men ingenting hjelper. Hva kan være problemet? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Prøvd en annen PSU? Gjerne på 600 watt eller mere? Eller prøv med et annet skjermkort? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Siden den fryser i oppstarts sekvensen til hovedkortet antar jeg at feilen ligger en plass i denne rekkefølgen : *Hovedkort som er defekt. *Minnefeil. *Løs kabel? Sjekk både strøm og Sata tilkoblinger. *Strømforsyning. Du kan prøve å nappe ut samtlige minnebrikker og se om det endrer seg om du putter inn en brikke i en av de 4 sporene , sørg for å teste alle med 1 brikke så bytter du til neste brikke. Kabelfeil kan du sjekke ved å se at alt er koblet til ordentlig og bytte rundt på sata kablene. Du bør også teste en ordentlig reset av hovedkortet , napp ut batteriet og sett "jumperen" til hovedkortet i reset (sjekk manual for ordentlig forklaring) så sett jumperen tilbake der den var. Videre feilsøking bør gjøres del for del i en annen pc som kan teste ut hva som fungerer hos deg , på denne måten kan du trolig til slutt finne synderen. Uansett så er det som LMH1 påpeker en noe dårlig strømforsyning du har og derfor lurt å kanskje teste denne først. Lenke til kommentar
Jokern123 Skrevet 3. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2015 Prøvd en annen PSU? Gjerne på 600 watt eller mere? Eller prøv med et annet skjermkort? Ok! skal prøve med en annen strømforsyning på 750 watt :-) Tror ikke det er skjermkort, men kan prøve det og. Lenke til kommentar
Jokern123 Skrevet 3. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2015 Siden den fryser i oppstarts sekvensen til hovedkortet antar jeg at feilen ligger en plass i denne rekkefølgen : *Hovedkort som er defekt. *Minnefeil. *Løs kabel? Sjekk både strøm og Sata tilkoblinger. *Strømforsyning. Du kan prøve å nappe ut samtlige minnebrikker og se om det endrer seg om du putter inn en brikke i en av de 4 sporene , sørg for å teste alle med 1 brikke så bytter du til neste brikke. Kabelfeil kan du sjekke ved å se at alt er koblet til ordentlig og bytte rundt på sata kablene. Du bør også teste en ordentlig reset av hovedkortet , napp ut batteriet og sett "jumperen" til hovedkortet i reset (sjekk manual for ordentlig forklaring) så sett jumperen tilbake der den var. Videre feilsøking bør gjøres del for del i en annen pc som kan teste ut hva som fungerer hos deg , på denne måten kan du trolig til slutt finne synderen. Uansett så er det som LMH1 påpeker en noe dårlig strømforsyning du har og derfor lurt å kanskje teste denne først. Prøver strømforsyningen først. Har en følelse av at den kan være synderen. deretter går jeg gjennom de tingene du nevner. poster resultatet. Takk for hjelpen :-) Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 (endret) s.m.a.r.t er så vidt jeg vet en "selftest" på harddisker. Det er da et tegn på at harddisken er defekt. Men ta og søk på s.m.a.r.t og harddrive, så finner du sikkert mer informasjon. Endret 4. oktober 2015 av Eivor Lenke til kommentar
Eivor Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 http://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-drive-is-dying/ Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Rett meg om jeg tar feil, men jeg må nesten spørre om hvorfor du bruker ASMedia kontrolleren og ikke AMD SB950 kontrolleren for disken/diskene? ASMedia er noe dritt og burde ikke brukes i det hele tatt. Det hovedkortet har 6 AMD SATA porter og det er de du burde bruke. Reset CMOS, koble fra alle diskene og kom deg inn i BIOS og "Disable" ASMedia, med mindre du absolutt skal/må bruke de SATA portene. Deretter koble til diskene til AMD SATA portene (sjekk i manualen hvilke porter som er AMD) og prøv å starte PC'en igjen. Lenke til kommentar
Jokern123 Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2015 Rett meg om jeg tar feil, men jeg må nesten spørre om hvorfor du bruker ASMedia kontrolleren og ikke AMD SB950 kontrolleren for disken/diskene? ASMedia er noe dritt og burde ikke brukes i det hele tatt. Det hovedkortet har 6 AMD SATA porter og det er de du burde bruke. Reset CMOS, koble fra alle diskene og kom deg inn i BIOS og "Disable" ASMedia, med mindre du absolutt skal/må bruke de SATA portene. Deretter koble til diskene til AMD SATA portene (sjekk i manualen hvilke porter som er AMD) og prøv å starte PC'en igjen. Hei! har ikke så mye peiling ang. forskjellige type kontrollere. skal sjekke det ut hvis jeg kommer meg inn i bios og deretter plugge HDD inn i AMD SATA-portene. Er litt redd for å resette bios da det kun er bios versjon 1703 som støtter fx 8350. blir vel en eldre bios versjon som blir aktivert hvis jeg resetter CMOS, eller tar jeg helt feil nå? Lenke til kommentar
Jokern123 Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2015 s.m.a.r.t er så vidt jeg vet en "selftest" på harddisker. Det er da et tegn på at harddisken er defekt. Men ta og søk på s.m.a.r.t og harddrive, så finner du sikkert mer informasjon. Ok skal sjekke det ut! Takk Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Hei! har ikke så mye peiling ang. forskjellige type kontrollere. skal sjekke det ut hvis jeg kommer meg inn i bios og deretter plugge HDD inn i AMD SATA-portene. Er litt redd for å resette bios da det kun er bios versjon 1703 som støtter fx 8350. blir vel en eldre bios versjon som blir aktivert hvis jeg resetter CMOS, eller tar jeg helt feil nå? Nei, BIOS blir ikke resatt til eldre versjon om du resetter CMOS. Det er umulig for å si det sånn. Det eneste som skjer når du resetter CMOS er at BIOS (uansett versjon) blir tilbakestilt til "Default". Altså slik den var fra fabrikk, men selve BIOS versjon forblir den samme, i ditt tilfelle versjon 1703. Endret 5. oktober 2015 av Chavalito Lenke til kommentar
Jokern123 Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2015 Hei! har ikke så mye peiling ang. forskjellige type kontrollere. skal sjekke det ut hvis jeg kommer meg inn i bios og deretter plugge HDD inn i AMD SATA-portene. Er litt redd for å resette bios da det kun er bios versjon 1703 som støtter fx 8350. blir vel en eldre bios versjon som blir aktivert hvis jeg resetter CMOS, eller tar jeg helt feil nå? Nei, BIOS blir ikke resatt til eldre versjon om du resetter CMOS. Det er umulig for å si det sånn. Det eneste som skjer når du resetter CMOS er at BIOS (uansett versjon) blir tilbakestilt til "Default". Altså slik den var fra fabrikk, men selve BIOS versjon forblir den samme, i ditt tilfelle versjon 1703. OK! da har jeg resatt cmos, og det funka, kom meg inn i bios, deaktiverte Asmedia controlleren, og installerer windows nå! Takk for hjelpen! :-) :-) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Bare hyggelig. Håper det funker som det skal framover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå