Larsulf Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Hei hei I dag bestemte dumme meg å fjerne litt støv fra CPU-Kjøler viftene. Jeg tok ut Grafikkortet (Har NH-D14, så måtte lage litt rom for å få tatt ut viftene). Etter jeg hadde tatt tilbake viftene og alt var på plass, prøvde jeg å starte den, noe som ikke gikk. Den starter i kanskje 1 sekund, CPU-viftene starter så vidt. Blåste også litt støv av grafikkortet. Så: Jeg har ingen anelse på hva som er defekt, har testet RAM-Brikkene, og sjekket om alt var koblet til, men ikke noe hell. Håper på løsning kjapt, kjipt uten fungerende PC i høstferien Edit: Bygget den selv for 1.5 år siden Specs: CPU: i5 4670K GPU: 780 TI Hovedkort: Z87 Deluxe Asus RAM: Corsair Vengance 16gb 1600mhz (2x8) PSU: Corsair RM 750W HDD: 2TB Seagate 7200 SSD: Samsung SSD 240 GB Evo Kabinett: Fractal Design R4 Takk! Endret 2. oktober 2015 av Larsulf Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Åpenbart er det likevel noe som ikke er koblet til. Ta ut grafikkortet og prøv igjen. Sjekk alle kabler skikkelig. Lenke til kommentar
Larsulf Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Åpenbart er det likevel noe som ikke er koblet til. Ta ut grafikkortet og prøv igjen. Sjekk alle kabler skikkelig. Har prøvd å starte opp uten Grafikkortet, funker forsatt ikke. (litt glad for at det ikke er grafikkortet ) Skal dobbeltsjekke alle kabler en gang til! Update: Forsatt ingen tegn til liv. Tenker at det enten er CPU-en eller PSU-en. Endret 2. oktober 2015 av Larsulf Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Koblet til cpu-vifta til feil kontakt (kabinettviftekontakt)? PCen nekter å starte uten cpufan. Endret 2. oktober 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Larsulf Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Koblet til cpu-vifta til feil kontakt (kabinettviftekontakt)? PCen nekter å starte uten cpufan. CPU-Vifta er koblet til i CPU-Fan kontakten, så tviler på at det er problemet D: Endret 2. oktober 2015 av Larsulf Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Hadde du tatt av cpu-kjøleren? I såfall, kan cpu-en ha løsnet fra socketen? Lenke til kommentar
Larsulf Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 Hadde du tatt av cpu-kjøleren? I såfall, kan cpu-en ha løsnet fra socketen? Har ikke tatt av cpu-kjøler blokka nei (så mye gnikk). Men kan den ha løsnet hvis det ble litt mye bevegelse når jeg fjernet viftene? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Hadde du tatt av cpu-kjøleren? I såfall, kan cpu-en ha løsnet fra socketen? Har ikke tatt av cpu-kjøler blokka nei (så mye gnikk). Men kan den ha løsnet hvis det ble litt mye bevegelse når jeg fjernet viftene? Hvis festene er så fleksible at det er mulig så. Men jeg vet ikke hvordan fester du har, er det noen fjærer involvert på noen måte så kan det kanskje ha skjedd at du har dradd løs CPU hvis cpu samtidig sitter godt fast i kjølerblokka pga termisk pasta. Edit: Men det skal en del kraft til for å dra løs cpu fra socketen altså. Endret 2. oktober 2015 av SteinarN Lenke til kommentar
Larsulf Skrevet 3. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2015 (endret) Løsnet kjøleblokka, og tok ut cpu-en, så helt fint ut. Tok på ny kjølepasta med det samme. Tenker at det er PSU-en som er problemet. Not 100% sure though. Hvis ikke begge ram brikkene er kaputt. Endret 3. oktober 2015 av Larsulf Lenke til kommentar
Larsulf Skrevet 3. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2015 bump igjen D: Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Er det sånn at hovedkortet ditt har en Led som skal lyse? Hvis den ikke gjør det er det tegn på død PSU. Anbefaler også at du tester en jumpstart av psu'en. Men siden det er en Corsair RM så anbefaler jeg deg å låne deg en annen psu som du kan se om du får liv i pcen med... Lenke til kommentar
Larsulf Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 Er det sånn at hovedkortet ditt har en Led som skal lyse? Hvis den ikke gjør det er det tegn på død PSU. Anbefaler også at du tester en jumpstart av psu'en. Men siden det er en Corsair RM så anbefaler jeg deg å låne deg en annen psu som du kan se om du får liv i pcen med... LED lysene på hovedkortet lyser (påknappen, og noen andre man kan ta på). Har aldri jumpstartet en PSU, så får ta en titt på det. Kom på at for en ca en uke siden slo PC-en seg av med en feilmelding at PSU-en var ustabil. Tenkte egentlig ikke over det så mye, så jeg bare startet opp PC-en og den har funket helt til jeg bestemte meg å tukle med viftene. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 Da kan det være stor sannsynlighet for defekt psu ja , om du har fått varsel på ustabil psu (dette går da på spenninger som er lavere enn de skal være) så er det tegn på at noe er galt. Uansett ta dette på garantien / reklamasjon , men test først med en annen psu. Lenke til kommentar
Larsulf Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 Da kan det være stor sannsynlighet for defekt psu ja , om du har fått varsel på ustabil psu (dette går da på spenninger som er lavere enn de skal være) så er det tegn på at noe er galt. Uansett ta dette på garantien / reklamasjon , men test først med en annen psu. Alright, skal gjøre det..Må bare finne en annen PSU . Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
danielch Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Kunne du tatt et bilde av kablingen din? Regner med at 8 pins/6pins strømtilgang til GPU er problemet i dette tilfellet (ikke nødvendigvis problemer med PSU). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå