Martin H Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Har drevet og bygget om PCen nå i høst, og nå har det hele tatt en svært irriterende vending. Jeg oppgraderte skjermkortet, og etter det gikk jeg til innkjøp av vannkjøling. Alt fungerte bra i 2 uker. Så la jeg til mer kjøleutstyr, og da jeg skulle boote etter dette, ville ikke maskinen starte (skjermkort ikke koblet til). Alt lyste grønt på hovedkort da strømmen var koblet til, men da jeg trykket på påknappen, bootet maskinen i 1-2sekunder før den skrudde seg av. Ingen feilmeldinger rakk å komme opp. Da jeg jumpet strømforsyningen, fikk jeg kjøleloopen til å gå, det som ikke fungerte var å boote med hovedkort tilkoblet. Jeg mistenkte at strømforsyningen var gåen, at den tilfeldigvis skulle streike i all "av-og-på-skruingen" og sendte den i retur til komplett. De fant at den var defekt, og sendte meg en ny som jeg var og hentet idag. Byttet ut alle kabler med de nye, har kun CPU/RAM/HK koblet til. Akkurat det samme skjer, boot i 1-2 sekunder, så skrur maskinen seg av. Har prøvd uten RAM også, men akkurat det samme skjer. Her er vel HK ødelagt? Synes bare det var så utrolig tilfeldig at komplett også fant en defekt strømforsyning (ringte dem, men de hadde ikke en rapport på akkurat hva som var galt). Kan det rett og slett hende at strømforsyningen gikk først, og da den var ødelagt, så grilla den HK i samme slengen? Noen som har prøvd å boote med ødelagt HK før, arter det seg slik jeg beskriver? HK: ASUS P8Z77-VPSU: Corsair AX860RAM: Gskill TridentX 2400 8gb CPU: Intel i5 3570k Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Et defekt HK kan selvsagt arte seg på så mange forskjellige måter. Som du beskriver det så kan det godt være HK som har tatt kvelden. Men som du sier, litt pussig at både PSU og HK skulle være gåen. Du har ikke annet HK du kan prøve ny PSU på? Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 Har dessverre ikke det. Så det er ikke en vanlig "chain of events" at en defekt PSU ødelegger andre komponenter? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Det er neppe minnet, hvertfall. Jeg tipper enten CPU eller HK - eller en kombinasjon av alle tre. Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt en PSU som har drept minnebrikker, eller CPU for den saks skyld. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 Byttet ut alle kabler med de nye, har kun CPU/RAM/HK koblet til. Så du hadde ikke vifte/pumpe på kjøler koblet til HK/PSU når du testet? Opplevde en defekt vannpumpe som var koblet til HK en gang. Den drepte HK (helt dødt.) Det kan virke som at ditt HK ikke er helt dødt, siden du får bootet noen sekunder(?) Prøvd med bare én minnebrikke, byttet slot? Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 2. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2015 Har prøvd uten vifte og pumpe også, ja. Ikke prøvd å bytte slot, men prøvd med 1 og prøvd uten. Da skal den boote til memory failure, men kommer ikke så langt. Får vel bare bestille nytt HK tenker jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå