Gå til innhold

Katter og lekebiting; instinkter som fører til 'alvor'?

Anbefalte innlegg

Hallo kjære forumhuer!

Lekte akkurat litt med katten min. Han la seg på ryggen, og jeg strøk han litt langs siden. Han begynte å lekebite litt, så jeg 'lekte' litt med han. Men det tok ikke lang tid før han begynte å bite harderer, og før jeg gav meg beit han så voldsomt hardt at han lagde hull i huden.

Det var akkurat som om han prøvde å skade meg, som om armen min var et bytte han rett og slett ville spise. Dette er litt skremmende, for hvis jeg ikke hadde kjeftet på han vet jeg ikke hva han ville gjort - han hadde garantert bitet gjennom huden, gjorde skikkelig vondt og begynte å blø litt.

Dette har skjedd et par ganger før, så jeg må bare spørre; er dette normalt? Prøvde å google dette, men fant veldig lite om dette 'problemet'. Er det flere som har katter som gjør slikt? Er det instinktene som kicker inn og armen min blir faktisk til et ordentlig bytte? Vet han har jaktet en del når han har vært ute.

Kjeftet veldig på han etter det, men vet ikke om det hjelper. Nå er alt som normalt igjen, vanligvis er han veldig snill og kosete. Merkelige greier dette, skjønner han ikke at det er meg han nærmest prøver å "spise"?

Scary%21%21.jpg?m=1443880404

-Simen

Endret av Cou10nho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må jo ikke leke med katten på denne måten, med hendene. Lek med leker. Og det er ingen vits i å kjefte på katten. Jeg har hatt katt i fire og et halvt år, og har ikke kjeftet på ham en eneste gang.

Har skjønt dette nå, men det var ikke det som var spørsmålet. Får kanskje kjøpe noe leker ja, men han er 10 år gammel så er redd han ikke kommer til å bruke det. Nei det er kanskje ikke vits. Men hvis du aldri har kjeftet når katten din har gjort noe galt, hvordan vet du at det ikke er vits?

Lenke til kommentar

Ti år gammel? Det ser ut som en kattunge på bildet? Hvor mye veier den?

Hvis katten biter er det enten fordi det er dens måte å si ifra at du gjør noe som ikke er greit eller så er det fordi den tror det er greit å leke med hendene dine. Vil du fortelle katten at det ikke er greit å leke med hendene dine sier du bestemt nei og går din vei, helst forlater du rommet.

Lenke til kommentar

Viktig at du avslutter lek med hånden din ganske kjapt. Av erfaring så vil de til slutt reagere på alle hender, får du besøk, så kan katten angripe hendene til folk uten forvarsel. Kjøp leker , eller lag leker selv. Fks en kjepp med et snøre i , mye bedre for både deg og katten.

En annen ting er at katter ikke skjønner seg på kjeft å straff på samme måte som for eksempel hunder, det er lite vits å "straffe" en katt. Straffer du en katt, så vil den alltid huske deg som farlig. Frykt er ikke et bra middel mot "ulydige" katter.

Eneste tipset jeg kan gi, hver gang kattepus gjør noe du mener er feil, lag heller en skarp PYYYSSHH lyd med munnen, fjern katten fra området den ikke skal være ( for eksempel bordet ) mens du lager lyden.  Repeter dette hver gang katten gjør noe du mener den ikke skal, så skal du se den vil reagere etterhvert, da tusler den bort fra området av seg selv, samtidlig opprettholder du tilliten til katten :)

Lenke til kommentar

Du må jo ikke leke med katten på denne måten, med hendene. Lek med leker. Og det er ingen vits i å kjefte på katten. Jeg har hatt katt i fire og et halvt år, og har ikke kjeftet på ham en eneste gang.

Har skjønt dette nå, men det var ikke det som var spørsmålet. Får kanskje kjøpe noe leker ja, men han er 10 år gammel så er redd han ikke kommer til å bruke det. Nei det er kanskje ikke vits. Men hvis du aldri har kjeftet når katten din har gjort noe galt, hvordan vet du at det ikke er vits?

Ikke det som var spørsmålet? Du har lagt fram en case som jeg har svart på.

