sjurtf Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Hei, i forbindelse med at jeg skulle forflytte meg og en del bagasje som gjorde at buss ble for tunvgindt benyttet jeg meg av tjenesten returbil.no som etter min oppfattning er en tjeneste som formidler leiebiler som skal fraktes fra A til B. De har annonser fra fler firmaer anonymt på sin side og formidler kontakt til selskapet etterhvert som man "søker" / booker bilene. Jeg fikk noen dager i forveien av min reise en telefon fra selskap X i Oslo etter at jeg hadde lagt inn en booking hos returbil. De fortalte at de hadde bil klar og at jeg kunne hente denne på fredagen kl. 10, og hvor i Oslo denne stod. Kvelden før ble jeg oppringt igjen, men hadde ikke mulighet til å ta telefonen. Fikk kort tid senere en SMS hvor de bekreftet avtalen min kl. 10 dagen etter og at bilen nå stod på en annen adresse. Det var også oppgitt et nummer jeg kunne kontakte ved spørsmål. SMSen kom fra en ansatt i firmaets avdeling ved destinasjonen jeg skulle til. Nummeret jeg kunne kontakte var daglig leder i firmaet i den byen. --- Dagen etter møtte jeg opp på adressen og de bladde frem bilen, men i deres system så kunne de se at den var blitt sendt avgåre fra Gardemoen kvelden før, samme kveld jeg fikk bekreftelses SMSen. Jeg ble stående der lenge mens de arbeidet med å finne ut hvorfor den hadde blitt sendt avgårde, for de hadde også blitt kontaktet kvelden før og holdt av bilen i mitt navn. Jeg var av den oppfattning at vi hadde gjort en avtale, som de var pliktet til å oppfylle selv om det innebar en gratis tjeneste. (99kr i gebyr) og stod på at de måtte ordne meg et alternativt transportmiddel. De hadde ikke noen andre som skulle samme vei, samme dag eller dagen etter. Det endte tilslutt opp med at jeg fikk 40% rabatt på leiepris, men måtte betale 100% av enveisgebyret slik at jeg måtte ut med en kostnad på rundt 2600kr for reisen. Jeg ønsker å sende et krav om å få denne kostnaden dekket til firma X sentralt, er det hold i dette kravet ? Under betingelsene som man godtar står det ingenting om denne problemstillingen, men under FAQen er det nevt. Jeg tolker dog det som før avtalen er ingått, eller at man blir varslet dersom kjøretøyet ikke lengre er ledig. ref (http://www.transfercar4u.no/faq.asp og http://www.transfercar4u.no/terms.asp) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Hos returbil/transfercar4u står følgende: Det poengteres at Returbil.no kun megler en tjeneste mellom bruker og tilbydere. Returbil.no bærer ikke noe ansvar for tap, herunder økonomiske, som lides pga skade, no-show, bensin, bompenger, bøter etc. Tvister mellom bruker og tilbyder løses mellom disse, og Returbil.no involverer seg ikke utover det å fremskaffe kontaktsinformasjon. Det innebærer at kravet må rettes mot firma X, og du må se på hvilke avtalevilkår firma X bruker, og om disse er gjort kjent for deg på noen måte. Hvis dere ikke har avtalt noe spesifikt for slike situasjoner, så hadde du på avreisetidspunktet krav på å få oppfylt avtalen etter sitt innhold. Det betyr gratis bil. Du har imidlertid godtatt en annen løsning, og om jeg var firma X ville jeg nok stått ganske hardt på at du må forholde deg til det. Om ikke du tok klare forbehold om at du anså dette som et avtalebrudd fra dem som du ville avklare rettslig senere, så tror jeg det er et ganske godt argument. Om kravet kan rettes mot "firma X" sentralt heller enn mot avdelingen kommer an på deres organisasjonsstruktur. Hvis din avtale er med ASet som driver lokalavdelingen er det dit du må rette kravet. Om lokalavdelingen drives gjennom hovedorganisasjonen er det de du må kontakte. 1 Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 3. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2015 Takker for svaret Herr Brun. Jeg var tydelig til selskapet at jeg ikke godtok at dem hadde sendt vekk bilen og at de måtte skaffe en ny til meg. De i Oslo ville ikke sende en av sine biler til den andre byen, for de mente det ikke var de som hadde gjort feilen, men at feilen lå hos avdelingen på Gardemoen eller hos avdelingen bilen tilhørte. De kunne derfor ikke ta på seg kosten. Personen i byen jeg skulle til sa egentlig bare at det var synd men han kunne ikke gjøre noe med det videre. Jeg måtte komme meg avgåre og hadde allerede stått og ventet der i 2 timer og Osloavdelingen ville ikke gjøre mer med saken så det var enten å få rabatert pris eller fullpris hos et annet selskap. Jeg ser på leiebilen jeg måtte betale som et dekningskjøp, men forhandlet meg til en god pris. Jeg er usikker på organisasjonstrukturen til selskapet men skal undersøke og sender et krav. Takk for assistansen! Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 6. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2015 I dag har jeg vært i kontakt med selskapet og de vil på ingen måte ta noe ansvar for avtalebruddet. De har også videresendt mitt krav til Returbil som svarer til meg med å vise til sine vilkår og at hverken dem eller bileier har noe ansvar her. De poengterer at de er en gratistjeneste og at de ikke kan gi garantier. Jeg har ikke inngått noe avtale med returbil, men direkte med selskapet og de plikter å oppfylle avtalen slik jeg ser det og som du Herr Brun påpekte. Jeg har bedt personen fra selskap X ta det videre innad i sitt selskap. Neste instans blir vell kanskje forliksrådet.Gebyr på 860kr men jeg føler jeg har en god sak her, og som er viktig for at praksisen hos selskapene her blir ryddet i. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå