Gå til innhold

Å skaffe seg et kjæledyr, vurderinger.

Anbefalte innlegg

Dere som har dyr, hvordan kom dere frem til at det var en riktig vurdering å skaffe seg et kjæledyr? En hund/katt kan eventuelt leve i 15+ år, er det ikke litt vanskelig å vurdere hvordan livet vil være så lang frem i tid, og om det fortsatt er lurt å skaffe seg et dyr?

Ønsker veldig å skaffe meg en katt, men er usikker på om det er lurt. Det er ikke snakk om før til neste høst, men synes det er litt vanskelig å ta en ordentlig avgjørelse om det er lurt eller ikke. Kanskje dere kan hjelpe meg? :)

Til neste år flytter jeg til en stor by og skal bo alene i en liten leilighet. Vi snakker 50-70 m2, eventuelt med en liten veranda/balkong, men ingen hage. Skal bo der i hvert fall i 6 år. Skal studere og er dermed veldig fleksibel. Kan lese både hjemme og på skolen, men vil møte opp på alle forelesinger. Dermed kan vi snakke om å være på skolen fra 8-16 et par ganger i uken. Trenger ikke å jobbe, så dermed kan jeg bruke litt mer tid hjemme. Jeg er en veldig rolig person som foretrekker å være hjemme hver dag. Er ikke så glad i å være sosial og fester ikke. Har økonomi nok til alt av veterinærbesøk og stell. Røyker ikke og jeg liker ikke støy. Så katten får rolige omgivelser.

Burde man egentlig ha hund/katt i en liten leilighet, eller er det dårlig gjort ovenfor dyret som da blir litt "stengt inne" i en liten leilighet? Tenker da spesielt på katt som ikke kommer ut på egenhånd hvis jeg bor f.eks. i 4. etasje. Og kan en katt være ute alene i en stor by med mange gater, biler og mennesker?

- Hva slags rase burde jeg skaffe meg? Finnes det raser som er roligere enn andre og hvilket kjønn er best når det kommer til stell, aktivitetsnivå osv.? Ønsker en rolig og kosete katt. :love: 
- Tips meg gjerne om noen bra sider om kattehold og oppdragelse:)

- Er innekatt det beste når man bor i en stor by?

- Hvor lenge burde jeg være hjemme konstant i starten for å gjøre kattungen trygg og kjent med meg, 2 uker - 1 mnd.? Kan dra til studiebyen lenge før studiestart, da har jeg ferie og kan være hjemme hver dag.

Skal sies at jeg er allergisk mot hunder og katter, men vil så gjerne ha en katt. Tar gjerne allergitabletter hver dag så burde ikke være et for stort problem. Hva tenker dere ut i fra det jeg skriver, kan jeg skaffe meg en katt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, familien min har hund. Reagerer litt, men ikke mye. Noen ganger tar jeg en tablett uansett, fordi jeg nyser og blir litt tett i nesen. Har også kost med katter som gnir seg på meg i et par timer, uten at jeg har hatt tablett tilgjengelig. Har gått fint. Vet egentlig ikke hvor allergisk jeg er. I brevet fra legen sto det:

"Som mistenkt er du ekstremt allergisk mot bjørk. Samt er du allergisk mot hund og katt."

Det kom som en overraskelse da jeg er vokst opp med hunder og katter og har aldri mistenkt at jeg er allergisk mot de. Men kan være at jeg har reagert og trodd det har vært noe annet som støv, pollen osv. Eller at jeg har blitt allergisk i voksen alder..

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Det finnes raser som de fleste som er allergiske ikke reagerer på. I de fleste tilfeller så er det dyrets "flass" eller et protein i kattens spytt man reagerer på, ikke pelsen i seg selv. Det finnes mange raser som er hypoallergene (mindre/ ingen utslag hos allergiske folk) http://www.petmd.com/cat/wellness/evr_ct_hypoallergenic_cat_breeds les mer om hypoallergenisk her https://en.wikipedia.org/wiki/Hypoallergenic

Bare søk på "hypoallergenic cats" (eller annet dyr) så finner du masse informasjon.

En katt kan ikke være alene ute i en by så lenge den ikke kan gå inn og ut fritt eller har et sted å oppholde seg, en hage for eksempel, i utetiden. Dette er da "umulig" i andre etasje og oppover. Så lenge katten har leker og underholdning hjemme så er det ikke noe stort problem å ha en innekatt, det finnes raser som er mer egnet til å være innekatter enn andre. Jeg personlig synes det er litt slemt å ha en katt inne hele tiden da de er nysgjerrige og utforskende dyr. Det er dog mange som har innekatter som har et veldig komfortabelt liv der de blir nok stimulert til at det ikke er slemt, men det vil koste noen kroner og være litt tilleggsjobb. Det vil ikke bli en ren kosekatt, men et dyr man underholder ved å gjemme godbiter og ha forskjellige leker de kan krype inn i, jakte og klore på.

Du virker engasjert siden du skriver mer enn to setninger når du spør og skriver at du har god økonomi så du kan kjøpe ting for at katten har det bra, du kan selvfølgelig også lage ting så det blir billigere. En kattetunell av papp som du forandrer på innimellom for eksempel er veldig bra.

Mitt korte svar etter å ha tenkt litt på det du skriver og min oppfattning av deg er; Ja, du kan/ bør skaffe katt, den vil få det bra hos deg :)

Lenke til kommentar

Da har jeg mistforstått huff haha. Jeg trodde innekatt var en egen gruppe innad i arten som ikke likte å være ute, mens utekatter var katter som bruker store deler av tiden sin ute og måtte ha tilgang på natur. Så det er altså egentlig ingenting som heter innekatt? Det er bare eieren som ikke slipper den ut? Ønsker nemlig ikke å skaffe meg en katt for å stenge den inne. Veldig viktig for meg at den får mulighet til å kunne leke, løpe og jakte i ute hvis den trenger det.

Tusen takk for innspill Belphegor! Jeg skal lese mer om hypoallergeniske katter. Regner med at man ikke kan garantere at en rase er 100% allergifri, men fortstatt et bedre valg enn andre typer hvis man reagerer mindre. Kommer i hvert fall til å holde meg til korthårede typer, i steden for langhårede katter.

Har ikke skaffet meg leilighet enda, men har ikke noe i mot å bo litt lenger unna sentrum, kanskje i nærheten av en park. Kan også spesifikt se etter leiligheter i første etasje. Kanskje steder med felles hage eller noe. Så lenge jeg kan sykle/gå til skolen uten å bruke over en time går det fint.

Mye gode tips. Gleder meg allerede! :love:

Endret av Hannah00
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://cattime.com/cat-breeds/russian-blue

Har lest litt nå om Russian blue.

"The Russian Blue has a reputation as a gentle, quiet cat, somewhat shy,"

"While the Russian Blue loves your company, he is capable of entertaining himself during the day while you are at work"

"This is a cat who does best in a quiet, stable environment. He doesn’t like change" - Akkurat som meg det  :D

Dette er altså en rase som er anbefalt for de med allergier. Lite helseproblemer utenom stor matlyst som kan føre til overvekt. Blir ikke deprimert av å tilbringe noen timer alene de dagene jeg må på skolen. Lettstelt ut i fra artikkelen. Noen som har noe erfaring med denne rasen? Helt nydelig katt i hvert fall.

Lurer også litt på dette med kjønn, hunn vs. hann. Hva slags kjønn har dere, og hva er grunnen til at du valgte det kjønnet?
Endret av Hannah00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Bl1pxhpU

Og kjøpe hund/katt så må du vurdere om tiden strekker til det går veldig mye tid det første året.

Du sikkert ut om natten så den kommer seg på do.

Den skal ut med en gang etter å spist mat og har drikket  mye vann også etter lek.

da skal dem ofte på do og trenger å komme ut fort. da lære han forter at han skal gå på do ute og ikke inne?

Jeg har selv hatt flere hunder. Har nå to tipper, har hatt to stykk rottmann, og noe flere.

Men husk å ha hund så er du veldig låst du kan ikke velge bort hunden på grunn av andre ting.

Skal du bo på en liten leilighet så er vel kanskje det beste med en liten hund, som ikke krever så stor plass det er like mye selskap i den som en stor.

Har enda ikke reist på ferie noen plass uten at mine hunder kan bli med på tur.

Så må du legge til utgifter på dette, som mat og dyrlege om nødvendig.

Så husk en liten hund krever mindre mat så kjøper, du en stor sekk så har du den dobbelt så lenge en stor hund har.

Så katt kreve vel ikke så mye fra tiden din den klare seg selv stort sett.

Så tenk nøye igjennom før du velger hva du skal ha, og om du har tid til hund.

Eller om katt passer bedre for deg.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha skaffet meg to katter hvis jeg først skulle hatt katt inne. Da har de selskap i hverandre.

Jeg er forøvrig allergisk mot katt og hund, men lever fint med å ha katt uansett. I starten var jeg konstant tett i nesen og klødde i øynene. Det har heldigvis gått over :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sibirkatten skal være (stort sett) allergi-fri. :)

http://kattenssos.no/artikler/allergi.html

http://www.sibirkattensvenner.no/?page_id=1181

Vi har en i familien.(datteren)

Så søt! :love: Har den blå pupiller, eller er det lyset?

Innbiller meg at langhårede dyr øker allergirisikoen fordi hårene blir liggene over alt og de røyter med enn korthårde dyr. Men kanskje ikke det er riktig. Skal skrive den ned på lista! :) Takk for tips.

Skulle ønske neste år var i morgen haha.

Lenke til kommentar

Og kjøpe hund/katt så må du vurdere om tiden strekker til det går veldig mye tid det første året.

Den skal ut med en gang etter å spist mat og har drikket  mye vann også etter lek.

da skal dem ofte på do og trenger å komme ut fort. da lære han forter at han skal gå på do ute og ikke inne?

Jeg har selv hatt flere hunder. Har nå to tipper, har hatt to stykk rottmann, og noe flere.

Men husk å ha hund så er du veldig låst du kan ikke velge bort hunden på grunn av andre ting.

Skal du bo på en liten leilighet så er vel kanskje det beste med en liten hund, som ikke krever så stor plass det er like mye selskap i den som en stor.

Så husk en liten hund krever mindre mat så kjøper, du en stor sekk så har du den dobbelt så lenge en stor hund har.

Takk for informasjon!

Det er sant, derfor tenker jeg kanskje at katt er bedre enn hund. Har selv vokst opp med hunder og vet hvor mye jobb det er. Uansett om de er helt herlige. Tenker at katter er litt mer selvstendige og enklere for familie/venner å passe hvis det skulle være krise. Selv drar jeg aldri på ferie, bare hjem til norge til jul/sommer. Da kan jeg ta med katten til familien. Grensen for å ta med dyr inn i fly er vel 8 kilo eller noe. Så en liten katt går vel under det.

:)

Lenke til kommentar

Jeg ville ha skaffet meg to katter hvis jeg først skulle hatt katt inne. Da har de selskap i hverandre.

Jeg er forøvrig allergisk mot katt og hund, men lever fint med å ha katt uansett. I starten var jeg konstant tett i nesen og klødde i øynene. Det har heldigvis gått over :)

Har du flere en én katt selv? Har du to katter av samme rase og kjønn da?

Vet egentlig ikke hvor mye jeg blir borte, men et par forelesninger blir det i uka. Kanskje en kafetur eller noe en gang i blant, eller en middagen. Men ikke stort mer enn det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Bl1pxhpU

Takk for informasjon!

Det er sant, derfor tenker jeg kanskje at katt er bedre enn hund. Har selv vokst opp med hunder og vet hvor mye jobb det er. Uansett om de er helt herlige. Tenker at katter er litt mer selvstendige og enklere for familie/venner å passe hvis det skulle være krise. Selv drar jeg aldri på ferie, bare hjem til norge til jul/sommer. Da kan jeg ta med katten til familien. Grensen for å ta med dyr inn i fly er vel 8 kilo eller noe. Så en liten katt går vel under det.

:)

Tror nok det er en bedre løsning for deg ja katt er mindre jobb og lettere å få noen å passe om det trengs.

Så ville nok gått får en katt en hund, heller kanskje tenkt på hund litt senere i livet om det skulle passe seg :)

Lenke til kommentar

Har du flere en én katt selv? Har du to katter av samme rase og kjønn da?

Vet egentlig ikke hvor mye jeg blir borte, men et par forelesninger blir det i uka. Kanskje en kafetur eller noe en gang i blant, eller en middagen. Men ikke stort mer enn det. :)

Nei, jeg har bare én, men har tenk flere ganger at det hadde vært greit med to. Jeg er mye hjemme, så hun har fått mye selskap - men hun har hatt behov for mer stimulering enn jeg orket å gi henne. Kattunger er ekstremt lekne og oppmerksomhetssyke. Nå går min ut, og er da merkbart rolige. Hadde hun kun skulle vært inne så måtte jeg ha lekt med henne masse hver dag for at hun ikke skulle ha hengt i gardinene eller fløyet etter beina mine hele tiden.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha 2 så er 2 søsken å foretrekke. 2 ukjente katter kan bli stygt hvis du har uflaks. Jeg har 2 ukjente nå og det tok mange uker med kontinuerlig gjeting og oppfølging før de ble vant til hverandre. Idag er det i og for seg bestevenner, men jeg hadde et aldri så lite helvete i ca 3 måneder før det gikk seg til.

Lenke til kommentar

To høres fornuftig ut når det gjelder selskap, men mer stress når man bor et lite sted. Kommer jo til å være hjemme 90 prosent av tiden. La oss si at jeg drar et par timer på skolen tre ganger i uka. Resten leser jeg hjemme, og fritiden min tilbringer jeg også hjemme. Behovet for å være sosial forsvinner mer og mer merker jeg så :) haha

Nå har jeg fått vurdert litt. Men forsatt vanskelig å se for seg hvor jeg er i livet om 12 år. Katter lever jo gjerne 15+ år, så må jo tenke seg nøye om. Men er jo umulig å vite hvor man er og hva man gjør så langt frem i tid.

Lenke til kommentar

Katter kan flyttes så det burde ikke stoppe deg. Har hatt med katter på flyttelasset flere ganger jeg. Bare hold de inne noen måneder før du slipper de ut alene på det nye bostedet så går det vanligvis bra. Det er viktig at de holdes inne en god stund så de roer seg ned inne før de slippes ut hvis ikke har de en lei tendens til å vandre tilbake dit man bodde før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...