Man skal aldri kjefte på dyr, det gjelder ikke bare for katter. Man skal stoppe dem når de gjør noe galt, ikke kjefte.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en gang en katt som jeg kunne leke sånn med, men det er unntaket ikke regelen. De fleste katter blir drevet med i leken og tar etterhvert i skikkelig.

Katter kan bite veldig hardt, jeg ble bitt tvers gjennom handa en gang i en uheldig dusjsituasjon.

Blir drevet med ja, men mener han alvor når han biter så hardt eller er det fortsatt lek?

Ja jeg merka det, gjorde veldig vondt hehe..

Ti år gammel? Det ser ut som en kattunge på bildet? Hvor mye veier den?

Hvis katten biter er det enten fordi det er dens måte å si ifra at du gjør noe som ikke er greit eller så er det fordi den tror det er greit å leke med hendene dine. Vil du fortelle katten at det ikke er greit å leke med hendene dine sier du bestemt nei og går din vei, helst forlater du rommet.

Veldig gammelt bilde av han. Var bare som et illustrasjonsbilde ;)

Okei skjønner. Tror nok det var sistnevnte, altså at han tror det er greit og kjører på med hard biting.

Ikke stryk katter på magen når de ligger på ryggen. De biter gjerne for å si ifra at de ikke liker å bli tatt på.

Dette er jeg klar over. Jeg strøk han langs ryggen eller siden når han lå på ryggen, vet han ikke liker å bli kost på magen når han ligger sånn. :)

Viktig at du avslutter lek med hånden din ganske kjapt. Av erfaring så vil de til slutt reagere på alle hender, får du besøk, så kan katten angripe hendene til folk uten forvarsel. Kjøp leker , eller lag leker selv. Fks en kjepp med et snøre i , mye bedre for både deg og katten.

En annen ting er at katter ikke skjønner seg på kjeft å straff på samme måte som for eksempel hunder, det er lite vits å "straffe" en katt. Straffer du en katt, så vil den alltid huske deg som farlig. Frykt er ikke et bra middel mot "ulydige" katter.

Eneste tipset jeg kan gi, hver gang kattepus gjør noe du mener er feil, lag heller en skarp PYYYSSHH lyd med munnen, fjern katten fra området den ikke skal være ( for eksempel bordet ) mens du lager lyden.  Repeter dette hver gang katten gjør noe du mener den ikke skal, så skal du se den vil reagere etterhvert, da tusler den bort fra området av seg selv, samtidlig opprettholder du tilliten til katten :)

Fikk kjøpt en leke idag faktisk. Kjøpte en sånn "vått" jeg trer over med en liten musefigur på tuppen. Har prøvd en gang, han var ikke interessert i den. Sjokk! :p

Takk for godt tips, det skal jeg ta med meg. :)

Ikke la kattunger bite eller klore på deg heller, mange syntes det er søtt men når kattene blir større klarer de ikke å venne de av det.

Skal huske det til neste katt. ;)

Ikke det som var spørsmålet? Du har lagt fram en case som jeg har svart på.

Man skal aldri kjefte på dyr, det gjelder ikke bare for katter. Man skal stoppe dem når de gjør noe galt, ikke kjefte.

Stemmer. Spørsmålet var om dette er normalt og om det er eventuelle rovdyr-instinkter som kobler inn og han mener alvor. ;)

Sant det. Pleier som regel ikke å kjefte på han, men denne gangen gjorde det så sykt vondt og jeg var redd for å bli bitt gjennom så da ble jeg litt sint så da kjeftet jeg litt. Men hjelper nok ikke, han hadde nok lett gjort det igjen.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke uttale meg om katten din.

Min gamle katt likte å leke på denne måten og kunne holde på kjempelenge uten at han brukte noe kraft i bittet, han sparket heller aldri med klørne ute.

Men de aller fleste andre katter tar i så det gjør vondt eller går hull både med tenner og klør.

Som flere har påpekt så er det antagelig greit å ikke lære katten slik oppførsel. 

Lenke til kommentar

Dersom katten din reagerer positivt på kattemynte (catnip) kan du bruke det på lekene for å øke interessen. Ikke alle katter reagerer på alle typer kattemynte, spesielt ikke ferdigproduktene, så det kan være greit å prøve mer enn én type dersom den første ikke har noen effekt. Selv gror jeg egen kattemynte, den vokser veldig fort hele året i vinduskarmen og jeg må trimme av mer enn katten bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...