Gå til innhold

Kjøp av bolig og betaling av kommunale avgifter.

Windoge

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med kjøp av bolig og kommunale avgifter? Eieren av huset sitter med en faktura på kommunale avgifter for tre måneder han har bodd der, i tillegg til oktober, november og desember som kommer. Skal jeg da betale halvparten av denne fakturaen, og selv pålegge de som ta over min bolig til å gjøre det samme?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanlige er at selger dekker den andelen som stammer fra før overtakelsesdato, og kjøper dekker den andelen som kommer etter overtakelsesdato.

Hvordan du gjør det rent praktisk sett kommer litt an på hvor mye tillit du har til selger. Her har du alternativer fra å kreve at du skal betale den selv (og trekke fra selgers andel i oppgjøret for boligen, f.eks.), eller be selger betale hele mot å betale ham din andel. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det vanlige er at selger dekker den andelen som stammer fra før overtakelsesdato, og kjøper dekker den andelen som kommer etter overtakelsesdato.

Hvordan du gjør det rent praktisk sett kommer litt an på hvor mye tillit du har til selger. Her har du alternativer fra å kreve at du skal betale den selv (og trekke fra selgers andel i oppgjøret for boligen, f.eks.), eller be selger betale hele mot å betale ham din andel. 

Skjønner, men fakturaen for de kommunale avgiftene for boligen jeg selger kommer i mitt navn. Hva om kjøperne for eksempel er vanskelig og sier at det er "urimelig" å komme med det etter kontraktsmøtet? Jeg ble selv tatt litt på senga når han vi kjøpte huset av nevnte dette. 

Lenke til kommentar

Det ville vært veldig unaturlig om dette først kom opp etter kontraktsmøtet, fordi eiendomsskatt og kommunale avgifter er et standardpunkt i kontrakten som gjennomgås i nettopp kontraktsmøtet.

Fra min kjøpekontrakt, § 9 Overtakelse pkt. 2: "Kjøper svarer fra overtagelsen for alle Andelens og eiendommens utgifter og oppebærer eventuelle inntekter."

Eiendomsskatt og kommunale avgifter er "Andelens utgifter".  

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Bumper denne så jeg slipper lage ny tråd - hvordan er det dog juridisk, hvis det ikke er skrevet noe i kontrakt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er det med kjøp av bolig og kommunale avgifter? Eieren av huset sitter med en faktura på kommunale avgifter for tre måneder han har bodd der, i tillegg til oktober, november og desember som kommer. Skal jeg da betale halvparten av denne fakturaen, og selv pålegge de som ta over min bolig til å gjøre det samme?

Personlig betalte jeg for en måned efter overtakelsesdato, mest fordi det bare var snakk om noen hundrelapper og dermed ikke noe det var poeng å bruke tid på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...