Gå til innhold

Har det intil nylig vært en godt bevart hemmelighet hvordan penger skapes?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Deja vu, her har vi vært før. For å si det sånn så gidder jeg ikke gå ned denne stien igjen. Du må gjerne putte alle pengene dine i banken dersom du tror at de vil beholde sin verdi der, jeg gjør det ikke. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det begynner å bli litt "ut på viddene" her, jeg ser det. Poenget er bare: er det mulig for en konstellasjon av bedrifter å opprette sin egen valuta som de bruker til å handle seg i mellom, for på den måten unngå å ha noe med NOK å gjøre? Eller må de når dagen er omme konvertere denne valutaen til NOK mtp. skatteplikt? 

Hele ideen med å starte opp en bedrift er jo så godt som alltid for å tjene penger. Du kan sikkert bytte en skjorte fra deg mot byggemateriale fra en annen bedrift, men så lenge du har et offentlig organ som ønsker sin share av dine inntekter, så må dette på en eller annen måte konverteres til NOK, ja. 

Men det største problemet oppstår jo når disse bedriftene skal selge sine produkter til sluttbrukerne, for eksempel meg. Så lenge du krever en egen betalingsform fra meg, vil du jo gå konkurs så fort som overhodet mulig, fordi alle inntektene dine er ugyldige.

Men det er jo klart; hvis hele det norske samfunnet er enige i at hundebæsj er bra og viktig og alt det der, så vil vi sikkert få en endring. 

Lenke til kommentar

Deja vu, her har vi vært før. For å si det sånn så gidder jeg ikke gå ned denne stien igjen. Du må gjerne putte alle pengene dine i banken dersom du tror at de vil beholde sin verdi der, jeg gjør det ikke. :)

Forstår du ikke hva jeg sier? Jeg sier ikke at penger i banken vil eller ikke vil opprettholde sin verdi, jeg sier at n = r + i.

Lenke til kommentar

Vel, men de blir ihvertfall ikke mindre verdt da?

Deflasjon er det motsatte av inflasjon. Inflasjon er prisøkning, deflasjon er prisreduksjon. 

Har du et boliglån på 1 mill NOK og det oppstår en deflasjon, så vil boliglånet ditt bli relativt dyrere.

Deflasjon vil føre til mer sparing, ja. Men så vil det føre til at færre investerer pga ytterligere forventet prisreduksjon, og så vil lavere investeringsvilje føre til lavere produksjon, og så vil lavere produksjon føre til høyere arbeidsledighet. 

Stort sett justeres dette underveis. Så kan man diskutere hvorvidt justeringer er bra eller dårlig, men det er en helt annen sak.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hele ideen med å starte opp en bedrift er jo så godt som alltid for å tjene penger. Du kan sikkert bytte en skjorte fra deg mot byggemateriale fra en annen bedrift, men så lenge du har et offentlig organ som ønsker sin share av dine inntekter, så må dette på en eller annen måte konverteres til NOK, ja. 

- Med andre ord: til syvende og siste så er NOK pålagt betalingsmiddel i Norge. Ikke nødvendigvis de fysiske sedlene og myntene da, men verdien av varer/tjenester må på et eller annet tidspunkt konverteres til NOK. Korrekt?

Men sett disse to bedriftene da: kunne de valgt å bytte skjorter mot byggemateriale uten å si noe om hva verdien på disse er i NOK? Slik jeg har forstått så må verdien av denne transaksjonen settes i NOK, dette mtp. regnskap? Eller? De kan vel ikke bare skrive på regnskapet: "Byttet en palle skjorter mot to paller planker"?

Men det største problemet oppstår jo når disse bedriftene skal selge sine produkter til sluttbrukerne, for eksempel meg. Så lenge du krever en egen betalingsform fra meg, vil du jo gå konkurs så fort som overhodet mulig, fordi alle inntektene dine er ugyldige.
- Vel, jeg kan jo for eksempel velge å akseptere flere ulike valutaer, deriblant NOK; men at jeg gir rabatt og andre fordeler til de som velger å bruke Grimnirdollars? Kanskje de ansatte kan velge å få deler av sin lønn i Grimnirdollars? :)

Men det er jo klart; hvis hele det norske samfunnet er enige i at hundebæsj er bra og viktig og alt det der, så vil vi sikkert få en endring.
- Ja det handler om tillit. Folk vil ikke akseptere som betalingsmiddel noe de anser som verdiløst. :)

Uansett: sluttpoenget mitt er altså at sentralbankloven setter en ganske effektiv stopper for andre konkurrerende valutaer. Joda man kan sikkert prøve å innføre en ny valuta om man vil, som for eksempel Grimnirdollars; men hva er poenget når man likevel til syvende og sist må konvertere disse til NOK?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Forstår du ikke hva jeg sier? Jeg sier ikke at penger i banken vil eller ikke vil opprettholde sin verdi, jeg sier at n = r + i.

Forstår du ikke hva jeg sier? Jeg sier at folk får selv gjøre seg opp sin mening om dette. :)

Lenke til kommentar

- Med andre ord: til syvende og siste så er NOK pålagt betalingsmiddel i Norge. Ikke nødvendigvis de fysiske sedlene og myntene da, men verdien av varer/tjenester må på et eller annet tidspunkt konverteres til NOK. Korrekt?

Men sett disse to bedriftene da: kunne de valgt å bytte skjorter mot byggemateriale uten å si noe om hva verdien på disse er i NOK? Slik jeg har forstått så må verdien av denne transaksjonen settes i NOK, dette mtp. regnskap? Eller? De kan vel ikke bare skrive på regnskapet: "Byttet en palle skjorter mot to paller planker"?

I et internregnskap er det såvidt jeg kjenner til ikke noe behov for å oppgi det, men såklart, jeg regner med regnskapsloven og skatteloven og merverdiavgiftsloven etc. har ganske mange paragrafer som forhindrer at du skal kunne oppgi "en t-skjorte" som kostnad i finansregnskapet. Du må ha en gjeldende valuta som kan konverteres til NOK-verdi på en eller annen lovlig måte. (Edit: der ga Herr Brun deg den korrekte paragrafen) Det blir litt det samme som at du ikke kan ha et foredrag foran skoleklassen din på urdu, med rune-bokstaver i powerpointen og forvente å få noe annet enn stryk og juling. 

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Regnskapsvaluta for årsregnskapet skal være norske kroner eller den valuta virksomheten i hovedsak er knyttet til (funksjonell valuta). Morselskap kan anvende funksjonell valuta i konsernregnskapet og norske kroner i selskapsregnskapet. Ved endring av regnskapsvaluta kan omregning skje til kursen på gjennomføringstidspunktet.

Årsregnskapet kan presenteres i norske kroner, euro eller regnskapsvalutaen.
Årsregnskapet og årsberetningen skal være på norsk. Departementet kan ved forskrift eller enkeltvedtak bestemme at årsregnskapet og/eller årsberetningen kan være på et annet språk.

Med andre ord: man kan kun bruke en valuta som er akseptert av staten, og staten vil vel da kun akseptere valutaer som kan konverteres til NOK!?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I et internregnskap er det såvidt jeg kjenner til ikke noe behov for å oppgi det, men såklart, jeg regner med regnskapsloven og skatteloven og merverdiavgiftsloven etc. har ganske mange paragrafer som forhindrer at du skal kunne oppgi "en t-skjorte" som kostnad i finansregnskapet. Du må ha en gjeldende valuta som kan konverteres til NOK-verdi på en eller annen lovlig måte. (Edit: der ga Herr Brun deg den korrekte paragrafen) Det blir litt det samme som at du ikke kan ha et foredrag foran skoleklassen din på urdu, med rune-bokstaver i powerpointen og forvente å få noe annet enn stryk og juling. 

Så det endelige sluttresultatet blir altså: man kan kun benytte seg av en valuta som staten aksepterer, dvs en valuta som kan konverteres til NOK. Så da er det altså ikke fritt frem for å lage sin egen valuta likevel. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Selvsagt. Akkurat som at folk selv får gjøre seg opp sin mening om termodynamikkens andre lov, eller om Holocaust faktisk skjedde.

Riktig. Jeg har ingen interesse av å overbevise folk som ikke vil overbevises, hvilket du vel heller ikke har. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du føler altså at du må ty til personangrep ved å kalle din meddebattanter for kunnskapsløse? Jaja, hadde ikke forventet så mye annet av deg Sheasy så tar meg ikke spesielt nær av det. :)

Lenke til kommentar

Så det endelige sluttresultatet blir altså: man kan kun benytte seg av en valuta som staten aksepterer, dvs en valuta som kan konverteres til NOK. Så da er det altså ikke fritt frem for å lage sin egen valuta likevel. :)

Altså, du kan jo gjøre det, men det blir jo meningsløst og uprofitabelt så lenge du ikke får noen inntekter av verdi. 

I ethvert godkjent regnskap vil det da stå:

Driftsinntekter: 0

Driftskostnader: x antall NOK du brukte på å betale leie, transport, lønn til ansatte etc etc.

Resultat før skatt: - x antall NOK

Resultat etter skatt: -x antall NOK

Den eneste løsningen, for å svare deg på det du egentlig, EGENTLIG lurer på, er å overbevise mange nok mennesker om at for eksempel hundebæsj er et bra byttemiddel. Så lenge mange nok mennesker er enige om noe, så vil det stort sett bli lov. Fordelen med å bruke hundebæsj som valuta er for eksempel at det vil være veldig lite statlig regulert. Ulempen er at det vil bli drevet rovdrift på hunder. 

Husker selv at jeg for noen år siden kunne tenke meg en form for bytteøkonomi, men innså raskt at mennesker er så konfliktfylte og har så store behov for selvrealisering av hele jorda ville vært tappet for virkelige, fysiske ressurser innen kort tid. 

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Altså, du kan jo gjøre det, men det blir jo meningsløst og uprofitabelt så lenge du ikke får noen inntekter av verdi. 

I ethvert godkjent regnskap vil det da stå:

Driftsinntekter: 0

Driftskostnader: x antall NOK du brukte på å betale leie, transport, lønn til ansatte etc etc.

Resultat før skatt: - x antall NOK

Resultat etter skatt: -x antall NOK

Den eneste løsningen, for å svare deg på det du egentlig, EGENTLIG lurer på, er å overbevise mange nok mennesker om at for eksempel hundebæsj er et bra byttemiddel. Så lenge mange nok mennesker er enige om noe, så vil det stort sett bli lov. 

Men staten må likevel godkjenne at denne valutaen er gyldig, ref regnskapsloven?

EDIT: Jeg spørr altså ikke for å være vanskelig, men fordi at jeg ikke kan disse lovparagrafene utenatt. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Du føler altså at du må ty til personangrep ved å kalle din meddebattanter for kunnskapsløse? Jaja, hadde ikke forventet så mye annet av deg Sheasy så tar meg ikke spesielt nær av det. :)

Det er ikke et personangrep, i alle fall ikke et usaklig et. Du kan da ikke mene at du har kompetanse til å gå gjennom og kritisere f.eks. Fisher sin The Theory of Interest?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...