Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å utvide trådløst nett

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Jeg har et par spørsmål, jeg sitter i et hus over 2. etasjer, og har greie signaler oppe, dårlige nede.. Har en router ifra GET, som sender ut signalene...

Har også en ganske dyr og bra Asus router, som kan settes i bride.. Det jeg lurte på er, kan jeg ta en kabel ifra GET routeren, sette Asus routeren i bride, eller som AP da.. Og ha disse stående ca 1-2m fra hverandre. Da med samme navn og passord? Eller vil det bli konflikt? Hvis jeg gjør dette, så vil nok nettet bli bedre nede, siden nå står get routeren oppe i trappa, tenkte å sette asus nede.. Men de blir stående nær hverandre så usikker på om det vil kræsje på en eller annen måte?

Eller har noen andre her noen bedre tips/forslag?​

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hvilken sak man har fra Get. Hvis den ikke kan bridges, så sett Asus-ruteren i AP-modus. Funker helt fint bare man passer på at man setter opp med forskjellige kanaler om ikke overlapper (og med hensyn til evntuelle nabonettverk).

Lenke til kommentar

Routeren jeg har ifra GET kan settes i bride om jeg ønsker det.

Sånn jeg hadde sett for meg er slik Mr D sier der. Så det vil fungerer hvis man oppgir forskjellige kanaler?

ARJ, høyt oppe på vegge i 2.etg? de er betong mellom hele 1 og 2 etasjen her da? Men helt klart et godt forslag, kanskje jeg skal prøve å sette den i bride for så å bruke asus som router? Men om get router plasseres i bride da vil kun ASUS sende ut signaler ikke sant?

Grunnen til at jeg tenke get boksen på toppen av trappa som router, og asus i bunn av trappa som AP, med kabel mellom... Da får jeg jo to bokser som gir ut trådløse signaler, det jeg var redd for var at nettene ville "kræsje"..

Lenke til kommentar

Her er det både fordeler og ulemper på begge oppsett. Hva med å bare prøve og se hvordan det fungerer?

Hvis du lar Get-boksen stå i standard oppsett som ruter og setter opp Asus som AP så er fordelen at du vil få best dekning på trådløst. Er vel også raskest og enklest å sette opp også. Ulempen at den dårligste boksen står for rutingen, og det kan man merke hvis det er mye trafikk og mange tilkoblede enheter.

Hvis du bridger Get-boksen får du best ytelse og flere muligheter i ruteren. Men trådløsdekningen vil bli (noe) dårligere og det er mer kritisk hvor boksen står.

Det er ikke noe problem å sette opp to nett bare du passer på at de ikke ligger på nære kanaler og forstyrrer hverandre. Sikreste er å bruke kanal 1, 6 og 12, de overlapper ikke. Men problemer kan dukke opp hvis det er nabonettverk. Dette kan sjekkes med f.eks. WiFi Analyzer (android) eller lignende. Det enkelste er å sette samme SSID og passord, men noen enheter holder for lenge på den opprinnelige hvis man flytter seg. Hvis dette skulle bli et problem er det bare å sette forskjellig SSID og legge inn begge nettene på enhetene og prøve om det funker bedre.

Lenke til kommentar

Hva som er beste løsningen hos deg får du selv bestemme. Med de to alternativene du har så er valget best trådløsdekning eller best ytelse fra ruter. Det er ikke sikkert du merke så store forskjeller, så det bare å prøve en av dem og se hvor bra det funker. Hvis Get-boksen står der og er i bruk så ville det enkleste være å koble opp Asusen som AP slik du selv foreslår og prøve hvordan det fungerer.

En tredje og aller beste løsning ville være å skaffe et rent modem fra Get som du kobler i Asus-ruteren du har og kjøpe en Asus-ruter til som settes som AP. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...