Gjest Slettet+2534 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) La jeg ikke nå nettopp ved en lenke til et offisielt skriv fra Bank of England? Det systemet som brukes i England, dvs Fiat penger og Fracional Reserve Banking (FRB), er det systemet som brukes av alle land i verden; også Norge. Eller dvs: jeg vet ikke om noen land som ikke gjør det. Men for morro skyld da, la oss si at du for et øyeblikk har rett. La oss si at du har rett i din påstand om at det ikke opereres med Fractional Reserve Banking her i landet. Hvilket system mener du da som er i bruk? Endret 30. oktober 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 @Capitalist/Minimalist: Hvem var innlegget ditt myntet på? Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 @Capitalist/Minimalist: Hvem var innlegget ditt myntet på? TS...? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 TS...? Ah. Kan være lurt å legge ved et lite sitat fra innlegget hans da, hvis ikke kan det tolkes som om at det du skrev var som svar til forrige innlegg. Lenke til kommentar
Epikouros Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 La jeg ikke nå nettopp ved en lenke til et offisielt skriv fra Bank of England? Det systemet som brukes i England, dvs Fiat penger og Fracional Reserve Banking (FRB), er det systemet som brukes av alle land i verden; også Norge. Eller dvs: jeg vet ikke om noen land som ikke gjør det. Som sagt, jeg skjønner at du tror det. Det er derfor jeg vet at du ikke har sjekket fakta. Hvordan systemet virker i Norge kan du lese om på Wikipedia og Norges banks hjemmeside. Hint: Det første jeg spurte meg da jeg hørte påstandene fra sånne som deg er hva reservekravet er i Norge. Ut fra det fant jeg artikler som lærte meg mye om hvordan banksystemer faktisk fungerer. Problemet er at du må være villig til å forkaste noe av det som gjør at du tror du forstår verden mye bedre enn de fleste andre, og for sånne som deg er det praktisk talt umulig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Som sagt, jeg skjønner at du tror det. Det er derfor jeg vet at du ikke har sjekket fakta. Hvordan systemet virker i Norge kan du lese om på Wikipedia og Norges banks hjemmeside. Hint: Det første jeg spurte meg da jeg hørte påstandene fra sånne som deg er hva reservekravet er i Norge. Ut fra det fant jeg artikler som lærte meg mye om hvordan banksystemer faktisk fungerer. Problemet er at du må være villig til å forkaste noe av det som gjør at du tror du forstår verden mye bedre enn de fleste andre, og for sånne som deg er det praktisk talt umulig. Kan du da lenke til disse artikler som lærte deg om hvordan pengesystemet i Norge fungerer? Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt: dersom det ikke brukes FRB i Norge, hvor kommer mestparten av pengene fra da? Og hva med FIAT-penger, har vi det i Norge da? Lenke til kommentar
Epikouros Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Kan du da lenke til disse artikler som lærte deg om hvordan pengesystemet i Norge fungerer? Jeg har ikke laget noen lenkesamling, jeg bare søkte og leste det jeg kom over. Du kan gjøre det samme hvis du vil. Det med å forstå akkurat hvor pengene kommer fra er noe av det vanskeligste, og det jeg har lært mest av å prøve å finne ut. Du går derfor glipp av altfor mye informasjon hvis jeg bare sier det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 (endret) Jeg har ikke laget noen lenkesamling, jeg bare søkte og leste det jeg kom over. Du kan gjøre det samme hvis du vil. Det med å forstå akkurat hvor pengene kommer fra er noe av det vanskeligste, og det jeg har lært mest av å prøve å finne ut. Du går derfor glipp av altfor mye informasjon hvis jeg bare sier det. Motsatt bevisbyrde: de aller fleste her inne virker til å være enige om at FIAT penger og FRB er det som brukes i de aller fleste land i dag. Til og med Bank of England bekrefter jo dette. Når du så sier det motsatte, da er det vel ikke urimelig å be om at du legger ved noen lenker? Eller: du kan jo prøve å beskrive med egne ord hvor penger kommer fra da? Jeg kan være ganske lærenem når jeg vil. Endret 30. oktober 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Styring av bankenes reserver - systemet i Norge 1 Lenke til kommentar
Capitalist/Minimalist Skrevet 30. oktober 2015 Del Skrevet 30. oktober 2015 Kan du da lenke til disse artikler som lærte deg om hvordan pengesystemet i Norge fungerer? Jeg har ikke laget noen lenkesamling, jeg bare søkte og leste det jeg kom over. Du kan gjøre det samme hvis du vil. Det med å forstå akkurat hvor pengene kommer fra er noe av det vanskeligste, og det jeg har lært mest av å prøve å finne ut. Du går derfor glipp av altfor mye informasjon hvis jeg bare sier det. Vi har ikke Fiat-penger i Norge? Wow..den var ny :=) Ikke FRB heller? Jøss..hvilken innsikt du har. Kan du forklare hvordan pengene våre blir til da, pappa? Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 31. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2015 Pengesystemet i norge forklart i en video på DnBs hjemmeside: https://www.dnb.no/bedrift/markets/nyheter/web-tv/150120-2.html 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Vi ble FERDIGE med en boligboble for 7 år siden - den varte i ett år. For noe tøv, vi har en gigantisk boligboble i Norge. Vi fortsetter å bygge luftslott. Er du klar over at nordmenn sammen med dansker og nederlendere er folket i Europa som har høyest gjeld i forhold til inntekt? Kanskje det bør være en tankevekker. Om ikke det er nok, så se til Irland. De fleste land har boligbobler. Lønn og prisvekst på bolig har overhode ikke utviklet seg i takt med hverandre. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 31. oktober 2015 Del Skrevet 31. oktober 2015 Vi bruker for øvrig ikke fractional reserve i Norge. Reservekrav innebærer at sentralbanken stiller krav om at bankene skal ha innskudd av en viss størrelse i sentralbanken. Det er riktig at Norges Bank ikke stiller slike krav. Men reservekrav er ikke det som kjennetegner fractional-reserve banking, som kort og godt betyr at banken låner ut en andel av innskuddene, og holder bare en fraksjon av innskuddene som reserver. Disse reservene kan være i banken selv, eller som innskudd i sentralbanken. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå