Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er jeg gammeldags og "nazi" ?

Er det greit for barn å kalle opp foreldrene og "vise finger" ?  

63 stemmer

1. 1. Er det greit for barn å kalle opp foreldrene og "vise finger" ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si meg enig med deg. Har en femåring selv som prøver seg med noen 'kule' svar hun sikkert har hørt i barnehage. Både mor og jeg er klokkeklar på at slikt ikke tolereres. Hun hører på oss stort sett, og det hadde blitt konsekvenser om hun ikke gjorde. Men fysisk avstraffelse er uaktuelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke veldig streng, men man må kunne forvente en viss respekt og oppførsel av barn.

Lar man alt gå/være lov så er det også en form for barnemishandling. Viktig at barn lærer at handlinger og oppførsel har konsekvenser.

Lenke til kommentar

Nå er jeg snart 16, men anyhow, hadde jeg gjort noe slikt til mine foreldre så hadde jeg nok mistet nettet, null lommepenger og den slags. Men nå er det jo slik at jeg eldre og burde vite slikt, de mindre er ikke store nok enda. Dog jeg er helt enig med deg, og uenig med din samboer. Dette burde jo ikke være greit overhodet? Tipper om det hadde vært ok så hadde man endt opp med en drittunge ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har fått høre av min samboer - (som forøvrig er spesialpedagog av yrke) - at jeg er "nazi" og gammeldags fordi jeg ikke tolererer å bli kalt "feit", "stygg", "fuck you" og vist finger av vår sønn på 10 år.

Når dette skjer (ofte) så sier jeg klart fra at dette tolererer jeg ikke, og i dag så så ble cafe-besøket vi hadde avtalt, avlyst.

Så, hva er det du ikke forteller her da? Hvordan sier du klart fra?

Lenke til kommentar

her er vel "straff" det beste alternativet ... mener da selvfølgelig ikke fysisk straff men heller å ta vekk div. goder.

fjern alt som heter underholdning og leker fra rommet hans og gi husarrest... kjedsomhet er en fantastisk motivasjon til å gjøre ting anderledes.

nå har jo ikke jeg unger selv men det virker som det beste alternativet for meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Skal selv innrømme at jeg har vært relativt stygg i ordbruken mot mine foreldre, og det skammer jeg meg over. Helt enig at barn ned i 10 års alderen ikke skal si slikt ovenfor noen. Problemet tror nok jeg at det er blitt mer akseptert å banne, noe jeg synes er svært beklagelig. Mye av dette kan vi takke spill, filmer og musikk.

Dog skal det sies at jeg ikke har noe imot at barn spiller spill, ser film osv, men at det er foreldrene som i utgangspunktet skal være dem som bestemmer hva de får se, slik at ikke barna blir eksponert for ordbruk som ikke er akseptabelt. 

Blir til stadighet forbløffet over at serier som South Park blir vist i 16-18 tiden på TV, dette er ikke program for barn (ifølge en kanal var det tillatt for barn i 13 alderen, wow). 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har fått høre av min samboer - (som forøvrig er spesialpedagog av yrke) - at jeg er "nazi" og gammeldags fordi jeg ikke tolererer å bli kalt "feit", "stygg", "fuck you" og vist finger av vår sønn på 10 år.

Når dette skjer (ofte) så sier jeg klart fra at dette tolererer jeg ikke, og i dag så så ble cafe-besøket vi hadde avtalt, avlyst.

Les hele posten :)

F.eks i dag fikk jeg beskjed "hold kjeft, pappa" når jeg ga beskjed om at det var nok ipad-spilling for i nå, og da svarte jeg noe slik som "Slik snakker du ikke til meg" og da kom det en påfølgende kommentar "fuck deg", eller noe i den duren og da s jeg kort og godt "Vet du hva? Glem kafebesøket vi har avtalt i dag" og gikk bort.

PS: Jeg har ingen ting i mot spilling eller TV-titting og bli gjerne med barna på dette, men jeg synes det skal være foreldrene som legger premissene for dette og bana skal ikke diskutere alt de får beskjed om, og til dels "sjikanere" foreldre for at de setter grenser. Det er her jeg føler meg gammeldags. Hvis jeg hadde prøvd å legge  meg på sofaen og prøvde å diktere hva som skulle være på TV og kalle opp foreldrene mine for at jeg ikke fikk viljen min  så tror jeg at det skulle blitt passe månelyst i heimen.

Anonymous poster hash: d1988...bab

Lenke til kommentar

Kan det være at samboeren din reagerer mer på manglende sammenheng mellom hans handlinger og dine reaksjoner/konsekvenser? Pedagoger er jo ofte veldig opptatt av at ting skal ha en naturlig konsekvens. Personlig så hadde jeg nok heller dratt inn ipaden når han ikke hørte etter når det gjaldt å legge den bort.

Jeg er helt i mot at unger skal snakke slik/svare foreldrene på den måten, bare så det er sagt. Likevel så kan det være greit å ha i bakhodet at gutten er 10 år og begynner å bli ganske selvstendig. Hvis du er midt i et tv-program eller et spill og noen ber deg om å slå av øyeblikkelig, så hadde nok ikke du blitt så happy heller. Om du ønsker å ha et godt forhold med gjensidig respekt med sønnen din, så kan det kanskje være verdt å reflektere over hvordan du prater til ham også? Hva med å si "nå synes jeg du har satt veldig lenge med den ipaden. Gjør deg ferdig med det du holder på med og så legger du den bort." Eller enda lettere for dere begge: Gjør en avtale om hvor lenge han kan bruke den hver dag, hvis det er sånn at du mener at han bruker den for mye. Da er det ingenting å diskutere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Les hele posten :)

F.eks i dag fikk jeg beskjed "hold kjeft, pappa" når jeg ga beskjed om at det var nok ipad-spilling for i nå, og da svarte jeg noe slik som "Slik snakker du ikke til meg" og da kom det en påfølgende kommentar "fuck deg", eller noe i den duren og da s jeg kort og godt "Vet du hva? Glem kafebesøket vi har avtalt i dag" og gikk bort.

Hvis dette er alt du gjør så ser jeg ingenting galt ved det. Men jeg har vanskelig for å se at noen kaller deg nazi for å gjøre det på den måten du beskriver her.

Edit: Men det kan være en ide som darkness nevnte, å gi ham en forvarsel. Gi ham mulighet til å avslutte selv. Si fra litt før. Og hvis han så lager problemer, fjern iPad-privilegier (noe som sikkert kan være en utfordring hvis den andre oppdrageren motsetter seg det).

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Er selv 33år og når jeg var ung, så var det andre boller, tatt tak i øret og vaska munnen med såpe(ihvertfall trussel ;) ) Tatt tak i armen, men ikke sånn at man knekker eller får blåmerker, men man faktisk blei tatt tak i, dette hadde vært barnemisshandling i dag.

Jeg var ganske snill som unge, men jeg gjorde vel noe faenskap som jeg visste at det skulle jeg ikke gjøre.. tror det hjalp, for var vanvittig snill videre i livet, eller så var jeg bare sånn.. who knows.

Du har fått et par gode råd ang å si i fra når man skal slutte med ipad, hvor lenge på ipad osv, overholdes det ikke, så ta ifra ipaden.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at men gjennomfører truslene. Tomme trusler virker mot sin hensikt.

Hadde en kollega som sleit med poden hvor han tok i litt vel mye på konsekvensene for guttungen med internetnekt i 3mnd. Det var slitsomme dager, men han fullførte og etter det jeg veit så har de ikke hatt noen problemer etter dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...