Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Adgang til å nekte AMS-installering?

oepeter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi får vel opplæring når disse skal rulles ut.

Er en av de som med stor sansynlighet skal montere noen av disse når utrullingen starter.

Har vært mye diskusjon internt om målervalg for å tilfredstille de nye kravene om at måleren skal stå ute og også være avlesbar vinterstid i 25 minus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snip.

Når man har solgt strømmen til Tyskland, så er strømmen borte. Vannet som lagde strømmen er nede i havet. Energien er hentet ut. Den strømmen som du kunne kjøpe til en grei pris er solgt til Tyskland. Det som er igjen, blir solgt dyrt til deg. Effektiviteten i nettet er brukt til å eksportere strøm, ikke for at du skal få lavere strømpris. Europa har også strømtopper i døgnet, og norske kraftverk er mye bedre til å ta slike topper, enn atomkraft og kullkraft i Europa er det.

Jeg fortalte deg, som du etterspørte hvordan markedet fungerer. Du må da fint ha dine meninger om enne semi-konspirasjonen/korrupsjonen/triksing med kunstig høye priser, men det er altså ikke det nivået jeg er på, og har i alle fall fint lite med AMS.

Om økte inntekter fører til rikdom hos netteier, og kanskje litt penger under bordet til NVE, er i grunn noe jeg ikke er interessert å diskutere eller kommentere. Men tidligere har altså argumentasjonen vært at AMS gir økt driftkostnader, i motsetning til mindre, og det var altså det jeg ønsket å komme til livs.

Hva i allverden er en simpel markedsmekanisme som at om det blir mindre av en vare så går prisen opp, å gjøre med semi-konspirasjonen/korrupsjonen/triksing? Rikdom hos netteier? Penger under bordet til NVE? Har det rablet, eller?

Blir det solgt (mere) strøm til utlandet, vil det bli mindre strøm igjen til norske kunder. Blir det mindre av en vare, går prisen opp. Gjenværende strøm som blir solgt i Norge, blir solgt til en høyere pris en hva den ellers kunne blitt solgt for.

Rable kan du gjøre selv. Ikke forstår jeg hvor du vil med dette eksport opplegget ditt.

Du kan da virkelig ikke mene at du er uenig i at prisen ikke går opp FORDI netteier taper mindre penger. Som er og har vært mitt poeng.

I hvilke andre markeder er det man selger billig til en part, for å holde prisen høy hos seg selv? Og hvorfor er det så sabla feil å anta at prisen går ned i begge markeder som følge av effektivisering?

Hvorfor vil det KUN være negativt med ekstra eksport?

Selvsagt. For oss forbrukere så er det topp om markedene kun hadde oss nordmenn gi til. Men slik er det altså ikke. (Og vi importerer jo også mengder selv, foe å få tong billigere når kull og atomkraftverkene står å går midt på natta)

Så eksporten vil være der uansett. Her er det snakk om ekstra kraft, til begge markeder. Det gir lavere pris til oss og til eksportkundene (altså til begge parter).

Og siden jeg vil tro sluttresultatet vil være med i bildet på NVE avgjørelse om prisjustering, som jo strengt talt styrer markedet (ikke simple markedskrefter), så kan det grunnet eksporten også slå bra ut på nettleia.

Og disse to kreftene vil jo da både kunne påvirke nettleien og strømprisen, som da kompliserer det hele litt, i og med at vi snakker om nettleie og strømpris om hverandre.

Men du må gjerne komme ned et par hakk fra din høye hest å forklare. Selv om jeg for lengst har skjønt at du har mer lyst å kverulere.

Men ja, sett i en firkantverden hvor du kan velge mellom at en produsent kun skal selge til deg, eller til en annen også. Så er det klart det første alternativet er best for deg. Om det var det du lurte på?

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at du vasker klær på stua?

For det gjør ikke jeg

Kan f.eks sitte å se på film og da vil jeg ikke legge merke til at noe brenner på vaskerommet og noen har maskinen i en annen etasje etc

For deg er det kanskje ingen forskjell, men folk flest ellers vil fort merke om noe er galt på dagtid ift nattestid.

Folk flest vil ikke merke om rompa brenner

Lenke til kommentar

Snip.

Når man har solgt strømmen til Tyskland, så er strømmen borte. Vannet som lagde strømmen er nede i havet. Energien er hentet ut. Den strømmen som du kunne kjøpe til en grei pris er solgt til Tyskland. Det som er igjen, blir solgt dyrt til deg. Effektiviteten i nettet er brukt til å eksportere strøm, ikke for at du skal få lavere strømpris. Europa har også strømtopper i døgnet, og norske kraftverk er mye bedre til å ta slike topper, enn atomkraft og kullkraft i Europa er det.

Jeg fortalte deg, som du etterspørte hvordan markedet fungerer. Du må da fint ha dine meninger om enne semi-konspirasjonen/korrupsjonen/triksing med kunstig høye priser, men det er altså ikke det nivået jeg er på, og har i alle fall fint lite med AMS.

Om økte inntekter fører til rikdom hos netteier, og kanskje litt penger under bordet til NVE, er i grunn noe jeg ikke er interessert å diskutere eller kommentere. Men tidligere har altså argumentasjonen vært at AMS gir økt driftkostnader, i motsetning til mindre, og det var altså det jeg ønsket å komme til livs.

Hva i allverden er en simpel markedsmekanisme som at om det blir mindre av en vare så går prisen opp, å gjøre med semi-konspirasjonen/korrupsjonen/triksing? Rikdom hos netteier? Penger under bordet til NVE? Har det rablet, eller?

Blir det solgt (mere) strøm til utlandet, vil det bli mindre strøm igjen til norske kunder. Blir det mindre av en vare, går prisen opp. Gjenværende strøm som blir solgt i Norge, blir solgt til en høyere pris en hva den ellers kunne blitt solgt for.

Rable kan du gjøre selv. Ikke forstår jeg hvor du vil med dette eksport-tullet ditt.

Du kan da virkelig ikke mene at du er uenig i at prisen ikke går opp FORDI netteier taper mindre penger. Som er og har vært mitt poeng.

I hvilke andre markeder er det man selger billig til en part, for å holde prisen høy hos seg selv? Og hvorfor er det så sabla feil å anta at prisen går ned i begge markeder som følge av effektivisering?

Hvorfor vil det KUN være negativt med eksport?

Selvsagt. For oss forbrukere så er det topp om markedene kun hadde oss nordmenn gi til. Men slik er det altså ikke. (Og vi importerer jo også mengder selv, foe å få tong billigere når kull og atomkraftverkene står å går midt på natta)

Så eksporten vil være der uansett. Her er det snakk om ekstra kraft, til begge markeder. Det gir lavere pris til oss og til eksportkundene (altså til begge parter).

Og siden jeg vil tro sluttresultatet vil være med i bildet på NVE avgjørelse om prisjustering, som jo strengt talt styrer markedet (ikke simple markedskrefter), så kan det grunnet eksporten også slå bra ut.

Og disse to kreftene vil jo da både kunne påvirke nettleien og strømprisen, som da kompliserer det hele litt, i og med at vi snakker om netteier og strømpris om hverandre.

Men du må gjerne komme ned et par hakk fra din høye hest å forklare. Selv om jeg for lengst har skjønt at du har mer lyst å irritere.

Har du hørt at strømmen er dyrere i Europa enn her i Norge?

Hvor har jeg skrevet det over som er merket med fet skrift? Har jeg  i det hele tatt antydet at det skulle selges billigt til Europa? En annen plass her på diskusjon.no var det nettop nemt at strømmen var 2,5kr for kwh i Danmark.

Rikdom til netteier osv. Hvor henter du dette fra? Har ikke skrevet noe slikt.

Og den ekstra kraften du skriver om, hvor mye er det? Er det mere enn befolkningsøkningen i Norge vil ha og si for strømforbruket, el.biler osv.

Gir opp. Har prøvd med teskje, og intravinøst, men jeg har ikke nanoteknologi tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Haha, du er håpløs i å forklare eller i det helentatt prøøøve å formidle informasjon.

Start med litt normal diskutering eller forklaring. Det har i alle fall gått deg his forbi at vi snakker om flere forskjellige ting.

Det funker ikke å påstå i øst og vest hva du ikke har sagt, droppe å svare på det meste, og så blande det inn med litt sarkasme. Sånnt tull som det der gidder jeg ikke nå som det nærmer seg midnatt.

Tips: Du kan jo lede med at markedet er billigere i europa. Og så forklare HVA du snakker om. Dette er ikke poker hvor du behøver å ha ørt og førti hemmelige ess i stokken for å vinne en barnslig diskusjon. I hvert innlegg er det enten et eller flere antydinger til at jeg er dum. Javel? Oppfør deg.

Og nei, du har virkelig ikke prøvd noen teskje. Du legger ti ganger så mye mellom ordene, og man må dra små ting ut av deg.

Og det hele uten at du svarer på noe som helst. (Bort sett fra noen få stikkord hvor du så stolt skal forsvare at du ikke har sagt). Men pokker da man, hvor er det du vil? Nettleier, nettleie, strømpris, AMS?

Jeg kan sikkert prøve å fortsette med antagelse til hva du vil ha svar på, men da ender det bare opp med at du igjen forklare hva jeg ikke har skjønt, og hvor dum jeg er.

Javel så er jeg det da. Skulle godt konkludert med at vi er uenige, men aner ikke hva du mener. Annet enn at det har noe med eksport, at det billig i utlandet, og at det er negativt for alle oss til lands.

Ikke noe om hvordan det er i forhold til nettleie, AMS, effektivgrad, import osv... som var det vi diskuterte før denne togavsporingen.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk xatiramx. Det var Oppklarende. :)

Nå var det kanskje ikke det underliggende poenget som ble kritisert, men at jeg tenkte litt feil på eksport. Så en korreksjon av tanketoget:

For AMS i Norge vil (forhåpentligvis) føre til mer bruk på natten når strøm er billig. Da går gjennomsnittlig strømpris ned i Norge.

På dagen brukes det mindre, og etterspørselen og prisen faller vel ytterligere (de vil vel da prøve desto mer å eksportere mer, som igjen betyr enda mer tap om kablene brukes mer). Mens distrubusjonsnettet i Norge er mindre belastet og mer effektivt.

Nå tipper jeg etter artikkelen å regne at de etter hvert vil få enda mer fart i kabelutbyggingen og dermed endres balansen, og det blir da lettere å eksportere, og prisforskjellen vil jevne seg mer ut med europa igjen.

Her har det kanskje vært en del misforståelser, om det ble antatt at noe slikt skjer. Forståelig nok.

Sånn i forhold til dette, så var det mer prisnedgangen i Norge før noe slikt skjer, dvs. En økning i prisforskjell fra europeiske marked som ville skape mer eksport. Feilaktig sa jeg at eksporten kunne skape lavere pris, men burde vel skrevet at lavere pris vil skape mer eksport (og mer import av billig nattestrøm). Dermed kan man ende opp totalt med mer eksport OG lavere pris. Ikke fordi eksporten i seg selv senker prisen slik jeg sa.

Uansett, dere er nok møkk lei diskusjonen, som jeg, så nok om det. Totalt sett tror jeg det er viktig at vi også ser det større bildet, om at vi ikke kan livnære oss på lave strømpriser, og trenger faktisk ekportere mer for å få noe mer penger i statkassa, når oljeeksporten minker.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Sikkert fordi kabler til utlandet nok greit vil kunne betale seg selv. En slik avgift vil både kunne betale for noe utbygging, samt dempe problemet.

De bygger nok tvilsomt kabler med hovedhensikt å "hjelpe" folk. Men aller mest å tjene mest.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Løset enkelt ved å ta i bruk et anlegg som f.eks. kommer i fra Verisure. Plassere en branndetektor på vaskerommet, problem solved.

Ved en evt. brann så ringer vekterfirma deg først, og uten svar innen rimelig tid, så sender de sannsynligvis melding til det lokale brannvesenet om å bistå. For samme anlegg, dersom innbrudd, så sender de sannsynligvis ut sin egen vekter først, da det gjerne ikke er fare for liv og helse, dersom det ikke er snakk om at du har aktivert skallsikring og faktisk befinner deg hjemme da. Du kan også trykke inn SOS-alarm fra betjeningspanelet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Løset enkelt ved å ta i bruk et anlegg som f.eks. kommer i fra Verisure. Plassere en branndetektor på vaskerommet, problem solved.

Ved en evt. brann så ringer vekterfirma deg først, og uten svar innen rimelig tid, så sender de sannsynligvis melding til det lokale brannvesenet om å bistå. For samme anlegg, dersom innbrudd, så sender de sannsynligvis ut sin egen vekter først, da det gjerne ikke er fare for liv og helse, dersom det ikke er snakk om at du har aktivert skallsikring og faktisk befinner deg hjemme da. Du kan også trykke inn SOS-alarm fra betjeningspanelet.

Brannvarsler er sjølvsagt viktig det, men det vil fortsatt oppstå brann, og dersom bebuarane ikkje er i nærheita fordi dei enten er ute av huset eller ligger i senga, så er det lite dei får gjort med brannen.  Og sjølv om bebuaren får slukt brannen så vil det fortsatt ha vært ein brann der som har ført til betydelige røyk og brannskadar i rommet. I ein slik situasjon så er det ikkje så mykje å spare på at straumen var billeg om natta.

Om bebuarane søv så når det oppstår brann så er det mange tidsforsinkelser som gjer at sikkerheitsmarginen blir mindre. Det tek litt tid før brannen blir stor nok til at alarmen går, det tek litt tid før folk våkner, det tek litt tid før dei forstår kva som skjer, dei må komme seg opp av senga, og dei må finne seg ein utgang. Dersom du brukar f.eks. vaskemaskina tidlig om kvelden medan du er på stova eller kjøkkenet så vil du kunne reagere langt raskare dersom det oppstår brann, sidan elektrisk brann lukter ganske kraftig ei stund før brannvarslaren oppdagar brannnen så vil ein våken person også kunne avverge brannen før den får gjort særlig med skader.

Dersom brannalarmen går så er det uansett alarmen som skal varsle dei som er i fare, ein telefon frå vektaren er ikkje til mykje hjelp i ein slik situasjon.

Dei fleste vektertjenestane har heller ikkje avtale med brannvesenet om utrykning, det er klart at vektaren gir melding til brannvesenet, men det er ikkje gitt at brannvesenet gjer så mykje meir med den beskjeden når vektaren ikkje kan bekrefte brannen, eller vil stå ansvarlig for eventuelt gebyr for unødig utrykkning. 

Det er sjølvsagt kjempeviktig med brannvarsler, og aller helst brannalarmanlegg i boligen slik at ein eventuell brann blir oppdaga raskt, men det aller beste er sjølvsagt å forebygge at det oppstår brann i det heile tatt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kunnskap nok om brannutvikling i vaskemaskiner/tørketromler. Men, disse består av mye metall, og vaskemaskinene har også betong. Vegger i hus er ofte laget av gips, som heller ikke brenner særlig godt.

Brannsensoren til Verisure eksempelvis er så sensitiv at den slår ut selv på slipestøv dersom du pusser opp rommet.

Dessuten så kan du investere i brannsirene til Verisure, og plassere den på det rommet du tror har verst potensiale for branntilløp. Sirenen har nemlig en temperatursensor, som er laget for å fange opp bråe temperaturendringer, altså brann.

Utover det så går det sikkert an i framtiden å programmere ting bedre. De har f.eks. strømrelé, som kan styres manuellt eller etter et automatisk forhåndsdefinert program. Om du prioriterer en sånn på vaskemaskin, så kan det tenkes at systemet kan bli mer intelligent på sikt, slik at det selv kan slå av strøm til "farlige" apparater du prioriterer. Dette eksisterer jo ikke i dag, men det er vel bare et lite programvaremessig utviklingsspørsmål.

Kanskje man også kan be om et egetutfyllet tekstfelt på Web'en (altså Min Side), som sier, "I tilfelle brann så..". Da kunne jo alarmoperatør slå av vaskemaskinen manuellt med å fjernstyre reléet. Disse reléene har en maks wattstyrke for gjennomstrømning, så det begrenser seg litt for hvor kraftig utstyr de kan regulere strøm av og på til.

Siden Verisure stadig utvikler seg, nå i det siste med fuktighetssensorer, så skal du nok se at på sikt så blir hjemmene enda mer intelligente.

Det er snakk om liv og helse, og derfor bør en prioritere det som er viktigst. Kanskje en heller skal betale for vask av klær til dagrate strøm, framfor nattrate strøm. Eller at en tar sjansen, og håper at brannvesenet skal redde deg ut med røykdykking, gitt at du har så avansert utstyr fra eksempelvis Verisure.

Dei fleste vektertjenestane har heller ikkje avtale med brannvesenet om utrykning, det er klart at vektaren gir melding til brannvesenet, men det er ikkje gitt at brannvesenet gjer så mykje meir med den beskjeden når vektaren ikkje kan bekrefte brannen, eller vil stå ansvarlig for eventuelt gebyr for unødig utrykkning. 

Brann er jo fare nr. 1 som kunden ønsker hjelp til. Så dersom vekterfirma svikter, og ikke tør stå for et usselt lite gebyr, så er det jo ingen hensikt. La oss si de overførte gebyrkostnaden til deg i etterkant, gitt at de i det hele tatt har lov til det i avtalen. Ville du blitt veldig sur da, dersom du måtte betale noen få tusenlapper, som var ment som et bra sikkerhetstiltak?

Dessuten om du overlever et slik falsk branntilløp, så vil du som kunde bli pissesur på et dårlig vekterfirma uansett, og skape dertil dårlig reklame for dem (vekterfima bør opparbeide seg et gebyrbuffer (som en slags forsikring mot sensoruhell), og bli selvsikre på at sensorene deres "aldri skal feile"). Det gjelder også dersom du opplever at de ikke varslet brannvesen for den falske brannalarmen.

Reklamen til Verisure har tidligere fortalt om en sliten mann som kom hjem fra fest tror jeg det var, også tror jeg han skulle lage seg mat. Han sovnet fra kokingen, og plutselig hadde han en ulmebrann.

Mannens liv ble reddet av en Verisure varsle brannvesen utrykning.

Dessuten kommer alarmanlegget som regel levert med minst et videokamera. Som kan gjøre alarmsentralen bedre utrustet til å fjernverifisere røyk i rommet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kunnskap nok om brannutvikling i vaskemaskiner/tørketromler. Men, disse består av mye metall, og vaskemaskinene har også betong. Vegger i hus er ofte laget av gips, som heller ikke brenner særlig godt.

Vaskemaskiner har delar av metall, men det er også mykje plastmaterialer i form av deksler, slanger, kretskort, osv. Det er slike ting som tek fyr fyrst, og som deretter sprer brannen til andre brennbare ting i rommet.

Gips er eit forholdsvis nytt byggemateriale, eit typisk norsk rom er oppbygd av treverk. Og sjølv om rommet består kun av gips og/eller betong så vil det nok være rikelig med brennbare materialer i rommet uansett.

Eg er ellers heilt enig i at det er finnes mykje bra teknisk utstyr som vil være til god hjelp. Men det er lite fornuftig å kompansere for økt brannrisiko ved å bruke tunge straumkrevande maskiner om natta ved å iverksette tekniske løysningar som kan svikte.

Lenke til kommentar

<snip> Men det er lite fornuftig å kompansere for økt brannrisiko ved å bruke tunge straumkrevande maskiner om natta ved å iverksette tekniske løysningar som kan svikte.

Ja, ting kan absolutt svikte. Men, kanskje det også vil dukke opp utstyr som har en slags "fail safe" for svikt. Svikten vil oppstå, men at utstyret kan varsle om at nå vil det ikke lenger være i stand til å gi et "beduggelig varsel" lengre. Omtrent som en ventil, bare her i strømkretsformat, som normalt er stengt, men som holdes åpen av at det sitter batterinettspenning over sensorutstyret. Ved bortfall av strømmen til sensorene, så vil utstyret pipe basert på et sekundært backupbatteri. Er sikkert andre ting som kan gå galt, som ikke er så enkelt å beskytte i mot på sensorutstyr også. Må være en genial oppfinner som designer kretsene i utstyret.

Alternativet er kanskje billigere. Ha doble eller triple sensorer.

Det kan så bygges inn varmesensorer, røyksensorer eller hva man lyster.

Så kan man diskutere rutiner for å skifte backupbatteri og etterse den biten også da. Men, tanken er ihvertfall god.

I noen bygg så benyttes metallstendere inne i gipsveggene. Helt enig i at i noen husholdninger så ligger klær litt for slarvete strødd omkring i vaskerom. Men, det går jo an å få litt egenkustus, over at klær skal ligge x antall cm i fra maskinene.

Jeg har tilgode å se en vaskeromsbrann enda. Vet at de kan skje. Men, jeg tror det finnes andre rom som også har større brannfare. F.eks. kjøkken.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har tilgode å se en vaskeromsbrann enda. Vet at de kan skje. Men, jeg tror det finnes andre rom som også har større brannfare. F.eks. kjøkken.

Da jobber du ikke i brannvesen eller med brannsikkerhet. Både vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin er sterkt representert som arnesteder. Sammen med "sovne under matlaging med eller uten promille", "far leker elektriker" og ikke minst spaghettikoblinger er dette noen av verstingene.

Men at man kan bygge inn redundante sikkerhetsløsninger som gjør hvitevarer trygt å bruke om natta er helt sikkert. Det er bare et prisspørsmål...

Lenke til kommentar

Ja dette kan man sikkert opprette egne diskusjonstråder og guider for.

Jeg føler meg ihvertfall mye tryggere med å ha Verisure-overvåkningen etter at den ble anskaffet. Og den betryggende følelsen er gull verdt i seg selv. Så kan det hende det skjer svikt et eller annet sted.

Sannsynligheten er nok likevel større for at jeg blir drept i trafikken en vakker dag  :wee: Eller at jeg får kreft, faller og brekker nakken eller andre alvorlige ting.

Men, jeg tar sikkerhet på alvor, og ønsker selvfølgelig et så optimalt system som mulig. Et optimalt system er verdt investeringen, tror jeg da.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...