konduktans Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 2001 Opel Corsa C med 1.4 90hp motor. Gått 180000km. Usikker på hva som er gjort av forrige eier, har hatt bilen 2 uker og den har hatt samme problem hele tiden. Hvis man kjører ved jevnt lavt turtall(f. Eks i 80 km/t i 5. gir) lugger motoren. Det føles som om den gir gass og slipper igjen og igjen. I blant føles det som om motoren kveles, det går over når man gir gass. Problemet er også merkbart når man kjører i første gir eller når man slipper gassen. Bilen "hopper" før den kommer igang. Den går fint på tomgang. I blant må man gi litt gass for å få start på bilen. Har prøvd følgende: - Byttet plugger - Byttet bensin- og luftfilter - Renset spjell i innsug med bremserens - Sjekket at det er gnist på alle plugger - Byttet motorolje og filter - Vasket lufttemperaturmåler I følge Google er ofte problemet at luftmassemåleren ikke fungerer som den skal. Såvidt jeg kan se er det ikke luftmassemåler på bilen, men lufttemperaturmåler. Den har jeg prøvd å koble ut, men det endret ikke noe. En på mitt lokale Opel verksted foreslo å bytte vanntemperaturmåler, da den kunne vise for lav temp som gjorde at choken sto på. Den viser bra temperatur i instrumentene, så tror ikke det er problemet. Noen tips/forslag? Neste på plakaten er rest av kompresjon og tenning, og bytte av lufttemperaturmåler, vanntemperaturmåler og coil, men da begynner det å bli dyrt. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 1. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2015 Har forøvrig ikke lest av evt feilkoder da han på Opel mente det ikke var noen vits(i og med at det ikke kommer opp noen varsellamper) Lenke til kommentar
Indian Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 (endret) Luftmassemåleren din er i orden. Du har gjort det meste men en ting bør du absolutt prøve. Har du en vakuumlekkasje? Bilen er 14 år gammel og det finnes rundt 2 meter med vakuumslanger. Sjekk slangen som går fra fordeleren først.Prøv å bytte alle de tynne slangene under panseren. Kjøp deg en rull med siliconslanger og klipp i riktig lengder og bytt. Siliconslanger er mye bedre enn de stoffbelagte gummislangene som brukes i bil.Du kan ta en enkel prøve ved å spraye startgass på alle vakuumslangene på skjøtene og koblinger mens motoren går på tomgang. Ved lekkasje, vil turtallet øke. Ikke glem bremsekraftforsterkeren og slangen til manifolden. Du bør oppgi bosted da kan du få hjelp av medlemmer som bor i nærheten. Endret 2. oktober 2015 av Indian 1 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 Takk for tips. Skal sjekke og bytte vakuumslangene! Bor i Hønefoss, og pendler daglig til Sandvika. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Kjøpte vakuumslanger, men kan ikke se noen silikonslanger av samme dimensjon. Er det bare jeg som er ubrukelig? Har en Z14XE motor. Prøvde forøvrig å rense innsugspjell igjen, og jeg har renset EGR. Fungerer fortsatt ikke. Sjekket feilkoder, får P0400 P0400 P1616 P0136 Visstnok feilkode på hhv EGR, EGR, bilens ID, Lambda #2 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 De har silikonslanger mange plasser. Prøv hos Kilevold og Pedersen Racing. EGR ventiles styres av en vakuumslange. I gamle bilen min, koblet jeg ut EGR-ventilen....uten å få feilkoder. Har du byttet alle vakuumslangene? I en bensinbil er det lettest å utelukke vakuumfeil ved bruk av startgass Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 8. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2015 Finner ingen Vakuumslanger i motoren. Vet ikke hva jeg skal se etter. Google gir ingen resultater. Egr-en er elektrisk, ikke vakuumstyrt. Jeg kan vel ikke spraye startgass på alt som ser ut som slanger i motoren? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Alle biler har vakuumslanger. Det går en fra bremsekraftforsterkeren til manifolden i bilen din og derfra ser du tynne 3 og 4 mm slanger. Det skal gå en fra fordeleren. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2015 Hmm. Har motoren på bildet. Hvor ca vil jeg finne vakuumslanger? Er manifold det samme som innsug? Er bremsekraftforsterker samme som ABS-en? Har forøvrig prøvd å bytte coil. Ingen endring. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 18. oktober 2015 Del Skrevet 18. oktober 2015 (endret) Hmm. Har motoren på bildet. Hvor ca vil jeg finne vakuumslanger? Er manifold det samme som innsug? Er bremsekraftforsterker samme som ABS-en? Har forøvrig prøvd å bytte coil. Ingen endring. Jeg ser allerede minst 4 vakuumslanger i bildet. Du må løfte opp plastlokket og under finner du flere. Hvis du ikke ser festeskruer, er det bare å trekke plastlokket forsiktig opp. Endret 26. oktober 2015 av Indian Lenke til kommentar
burgertyv Skrevet 19. oktober 2015 Del Skrevet 19. oktober 2015 Er ikke fordeler på denne bilen, kun coilrekke oppå plugga. Bytt lambda og rens EGR, den er antagelig kokset tett. Manifold kan være både innsug og eksos. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2015 Har renset egr. Ingen endring. Har koblet fra egr og satt på en tetteplate. Da føles den noe jevnere. På bilde #1 er den blokkerte EGR-porten. På bilde #2 er motoren min. Hvilke slanger bør jeg bytte? Er f.eks den med en "klump" på midten en vakuumslange? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå