Gå til innhold

Hjelp - Spillet lagger!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er glad i å spille simulatorspill på PC-en. Problemet er bare at det lagger så mye! Jeg kjøpte en ny PC ca. to år tilbake i tid med tanke på at den skulle passe til simulatorspill (X-planes, Train Sim. osv). Nå husker ikke jeg om det lagget like mye da den var ny, men det er ganske plagsomt og dreper lysten til å spille. 

Kan noen si meg hva som kan gjøres (det er ikke aktuelt å kjøpe ny PC)?

Om det er av nødvendighet, så er skjermkortet mitt AMD Radeon HD 7000 series.

PS. Dersom noen mener at denne tråden er lagt til feil forum, beklager jeg meget! Jeg fant ikke noe sted på Data hvor det kunne passe.​

Endret av TRex1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du få det for deg om det lagger (forsinkelse) eller bare hakker (lav billedrate/framerate/fps). Stor forskjell, ofte med forskjellige løsninger. De fleste blander disse to.

Du må også oppgi spesifikasjonene på PC-en. Hva slags prosessor? Hva slags skjermkort (nøyaktig modell, ikke bare serien), mengde minne etc.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Dette sto på siden av pc-en:

Operation system: Windows 8

Processor: Intel Core i5 processor 3330

Graphics: AMD Radeon HD 8470 2GB

Hard drive: 1TB Hard drive

Memory: 8GB DDR3Memory

Optical drive: DVD-Super Multi drive

Card reader: Card reader

Networking: Integrated LAN 10/100/1000

Hvordan finner jeg ut om spillet hakker eller lagger?

Endret av TRex1
Lenke til kommentar

Hakking: Sier seg selv litt egentlig. Bildet flyter dårlig. Det tar lang tid før bildet oppdateres. Dette måles i fps (frames pér second) eller bps (bilder pér sekund). Det er dette de fleste egentlig mener når de sier "lagging".

Lagging: Betyr forsinkelse. For eksempel at bevegelsene du gjør med mus henger etter på skjermen. Eller at du trykker på "skyt" mens i spillet skjer det ikke noe før det har gått en stund. Billedflyten kan godt være topp (mange fps) men lag vil ødelegge kraftig for spillinga.

Det kan også være nettverkslagging (online-spill). Da er det forsinkelser i nettverket som er problemet. Problemet da er f.eks. at han du sikter på ikke er der det ser ut som han er. Det som vises på skjermen er slik det var for f.eks. 0,1 sekund siden.

Edit: Det kan se ut som skjermkortet ditt er synderen. Det ser ut som et budsjettkort som egentlig ikke er egnet til spilling.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Med tanke på at du nevner X-Plane, skal det nevnes at kraftige grafikkort ikke nødvendigvis hjelper på ytelsen der. Jeg har en relativt grei PC, men får knapt mer enn omkring 30-35fps på en god dag med riktig område og riktig fly i X-Plane, med innstillingene jeg syns gir en god balanse mellom grafikk og opplevelse.

For X-plane og andre simulatorer som skal holde styr på en drøss av utregninger er det CPUen som ofte er syndebukken.

Train Simulator er på sin side en lettvekter igjen, siden det er færre ting å simulere, men dessverre er f.eks. Train simulator 2015 ikke særlig godt optimalisert i utgangspunktet. Man kan få grei flyt, men det føles likevel som det lugger litt.

En mulig løsning er å gå ned på grafikkinnstillingene. 

For X-plane er det kanskje rart å tenke at grafikkinnstillingene kan hjelpe på ytelse når det er CPU som gjør mesteparten av jobben - men det hjelper, tro det eller ei. Still ned på antall trær, biler, veier og bygninger du ser i omgivelsene. Det skal bidra i fleng. Dessverre blir resultatet at man føler man flyr i en tom verden - men flyopplevelsen øker i takt med at frameraten går oppover.

Lenke til kommentar

Nei, sletting av dokumenter har ingenting med saken å gjøre. Det har mye å si om det er masse greier som kjører i bakgrunnen når du spiller, prøv å slå av alle programmer du ikke bruker, sjekk om det er noen prosesser som bruker CPU og om du eventuellt kan slå dem av.

Du kan også gå inn på strøminnstillinger og sjekke om den er på "balanced" eller "power saver", da klokkes prosessoren ned og opp etter belastning som etter min erfaring kan tulle det til litt. Sett strømmodus til "max performance", det kan hjelpe.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Har du mange programmer som automatisk starter når du starter maskinen? Vanlige syndebukker er f.eks Spotify, Torrent program, Antivirus program, alt du ser når du trykker på den lille pila nederst til høyre på oppgavelinjen i windows. Dette er programmer som kjører der og da. (Det går også an å sjekke aktive prosesser på oppgavebehandling etter du trykker ctrl + alt + del, men dette er jo hakket mer avansert.)

Vær også varsom på nettleser med masse faner oppe, dette bruker mye RAM.

Har du oppdaterte skjermdrivere? Hvis ikke så kan dette også hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...