Gå til innhold

Kjøpe ny skjerm 5000max

SpongeFrog

Anbefalte innlegg

Hei!

Min gamle 60hz benq skjerm har hatt sine beste år. Har nå bestemt meg for å investere i en ny 24" skjerm. Er kun intressant med sån gaming panel "husker ikke navn" rask, men kanskje litt dårligere farger.

Har sett litt på denne: https://www.komplett.no/product/815653/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-led-g-sync-g2460pg#

kriterier:

144hz

24"

1ms?

Justerbar fot

Så gode farger som mulig

Ikke gjenskinn i skjermen

Utifra det holder jeg alle muligheter åpne

http://us.aoc.com/monitor_displays/g2460pg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du mener "TN" panel? Det er bare de som kommer med 1ms responstid. Den er kanskje ikke så dum den du har funnet der, men Elkjøp/Lefdal selger den for 3300,- for øyeblikket. Komplett har også hatt den på tilbud til den prisen et par ganger. Et par ting med den skjermen er jeg håper du er klar over; at den er en G-Sync skjerm som krever Nvidia skjermkort som GTX650ti boost eller nyere/bedre. Ihvertfall for å få utnyttet G-Sync. Har du AMD skjermkort så er det nok 800Kr rett ut av vinduet siden den ikke støtter FreeSync. Nyere AMD skjermkort støtter FreeSync skjermer, og du får tilsvarende for 2500Kr. En annen ting du gjerne bør være klar over er at både FreeSync og G-Sync er en fullstendig bortkastet og fordyrende funksjon hvis skjermkortet ditt klarer å levere godt over skjermens oppdateringsfrekvens. Altså om du har et GTX970 og får 300fps i gjennomsnitt på det aktuelle spillet, og aldri er under 144Hz, så er hele G-Sync modulen bortkastet. Om du derimot varierer mellom 100 og 150 fps så er G-Sync/FreeSync veldig kjekt til å redusere "lag" og å fjerne hakking og riving i bildet.

Så først og fremst; hvilket skjermkort har du, og hvilken type spill er det du skal spille?

Lenke til kommentar

En annen ting du gjerne bør være klar over er at både FreeSync og G-Sync er en fullstendig bortkastet og fordyrende funksjon hvis skjermkortet ditt klarer å levere godt over skjermens oppdateringsfrekvens. Altså om du har et GTX970 og får 300fps i gjennomsnitt på det aktuelle spillet, og aldri er under 144Hz, så er hele G-Sync modulen bortkastet.

Hvorfor er den det?

Hvis du får 300fps i et spill, så vil jo du få tearing, siden skjermen ikke klarer å holde følge med skjermkortet, men med g-sync så vil du låse fps'en til 144, siden skjermen ikke støtter mer enn det, og dermed slippe screen tearing.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting du gjerne bør være klar over er at både FreeSync og G-Sync er en fullstendig bortkastet og fordyrende funksjon hvis skjermkortet ditt klarer å levere godt over skjermens oppdateringsfrekvens. Altså om du har et GTX970 og får 300fps i gjennomsnitt på det aktuelle spillet, og aldri er under 144Hz, så er hele G-Sync modulen bortkastet.

Hvorfor er den det?

Hvis du får 300fps i et spill, så vil jo du få tearing, siden skjermen ikke klarer å holde følge med skjermkortet, men med g-sync så vil du låse fps'en til 144, siden skjermen ikke støtter mer enn det, og dermed slippe screen tearing.

Det du beskriver her kalles for V-Sync, og kan aktiveres på alle skjermer. Du trenger altså ikke G-Sync for å få dette. Forøvrig kan du med G-Sync nå skru av V-Sync over skjermens max refresh rate. Det introduserer jo tearing igjen, men korter også inn inputlag. I begynnelsen kunne ikke G-Sync skru av V-Sync over skjermens max refreshrate. Men etter at FreeSync kom med mulighet for bruker til å velge det selv, har Nvidia kommet etter og gir samme støtte nå.

Lenke til kommentar

Hvorfor er den det?

Har selv lært faren av å svare på ting jeg ikke er 100% sikker på :)  Det hjelper aldri TS... men etter hva jeg har lest så skal det stemme godt at er den over/under oppgitte hz i FPS som skjermen har så vil du få tearing.

Edit: Slik jeg forstår det så vil skjermen justere hz opp eller ned avhengig av hvilken FPS du får.  Bare se her:

https://www.youtube.com/watch?v=Lg5TAUrtXxo&feature=youtu.be&t=5m57s

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Hvorfor er den det?

Det du beskriver her kalles for V-Sync, og kan aktiveres på alle skjermer. Du trenger altså ikke G-Sync for å få dette. Forøvrig kan du med G-Sync nå skru av V-Sync over skjermens max refresh rate. Det introduserer jo tearing igjen, men korter også inn inputlag. I begynnelsen kunne ikke G-Sync skru av V-Sync over skjermens max refreshrate. Men etter at FreeSync kom med mulighet for bruker til å velge det selv, har Nvidia kommet etter og gir samme støtte nå.

Skjønner, trodde bare at når du brukte gsync så ble det lavere input lag, visste ikke at g-sync brukte v-sync når fps'en ble over 144 ;)
Lenke til kommentar

Har Nvidia GTX 670, utenom det har jeg ganske gode specs så regner med det vil gå bra.

Har aldri opplevd noe lagg i noen som helst spill..

Spiller for det mest fps spill som CSgo og LOL.

u guys are confusing me ^^

GTX670 vil nok passe veldig bra sammen med den AOC skjermen som du kikker på, det er jo i dag for et mellom segment skjermkort å regne. I fremtiden vil det ha store problemer med å drive mange spill over 144Hz uten å måtte gå ganske kraftig ned på detaljnivå. Da kommer G-Sync virkelig til sin rett. Men til CS:GO i dag, trenger du ikke G-Sync med det skjermkortet. I følge denne benchmarken så vil CS:GO med alt på max aldri bikke under 144Hz med ditt skjermkort, og G-Sync vil faktisk ikke være i bruk i det hele tatt. Da er det litt dumt å betale ekstra for det. G-Sync blir da for tyngre spill, og gjerne fremtidige. Det er sånn sett en god investering mtp. Fremtiden. Men du kan spare deg sikkert en tusenlapp på en skjerm med bedre panel uten G-Sync også...

Lenke til kommentar

Jeg ville personlig ventet til det er flere G-sync skjermer på markedet da det er fremdeles dyrt imo... Du kan kjøpe en  skjerm uten g-sync på nett så har du uansett angrerett på 14 dager eller åpent kjøp hos flere (les gjennom kriteriene)

Lenke til kommentar

Skjønner, trodde bare at når du brukte gsync så ble det lavere input lag, visste ikke at g-sync brukte v-sync når fps'en ble over 144 ;)

Jeg tror nok det er en del som har missforstått dette med G-Sync ja. Og det er ikke rart, for den adaptive oppdaterings frekvensen til skjermene gjør det litt vanskelig å holde tunga rett i munnen. Men det er altså slik at G-Sync minimerer bare inn input-lag under bestemte forhold. Bare G-Sync modulen i seg selv introduserer jo mer input-lag enn om du kjører en tilsvarende skjerm uten G-Sync modul og med V-Sync "off". Det er selvfølgelig ikke snakk om mye, men purister vil ikke ha G-Sync. De spiller med høy refresh skjerm og V-Sync "off". Men for oss som hater tearing så er jo dette en forferdelig dårlig løsning. Og før G-Sync/FreeSync måtte vi velge mellom høyere input-lag med V-Sync "on", eller tearing med V-Sync "off".

Jeg mener jeg har sett det bli påstått fra Nvidias side at G-Sync modulen kun introduserer 0,1ms ekstra lag. Og det er altså dette tiendedels millisekundet puristene ikke er villig til å ofre når de spiller med fps som er innenfor skjermens oppdaterings frekvens. På en G-Sync skjerm på 144Hz med V-Sync "on" over 144Hz vil minimum inputlag være 6,94ms (1000ms/144Hz). Men hvis du har et skjermkort som klarer 288Hz så vil du med å skru av V-Sync få input-lag'en halvert (1000ms/288Hz=3,47ms).

Så kort fortalt; G-Sync er for oss som hater tearing, og kan leve med å aldri få bedre innput-lag enn 1000ms/skjermens max frekvens. Og som for det meste ikke har skjermkort som kan drive skjermen over dens max frekvens. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville personlig ventet til det er flere G-sync skjermer på markedet da det er fremdeles dyrt imo... Du kan kjøpe en  skjerm uten g-sync på nett så har du uansett angrerett på 14 dager eller åpent kjøp hos flere (les gjennom kriteriene)

Kommer alltid noe bedre, hvis du skal vente på noe som kommer kan du vente i all evighet.

Tror jeg går for skjermen, ja er litt dyr, men som @Gabri3L sier så er det en investering for fremtiden.

Hadde håpa at noen hadde personlig erfaring med denne skjermen^^ Men ja ser at sjansene for det er relativt små.

Endret av SpongeFrog
Lenke til kommentar

Det var en på forumet her nylig som prøvde den skjermen når den var på tilbud. Det var visst noe galt med den som gjorde at han returnerte den. Men han gadd ikke prøve en ny, så jeg antar kvalitetsinntrykket ikke var godt nok. Hvis jeg ikke husker feil så var det brukeren som kaller seg "Enlightened". Går jo an å sende en PM, han virket ihvertfall som en hyggelig fyr.

Jeg synes til prisen at den skjermen er verdt et forsøk, Men når den kostet 4000,- så var der andre produsenter jeg heller ville prøvd. Og om du ikke vil over 3000Kr så er nok denne mitt valg i klassen.

Nå skrev du jo max 5000Kr i tittelen på tråden, til den prisen får du en ROG Swift på bruktmarkedet som Nizzen foreslår. Det er en virkelig flott skjerm (se i signaturen min ;)), og i høyeste grad et fremtidssikkert valg. Men den er 27", og oppløsningen på 2560x1440 er nesten dobbelt så tung å drive som en FullHD skjerm. Da kan du nesten halvere fps'en du vil få nå. Så den er et temmelig langsiktig valg. Kanskje en god kandidat fra bruktmarkedet om ~2 år hvis ikke?

Lenke til kommentar

Lillebroren min spiller mye CS:GO og er godt fornøyd med G2460pg AOC skjermen overall. G-Sync er utrolig digg i stort sett alle spill bortsett fra CS:GO, der man rett og slett ønsker så mye fps som mulig. Ikke verre enn å aktivere V-sync off i Nvidia Control Panel spesifikt til CS.

Den har bra farger til et TN panel å være, men det er klart at den ikke er nærheten av et godt IPS panel. 

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...