Gå til innhold

Er egentlig lappen så dyr?


Sportsgutten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer alt an på deg - hvor mye du har kjørt, hvor fort du lærer etc. Og så har kjørelæreren noe å si, noen liker å gjøre det kjappest og billigest mulig, mens andre melker elevene sine.

 

Så 20 000 er vel et godt estimat om du er flink. Under 15 000 kan du vel bare glemme, selv om jeg har sett noen med sinnsykt lave priser. Og så vidt jeg vet har prisene gått opp bare de siste par årene.

 

 

Dette er ikke statestikk, men heller basert på en utregning av altomførerkortet.no:

Våre estimater viser at det i gjennomsnitt koster ca 30 000 kroner å ta førerkort. Av dette utgjør obligatoriske kurs ca. kr 13.000 og eksamensavgifter ca. kr 3.000.

Det er vel omtrent det dobbelte av hva jeg betalte, og høres ikke ut som noe gjennomsnitt.

 

Jeg tror de fleste bruker mer enn "det obligatoriske", men tror ikke det er så høyt som 30 000.

Endret av AdNauseam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke et par hundre timer man bør ha i bil før man starter på trafikkskole da?

Krever litt for å bli trygg i bilen faktisk.

Man trenger ikke å kunne noe før man begynner på skolen, det er hele poenget med en skole at man skal lære der. Jeg tror du tenker på et par hundre timer før lappen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det å ta lappen er en litt mindre selvsagt del av oppveksten nå enn det var for 10+ år siden. Det er nå blitt såpass dyrt at mange foreldre ikke har mulighet til å spandere den, og/eller barn synes det er for mye å be om Det er blitt vanligere å vente med førerkort til man er ferdig med høyere utdannelse. Da bor man gjerne utenfor rekkevidde av foreldre de kan plage, og det blir betraktelig flere timer med lærer.

I tillegg kan man ikke bare kjøre opp lenger. Selv om man er flink, må man etter 2005 gjennom en læreplan. Det trekker opp snittet når folk tidligere kunne kjøre opp etter svært lite opplæring utover det obligatoriske.

 

Egentlig er kjøreopplæringen blitt bedre, men det er ikke uproblematisk at det har blitt så dyrt. Det er forståelig at myndighetene tar sikte på å trappe ned privatbilismen, men førerkort burde inntil være innenfor rekkevidde for alle som har evne og vilje. Jo tidligere man lærer noe, jo bedre. Mange jobber som ikke krever utdannelse krever førerkort, og sitter man uten både det ene og det andre har man et problem. Nav har også satt definitivt strek for å sponse førerkort, selv om det kunne vært en kjapp og enkel måte å få folk i jobb.

 

Viktig å ta tråder hvor folk forteller hvor mye de brukte på lappen med en stor klype salt. Det sitter naturligvis lenger inne å innrømme at man brukte mer enn gjennomsnittet enn å skryte av at man brukte mindre, og de fleste svarene vil være folk som "ikke kan skjønne" at andre har brukt mer enn dem.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å ta lappen er en litt mindre selvsagt del av oppveksten nå enn det var for 10+ år siden. Det er nå blitt såpass dyrt at mange foreldre ikke har mulighet til å spandere den, og/eller barn synes det er for mye å be om Det er blitt vanligere å vente med førerkort til man er ferdig med høyere utdannelse. Da bor man gjerne utenfor rekkevidde av foreldre de kan plage, og det blir betraktelig flere timer med lærer.

I tillegg kan man ikke bare kjøre opp lenger. Selv om man er flink, må man etter 2005 gjennom en læreplan. Det trekker opp snittet når folk tidligere kunne kjøre opp etter svært lite opplæring utover det obligatoriske.

 

Egentlig er kjøreopplæringen blitt bedre, men det er ikke uproblematisk at det har blitt så dyrt. Det er forståelig at myndighetene tar sikte på å trappe ned privatbilismen, men førerkort burde inntil være innenfor rekkevidde for alle som har evne og vilje. Jo tidligere man lærer noe, jo bedre. Mange jobber som ikke krever utdannelse krever førerkort, og sitter man uten både det ene og det andre har man et problem. Nav har også satt definitivt strek for å sponse førerkort, selv om det kunne vært en kjapp og enkel måte å få folk i jobb.

 

Viktig å ta tråder hvor folk forteller hvor mye de brukte på lappen med en stor klype salt. Det sitter naturligvis lenger inne å innrømme at man brukte mer enn gjennomsnittet enn å skryte av at man brukte mindre, og de fleste svarene vil være folk som "ikke kan skjønne" at andre har brukt mer enn dem.

Når du tenker på det: Hvorfor skal lappen være allemannseie?

Bare se deg rundt i trafikken, ALT for mange har lappen som aldri skulle hatt den. Burde også vært en test etter en del år du har hatt lappen for å få lov å beholde den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke det handler så mye om clutch og gass. De som sliter med dette er vel de som aldri noensinne har kjørt et kjøretøy. Da er det klart det kan være hardt hvis du er total noob. Det er vel bare et tidsspørsmål før manuell er historie. Mange biler i dag blir nesten ikke levert med manuell. Jeg syns det er synd siden jeg finner automatbiler vesentlig kjedeligere og for enkle å kjøre. Blir liksom ikke så "i ett" med og kjenner bilen, og heller ikke full kontroll over kraften som slippes til hjulene og valg av girtrinn. En cpu er fortsatt ikke bedre enn menneskelig hjerne.

Det handler om trygghet og trafikkforståelse, lese trafikken og skille ut det som er viktig fra det som ikke er det. Å kjøre i trafikken er et samspill med alle de andre trafikantene, det er dette som må fungere ut fra lover, regler, uskrevne regler og moral.

Lenke til kommentar

Hei. 

Har teori, oppkjøring og langkjøring igjen. 

har hittil betalt litt under 10k. Er det virkelig så dyrt som 25-30 som folk sier? kan jo ikke være det?

Trafikalt grunnkurs Ca 3000,- med mørkekjøringsdemo.

Førstehjelpskurs ca 700,-

Sikkerhetskurs på vei Ca 7000,-

Sikkerhetskurs på bane Ca 4500,-

Praktisk prøve Ca 2500,- (leie av bil)

Teoriprøve 560,-

Gebyr for oppkjøring 980,-

Utstedelse av førerkort 260,-

Fotografering 70,-

 

Sum: 19570,-

 

 

 

De fleste må vel ha noen timer i tillegg, og alt over her er vel obligatorisk.. (Ja, jeg vet noen gir en pakkepris men de er gjerne ikke noe særlig billigere..)

Dette er priser hentet fra to kjøreskoler i Osloområdet.

 

Å tro at man kommer unna med noe særlig under 20k høres optimistisk ut, mye privat øvelseskjøring KAN redusere behovet for kjøretimer men kan også føre til at man trenger tid på å bli kvitt uvaner man får under denne kjøringen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror ikke det handler så mye om clutch og gass. De som sliter med dette er vel de som aldri noensinne har kjørt et kjøretøy. Da er det klart det kan være hardt hvis du er total noob. Det er vel bare et tidsspørsmål før manuell er historie. Mange biler i dag blir nesten ikke levert med manuell. Jeg syns det er synd siden jeg finner automatbiler vesentlig kjedeligere og for enkle å kjøre. Blir liksom ikke så "i ett" med og kjenner bilen, og heller ikke full kontroll over kraften som slippes til hjulene og valg av girtrinn. En cpu er fortsatt ikke bedre enn menneskelig hjerne.

Det handler om trygghet og trafikkforståelse, lese trafikken og skille ut det som er viktig fra det som ikke er det. Å kjøre i trafikken er et samspill med alle de andre trafikantene, det er dette som må fungere ut fra lover, regler, uskrevne regler og moral.

Gjør faktisk det for mange rundt i min omgangskrets. De drar på bane, lærer å kunne clutche, men tar evigheter. Dermed må de også lære mer av det grunnlegende på trafikkskolen. Jeg slapp dette heldigvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...