Emigrert Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 (endret) Hvis noen i familien skulle finne på å dø, vil det komme til en del utgifter på slutten, og rundt begravelsen, som f.eks. hotell, leiebil, fly, kanskje klær. Hvordan kan jeg få dekket slike utgifter kjapt uten å starte arveoppgjøret eller ha det som del av offisiell arv? Jeg vet begravelsesbyrå dekker sine utgifter fra dødsboet, men jeg antar det er begrenset hva de kan dekke? Er det enkle disposisjoner arvelater kan gjøre? (Helst også for perioden like før dødsfall) Jeg vil uansett kontakte advokat ganske tidlig etter dødsfall: Det dreier seg om far, hvor jeg er enearving og mor, som har en bror (min onkel) - Alle uten ektefeller eller andre barn. Onkel har muligens skrevet testamente. Det er bare jeg som er i stand til å organisere noe, men mor kan muligens lage problemer (Hvis onkel dør først) Endret 3. oktober 2015 av Emigrert Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 (endret) Overlat alt til et byrå og betal dets honorar av dødsboet. Utgifter som du måtte få, blir din sak. Du trenger som kjent ikke være til stede Tillegg: Hvis din onkel dør før din mor og han ikke har skrevet testamente, .arver din mor alt og du ingenting. Endret 3. oktober 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Hvis noen i familien skulle finne på å dø, vil det komme til en del utgifter på slutten, og rundt begravelsen, som f.eks. hotell, leiebil, fly, kanskje klær. Hvordan kan jeg få dekket slike utgifter kjapt uten å starte arveoppgjøret eller ha det som del av offisiell arv?Mastercard? Hvorfor skal du kontakte advokat i forbindelse med arveoppgjør? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Utgifter til avdøde dekkes av dødsboet (noe dekkes av trygden, i visse tilfelle), for dette er avdødes utgifter. Utgifter til at avdødes nære slektninger stiller i begravelse eller forestår oppgaver i forbindelse med skifte/arveoppgjør er ikke dødsboets utgifter. Dekker dødsboet slike utgifter for arvingene er det en del av arveloddet. Hvis dette skal omgås må arvelater utbetale en sum til dette formål før han dør. Merk at din mor også er arving etter din far, og vice versa. Uskiftet bo kommer også inn der. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Merk at din mor også er arving etter din far, og vice versa. Uskiftet bo kommer også inn der. Stusset litt på den jeg og, om moren lever ennå så er vel hun enearver? Med mindre han har skrevet testamente så har vel ikke sønnen rett på noe? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Moren kan kreve å få sitte i uskiftet bo (med visse unntak), og hvis dødsboet er av lite verdi er mor enearving (pga. minstearven på ca. 360 000 kr). Men mor er ikke automatisk enearving. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Kanskje de er skilt? Isåfall er TS enearving som han skriver. Det med at "mor muligens kan lage problemer" kan evt. bety at hun allikevel ønsker å ha et ord med i laget, på "generelt grunnlag" Men, dette får TS evt. utdype nærmere. 1 Lenke til kommentar
Emigrert Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 Kanskje de er skilt? Isåfall er TS enearving som han skriver. Det med at "mor muligens kan lage problemer" kan evt. bety at hun allikevel ønsker å ha et ord med i laget, på "generelt grunnlag" Men, dette får TS evt. utdype nærmere. Korrekt - de er skilt. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Ingen dekker hvis jeg må reise til nord-norge for å dra i min bestemors begravelse. Lenke til kommentar
Emigrert Skrevet 5. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2015 Hvis noen i familien skulle finne på å dø, vil det komme til en del utgifter på slutten, og rundt begravelsen, som f.eks. hotell, leiebil, fly, kanskje klær. Hvordan kan jeg få dekket slike utgifter kjapt uten å starte arveoppgjøret eller ha det som del av offisiell arv? Hvorfor skal du kontakte advokat i forbindelse med arveoppgjør? Jeg trodde det var vanlig? Jeg hadde en venn som gjorde skifte selv, men han konsulterte en advokat. Mulig ting er enklere nå, men å selge eiendommer, få tilgang tilgang til kontoer etc. kan ikke være så enkelt? Lenke til kommentar
Emigrert Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Utgifter til avdøde dekkes av dødsboet (noe dekkes av trygden, i visse tilfelle), for dette er avdødes utgifter. Utgifter til at avdødes nære slektninger stiller i begravelse eller forestår oppgaver i forbindelse med skifte/arveoppgjør er ikke dødsboets utgifter. Dekker dødsboet slike utgifter for arvingene er det en del av arveloddet. Hvis dette skal omgås må arvelater utbetale en sum til dette formål før han dør. Merk at din mor også er arving etter din far, og vice versa. Uskiftet bo kommer også inn der. Er det spesifisert hva som kommer under "dødsutgifter"? Kontrolleres disse midlene av arvingene? Hva skjer hvis jeg f.eks. vil ha en fin gravstøtte og fint selskap, mens andre vil spare? Ellers har jeg spunnet av tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1688210 Endret 6. oktober 2015 av Emigrert Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Er det spesifisert hva som kommer under "dødsutgifter"? Kontrolleres disse midlene av arvingene? Hva skjer hvis jeg f.eks. vil ja en fin gravstøtte og fint selskap, mens andre vil spare? Arvingene bestemmer. Det er jo deres penger nå. Når alt er over, sendes et "regnskap" med utgifter og utbetalinger spesifisert til alle arvingene. Slik gjorde jeg det i hvert fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå