Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om Alkoholloven og salgstider.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

http://lovdata.no/lov/1989-06-02-27/§3-7

§ 3-7.Tidsinnskrenkninger for salg og utlevering av alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol

Salg og utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 1 kan skje fra kl. 08.00 til kl. 18.00. På dager før søn- og helligdager skal salget opphøre kl. 15.00. Dette gjelder ikke dagen før Kristi Himmelfartsdag.

Kommunestyret kan generelt for kommunen eller for det enkelte salgssted innskrenke eller utvide tiden for salg i forhold til det som følger av første ledd. Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd er likevel forbudt etter kl. 20.00 på hverdager, og etter kl. 18.00 på dager før søn- og helligdager unntatt dagen før Kristi Himmelfartsdag. Det kan bestemmes at salg ikke skal finne sted til bestemte tider på dagen eller på bestemte ukedager.

Salg og utlevering av drikk som nevnt i første ledd skal ikke skje på søn- og helligdager, 1. og 17. mai.

Jeg er leter etter mer informasjon angående salgstidene for alkohol, eller mer nøyaktig alkoholholding drikk med høyst 4,7%. Jeg fant overraskende lite informasjon om det jeg var ute etter på nett, så jeg spør her som siste forsøk.

Omtrent alle jeg har diskutert dette temaet med mener at denne loven er absurd og ikke minst irriterende. Jeg kan forstå hvorfor det har vært slik tidligere, men jeg forstår ikke hvorfor det skal vedvare. Til og med mine religiøse venner og familiemedlemmer mener det samme.

Hva er det saklige argumentet for at det fortsatt skal være forbudt og selge etter 20:00 på hverdager, og etter 18:00 på dager før søn- og helligdager?

Hvordan kan det bli gjort endringer på denne loven, har noen prøvd det før, og er det noen reel sjanse for at det kan bli gjennomført?

Anonymous poster hash: 37c69...20f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke saklige argumenter for å beholde en lov som den er. Prøv i politikk-delen av forumet hvis du ønsker å diskutere hvor saklig alkoholloven er.

Hvis dette skal endres så trengs det politisk vilje. Feks ville kanskje en flertallsregjering med frp gjort noe med dette.

Lenke til kommentar

Det er ikkje noke saklig argumentasjon som ligger bak, dette er politikk. Hensikta er å få redusert alkoholbruken ved å begrense tilgange, då særlig retta mot å begrense tilgangen om kveldane og i helgane.

Når det gjeld endring av lova så krever det politisk vilje, per i dag er det ikkje politisk vilje til å gjere store endringar i alkohollova.

Det store fleirtallet er med andre ord ikkje enig i at dette er ei absurd og irriterande lov.

Men det er også verdt å merke at i alkoholpolitikken har kommunestyret fått stor friheit til å sjølv bestemme i eiga kommune. Så sjølv om ein endrer serveringstida i lova så treng ikkje det å bety at skjenketidene blir endra rundt om i kommunene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...