heipameg Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Hei, Jeg har skrevet at jeg har en bruttoinntekt på over 100.000kr, mens jeg egentlig tjener under 100.000kr. Jeg skatter da derfor mer enn deg jeg egentlig skulle ha gjort. Vil jeg få tilbake det jeg skatter for mye mtp hva jeg egentlig tjente? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Ja. Hvis arbeidsgiver oppgir riktige opplysninger til skatteetaten og du dobbeltsjekker at det er riktig på selvangivelsen, vil du få tilbake om det er så at du skatter for mye i forhold til inntekt og fradrag og alt det der. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 3. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2015 Hva mener du med at arbeidsgiver oppgir riktige opplysninger, hva slags opplysninger? Jeg får jo lønningsslipp som viser min bruttoinntekt hver måned. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Hva du tjener skal fra bedriften rapporteres til skattemyndighetene etter endt år, så regner skattemyndighetene ut hvor mye du skulle ha betalt i skatt av det du har tjent. Dette blir da sjekket opp mot hvor mye du faktisk har betalt, og så vil du enten få penger igjen (hvis du har betalt for mye) eller restskatt som må betales (hvis du har betalt for lite) Lenke til kommentar
Mato Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 du kan og gå på skatteetaten sine nettsider og korigere skattekortet dit Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Ja, det får du tilbake. Hvis du vil endre slik at du slipper å trekke for mye, så gjør du det her: http://www.skatteetaten.no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/ Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Hva mener du med at arbeidsgiver oppgir riktige opplysninger, hva slags opplysninger? Jeg får jo lønningsslipp som viser min bruttoinntekt hver måned. Han rapporterer lønnsslippene dine, så det som står der er det han skal melde fra om. At han melder feil vil si at han ikke gir de samme opplysningene som står på lønnsslippen din. Det kan jo hende at man har en luring som sjef som melder for lite eller for mye. Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Så da har man evt bevis på sine lønnslipp da, stemmer det? Slik at sjefen ikke kan "lure" seg rundt. Og det går altså an å endre på skattekortet mitt nå, selv om jeg er i jobb? Det jeg lurer på er - er det riktig/lovlig å oppgi at jeg tjener dobbelte av det jeg vet jeg egentlig gjør? Slik at jeg er sikker på at jeg ikke får restskatt. Og når er det det "nye" skatteåret kommer? Jeg har oppgitt at jeg tjener f.eks 100.000kr i 2015, men gjelder 2015 til 1. januar 2016, eller f.eks 1. mai 2016? Altså, skal jeg da/burde jeg da søke om nytt skattekort 1. januar 2016 da jeg kommer til å tjene mer? Endret 5. oktober 2015 av neegalamar Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Du kan endre skattekort når som helst, du står fritt til å oppgi for høy lønn hvis du ønsker å bli trekt mer i skatt. Det nye skatteåret starter 1.1 hvert år, da starter du på 0. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 les litt på skatteetaten sine sider , alt er forklart der . Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 7. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2015 Men må da arbeidsgiver hente det nye skattekortet, eller blir det oppdatert automatisk? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 de må hente nytt , men de burde sjekke før hver lønn de utbetaler om du har oppdatert det , de fleste lønningsprogrammen har et system for og opptatere denne infoen automatiske eller vet få tastetrykk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå