Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krever reduksjon av husleie

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ville ikke gitt reduksjon, ihvertfall ikke etter den oppførselen ifra leietager. Sålenge du har kontaktet elektriker innen rimelig tid har forsåvidt du gjort ditt. At en sikring går er ikke sånn veldig stort problem heller, sålenge det ikke var for kjøleskap, fryser el.

Du kan spørre deg selv, ville du latt det gå 3-4 uker før du fikset et betydelig sikringsproblem i huset ditt? Man burde behandle leietagerne som om man bor der selv, fordi de har 0 kontroll på å fikse problemer som går utenom vedlikeholdsplikten og lever på "nåden" til utleier.

Nå er hverken jeg, TS eller leietakerne eksperter på det elektriske, men at sikringer går til stadighet kan bety:

- At man muligens har en brannfelle i leiligheten

- At kjøleskap/fryser plutselig kan stoppe å fungere, derav ødelegge mat

- At det blir vanskelig å bruke elektriske ting som man er avhengig av å lagre til neste gang

- Generelt frustrerende å skru på sikringer hele tiden

Nå har det lite å si akkurat hva problemet endte opp med å være, fordi elektrikeren TS fikk tak i brukte ekstremt lang tid på å fikse dette. Problemet er at leietakerne har hatt mye mer bekymringer og problemer enn hva man forventer i en grei leilighet, allerede i første måneden der TS kunne ha testet om det fantes noen problemer på forhånd.

Nå venta jo ikke jeg 3-4 uker med å fikse problem, elektrikeren var jo pletten på under 48 timer, men at det tok han 3 uker å fikse problemet forutså ikke jeg. Hele EL-anlegget er fra 2013 og har aldri vært noe trøbbel med, til de nye leietagerne flyttet inn, derfor var det også mistanke først om at det kunne vært noe de hadde brukt i første uken... kom litt skjevt ut allerede da, ingen liker å bli beskyldt for noe...

Endret av fantw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skinner gjennom at du hater utleiere og kanskje er litt misunnelig på de av oss som eier egen bolig?

Å slå på sikringen 2-3 ganger i uka i noen uker gir selvsagt ikke grunnlag for 50% reduksjon i husleia.

Å holde igjen hele husleia er i meste laget? Det er mer enn som så, det er regelrett vulgært - med folkelige øyne ville jeg kalt det underslag.

Jeg hater ikke akkurat utleiere, har gode erfaring fra der jeg har leid og de jeg kjenner som driver med utleie.  :) Rød tråd i gode leieforhold er et profesjonelt forhold og at begge partene tar hensyn til hverandre. Det er også en fordel å ikke sette den stiveste prisen, men få inn gode og stabile leietagere som ikke lager problemer.

I denne saken så synes jeg TS har oppført seg amatørmessig med å fikse problemet. Etter å ha innom en elektriker som ikke finner feilen første dag så burde TS fått inn en ny i løpet av et par dager. Når det går 3-4 uker så lukter dette en jobb som TS burde ha gjort på forhånd før han tok inn nye leietakere, både for å spare stress for han selv, men også for å ikke ødelegge et leieforhold med potensielt greie leietakere.

Det finnes langt kjipere leietakere der ute; de kan gjøre skader for mye mer en depositum, kan la være å betale men nekte å flytte ut osv. Det å få inn nye gode, stabile leietakere kan ta et par måneder eller litt prisavslag... da blir 15% eller 50% på én måneds leie en bagatell i forhold. Men det lukter litt utleierstemning her inne, kun fordi dere har en utleieleilighet betyr ikke at dere er garantert x-tusen i måneden. Det gjelder å behandle leietakerne som folk, og også være forberedt på noen timers arbeid hvis det dukker opp feil og mangler. Her har TS gjort den dårlig jobb med å utbedre, og da kan man ikke ta full betaling.

Lenke til kommentar

Nå venta jo ikke jeg 3-4 uker med å fikse problem, elektrikeren var jo pletten på under 48 timer, men at det tok han 3 uker å fikse problemet forutså ikke jeg. Hele EL-anlegget er fra 2013 og har aldri vært noe trøbbel med, til de nye leietagerne flyttet inn, derfor var det også mistanke først om at det kunne vært noe de hadde brukt i første uken... kom litt skjevt ut allerede da, ingen liker å bli beskyldt for noe...

Bottom line er at det er du som er ansvarlig for at mangelen blir utbedret. Det er du som er "sjefen" her og må ta ansvar når elektrikeren du skaffet ikke fikk ordnet opp innen rimelig tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bottom line er at det er du som er ansvarlig for at mangelen blir utbedret. Det er du som er "sjefen" her og må ta ansvar når elektrikeren du skaffet ikke fikk ordnet opp innen rimelig tid.

Hva er rimelig tid ?

For meg høres og ser det ut som han har tatt ansvar fra starten av.

At man møter inkompetente arbeidere er noe man ikke kan forutse, uansett om det er utleie eller egen bolig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

At man møter inkompetente arbeidere er noe man ikke kan forutse, uansett om det er utleie eller egen bolig.

Nei, det er ikke noe man kan forutse. Men det er noe man må ta konsekvensen av.

Selvfølgelig. I beste fall/konsekvens ville det kanskje blitt utbedret en uke tidligere.

Er en liten uke (i beste fall) noe å lage et leven av. Nei!

edit: Og hvis det med en tidligst en uke tidligere er uklart, så det å få tak i en ny elektriker fra et annet firma ikke gjort på dagen. Som sagt, jeg har fått ordnet en goood del med det elektriske hittil i år på diverse steder og det er ikke sånn at man ringer etter elektriker på mandag så er de der på tirsdag. Og ringer man på en torsdag eller fredag kan du bare glemme at du får tak i en før tidligst mandag uken etter. Så nei, etter min mening er ikke 3 uker for å få utbedret en (vanskelig å lokalisere?) feil noe å begynne å klage over. I hvert fall ikke første måneden man leier et sted.

Med mindre det er (som tidligere også nevnt) kursen som går til ovn/platetopp/kjøleskap, da blir det litt mer tricky.

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konsekvensen jeg tenkte på var ikke å skaffe en ny elektriker, selv om det kanskje hadde løst problemet, men at man ikke klarer å levere tjenesten man har lovet. Altså en leilighet som fungerer tilfredstillende.

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten del av det "produktet" man leier ut fungerer ikke, i en liten tidsperiode (ja jeg vil påstå at 3 uker er en nokså liten tidsperiode). For meg hadde ikke det vært et tema engang. I hvert fall ikke når utleier er på ballen i løpet 48 timer. At det tar 3 uker å få ordnet er kjipt og uheldig, men det er like kjipt for alle parter. For leietaker er det ikke verre enn å flippe ned sikringen som går og få tak i en skjøteledning til alt som trengs på den kursen fra en annen kurs frem til det er ordnet. NULL stress etter min mening. 

Hadde avløpet vært tett, eller varmtvannet vært borte, e.l. kunne jeg skjønt at en reduksjon i leien er på sin plass, men at en kurs ikke fungerer plettfritt i en liten tidsperiode..

Herrens glade dager for at jeg ikke har en sånn person i noen av mine eller familiens utleieleiligheter...

Men vi er alle forskjellige, noen liker å lage mest mulig F-skap av små bagateller.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med wampster. Sikringen gikk ca annenhver dag, det er bare en liten bagatell og at leietaker skal begynne å holde igjen leie for dette vitner om et problematisk leieforhold i vente. Ville fått denne leieboeren ut asap.

En kurs for lys og stikk er ikke noe som gjør leiligheten ubebolelig akkurat.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva om sikringen går når man ikke er tilstede. Tenker ødelagt mat og kaldt vann. Eller om en jobber på PC og ikke har lagret arbeidet på en stund. Romantisk filmaften som blir ødelagt av å stadig måtte skru på sikringer. Elektrisk vekkerklokke som ikke gjør jobben sin. Selv om det er automatiske sikringer, og jobben med å skru denne på igjen er relativ enkel, så kan utfallet gi store konsekvenser for leietageren. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at en lyskilde som ikke funker skal gi leiereduksjon. Verken ødelagt armatur eller en ødelagt taklampe senker beboeligheten i en bolig.

Kjøleskap lagd de siste 20 årene er såpass godt isolert at ingen mat vil bli varmeskadet i løpet av de timene man ikke er hjemme til vanlig.

Kaldt vann kan man tåle i en dag eller to (det er dessuten ikke anbefalt, av helsepersonell, å dusje hver dag). En kald dusj er bare bra for deg.

Du er selv ansvarlig for å lagre arbeidet ditt.

Å nei, du fikk ikke netflix og chill, så synd. Deal with it.

Elektriske vekkeklokker er kun pålitelige når de ikke får strøm.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Kjøleskap klarer seg fint i noen få timer ja, men ikke over flere dager. Om jeg ønsker friheten til å reise vekk en helg, så ønsker jeg ikke at en jordfeil i min bolig skal skremme meg vekk fra å gjøre det - jeg ønsker jo tross alt ikke at maten min skal bli ødelagt. Selv om min forsikring dekker det økonomiske der, så er det ikke sikkert at leietakerens forsikring gjør det uten bruk av egenandel. 

Ikke anbefalt å dusje hver dag nei, men samme folkene du referer til anbefaler at du vasker hendene i varmt vann etter f.eks et toalettbesøk. Nå dusjer jeg hver eneste dag. Bedriver en idrett så er det ikke uvanlig å dusje opptil flere ganger om dagen. Selv var det ikke uvanlig at jeg dusjet 2-3 ganger hver dag (flere økter hver dag). 

Ja du er selvfølgelig ansvarlig for å lagre arbeidet, men så vanvittig kjedelig å måtte hele tiden passe på å gjøre dette hele tiden pga feil som man ikke selv er ansvarlig for. Nå aner jeg ikke hvem leietakeren er, men for alt vi vet så kan det være en som synes at fritiden skal tilbringes med dataspill over nett. Og da er det vanvittig kjipt å hele tiden gå offline. 

Jeg bruker wakeuplight + mobiltelefon. Ryker sikringen så virker ikke wakeuplighten min. Står tross alt en 100w pære i den. At denne fungerer gjør min dag mye lettere. Spesielt morgentimene. 

Nå sier jeg ikke at et ødelagt armatur eller ødelagt taklampe senker beboeligheten, men en uoppdaget jordfeil gjør nok det. 

Still deg følgende spørsmål før du aktivt går inn for å trolle og kverrulere: Hadde DIN leilighet mistet verdi for deg om du hyppig opplevde at sikringene røk? 

Hvordan det juridiske er overlater jeg til de som faktisk har greie på de aktuelle paragrafene. Men hadde jeg vært huseier så hadde jeg nok uten tvil gått med på å redusere husleien litt. 

Lenke til kommentar

Nå er det lett å se det fra sin egen side , men hva med å prøve å se det fra de som leier?

Det har med andre ord vært flere besøk fra både deg og elektriker den første måneden for å fikse feilen.

Hvor mange timer gikk med på dette?

Var leietakerne tilstede? 

Personlig er en sånn situasjon både vanskelig for utleier og leietakere , det høres kanskje ut som en bagatell , men når man har et problem som vedvarer over en tid og det er stadig noen som kommer inn og ut av leiligheten for å fikse så blir man jo også lei.

Ta en prat med de som leier til deg og forhør deg med dem hva de egentlig forventer , utifra denne praten så kan du jo vurdere videre om dette er noen som du ønsker skal leie til deg i fremtiden eller om det er bedre å få i noen andre. Merk , det er ofte mye rart å leie ut til på samme måte som det er mange rare man leier av...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøleskap klarer seg fint i noen få timer ja, men ikke over flere dager. Om jeg ønsker friheten til å reise vekk en helg, så ønsker jeg ikke at en jordfeil i min bolig skal skremme meg vekk fra å gjøre det - jeg ønsker jo tross alt ikke at maten min skal bli ødelagt. Selv om min forsikring dekker det økonomiske der, så er det ikke sikkert at leietakerens forsikring gjør det uten bruk av egenandel. 

Ikke anbefalt å dusje hver dag nei, men samme folkene du referer til anbefaler at du vasker hendene i varmt vann etter f.eks et toalettbesøk. Nå dusjer jeg hver eneste dag. Bedriver en idrett så er det ikke uvanlig å dusje opptil flere ganger om dagen. Selv var det ikke uvanlig at jeg dusjet 2-3 ganger hver dag (flere økter hver dag). 

Ja du er selvfølgelig ansvarlig for å lagre arbeidet, men så vanvittig kjedelig å måtte hele tiden passe på å gjøre dette hele tiden pga feil som man ikke selv er ansvarlig for. Nå aner jeg ikke hvem leietakeren er, men for alt vi vet så kan det være en som synes at fritiden skal tilbringes med dataspill over nett. Og da er det vanvittig kjipt å hele tiden gå offline. 

Jeg bruker wakeuplight + mobiltelefon. Ryker sikringen så virker ikke wakeuplighten min. Står tross alt en 100w pære i den. At denne fungerer gjør min dag mye lettere. Spesielt morgentimene. 

Nå sier jeg ikke at et ødelagt armatur eller ødelagt taklampe senker beboeligheten, men en uoppdaget jordfeil gjør nok det. 

Still deg følgende spørsmål før du aktivt går inn for å trolle og kverrulere: Hadde DIN leilighet mistet verdi for deg om du hyppig opplevde at sikringene røk? 

Hvordan det juridiske er overlater jeg til de som faktisk har greie på de aktuelle paragrafene. Men hadde jeg vært huseier så hadde jeg nok uten tvil gått med på å redusere husleien litt. 

1, Jeg skjønner at skjøteledninger er noe folk i dette forumet, deg inkludert, ikke har hørt om selv om vi er i 2015.. Har du lyst til å dra bort og ikke vil være bekymret for at maten din skal gå istykker eller leiligheten begynne å brenne.... Kjøp en skjøteledning, sett kjøleskap/frys i den og flip NED automatsikringen. ALLE bekymringer er da løst mens man er borte.

2, Jeg har også bedrevet idrett, faktisk flere og har ofte trent både 2 og 3 økter pr dag. Unisont for de idrettene jeg har bedrevet er at det er garderobe/dusjmulighet der jeg bedrev dem. Hvis du vet at dusjen hjemme ikke virker ta med deg et håndkle. Ikke akkurat noe å lage en stor sak ut av... Spør du meg da.

3, Pc arbeid, evt dataspilling, nettsuring whatnot.. Igjen skjøteledning. Det er 2015, flust av dem i alle formater lengder størrelser. Og de kan fåes tak i nesten over alt.

4, Og som svar til det siste. Nei, min leilighet hadde ikke mistet verdi? (hva nå enn det har med saken å gjøre) av å ha en jordfeil en kort periode. Den hadde mistet litt beboelighet og enkelhet, men jeg hadde ikke begynt å grine eller synes det var vanskelig av den grunn. Som nevnt i flere punkter ovenfor hadde jeg gått ned i boden min (eller evt på rema/rimi/clasern/whatever) å tatt med meg en skjøteledning eller to og vips så  hadde alle de "store" probleme folk ramser opp vært borte. Men selfvølgelig, man kan være vanskelig eller finne alle mulige scenarioer som gjør det vanskelig også uten å ofre hva man selv kan gjøre enkelt en tanke.

Det finnes to typer mennesker i verden. De som alltid ser problemer og de som alltid ser løsninger.....

Livet blir definitivt lettere og mer morsomt hvis man er i kategori to.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

1, Jeg skjønner at skjøteledninger er noe folk i dette forumet, deg inkludert, ikke har hørt om selv om vi er i 2015.. Har du lyst til å dra bort og ikke vil være bekymret for at maten din skal gå istykker eller leiligheten begynne å brenne.... Kjøp en skjøteledning, sett kjøleskap/frys i den og flip NED automatsikringen. ALLE bekymringer er da løst mens man er borte.

2, Jeg har også bedrevet idrett, faktisk flere og har ofte trent både 2 og 3 økter pr dag. Unisont for de idrettene jeg har bedrevet er at det er garderobe/dusjmulighet der jeg bedrev dem. Hvis du vet at dusjen hjemme ikke virker ta med deg et håndkle. Ikke akkurat noe å lage en stor sak ut av... Spør du meg da.

3, Pc arbeid, evt dataspilling, nettsuring whatnot.. Igjen skjøteledning. Det er 2015, flust av dem i alle formater lengder størrelser. Og de kan fåes tak i nesten over alt.

4, Og som svar til det siste. Nei, min leilighet hadde ikke mistet verdi? (hva nå enn det har med saken å gjøre) av å ha en jordfeil en kort periode. Den hadde mistet litt beboelighet og enkelhet, men jeg hadde ikke begynt å grine eller synes det var vanskelig av den grunn. Som nevnt i flere punkter ovenfor hadde jeg gått ned i boden min (eller evt på rema/rimi/clasern/whatever) å tatt med meg en skjøteledning eller to og vips så  hadde alle de "store" probleme folk ramser opp vært borte. Men selfvølgelig, man kan være vanskelig eller finne alle mulige scenarioer som gjør det vanskelig også uten å ofre hva man selv kan gjøre enkelt en tanke.

Det finnes to typer mennesker i verden. De som alltid ser problemer og de som alltid ser løsninger.....

Takk, var et slik innlegg jeg hadde tenkt å skrive i natt, men ikke orket. For å flippe det rundt litt, hadde dere gått til eiendomsmegler/bank og krevd reduksjon fordi en jordfeil plutselig dukket opp etter et par år? Jeg skriver bank fordi det er som regel de man i praksis leier leiligheten av inntil den nedbetalt eller man selger og flytter videre. 

Lenke til kommentar

Bare for å ha det på det rene; Jeg hadde nok funnet omveier og løsninger, men jeg forstår at det er enkelte som ikke ønsker/kan/orker å gjøre det. 

Og btw når jordfeilsbryteren slår inn så ryker alle sikringer, så den skjøteledningen kan du spare deg for. Dette gjør til at man som leietager MÅ bedrive feilsøk selv da for å faktisk finne ut hva som slår ut. Ikke alle er i stand til å gjøre dette selv. Hva JEG vet har du ikke greie på, så ekstremt dårlig hersketeknikk burde du spare deg for Wampster. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi driter i hvilken kategori du er i. Det som er relevant for denne tråden er hvilken kategori trådstarters leietaker er i, og hvilke plikter trådstarter har. 

• Liker 9
Lenke til kommentar

Bare for å ha det på det rene; Jeg hadde nok funnet omveier og løsninger, men jeg forstår at det er enkelte som ikke ønsker/kan/orker å gjøre det. 

Og btw når jordfeilsbryteren slår inn så ryker alle sikringer, så den skjøteledningen kan du spare deg for. Dette gjør til at man som leietager MÅ bedrive feilsøk selv da for å faktisk finne ut hva som slår ut. Ikke alle er i stand til å gjøre dette selv. Hva JEG vet har du ikke greie på, så ekstremt dårlig hersketeknikk burde du spare deg for Wampster. 

Det var den feilsøkingen som var vanskelig, sikringen gikk jo aldri når jeg og elektrikern var der, og leietakerne ville ikke være med på feilsøkingen, bare kommandrerte "fiks det". Men nå syns jeg denne tråden tar av litt, og jeg har kommet fram til jeg vil ha en dialog med dem om evt. rimlig reduksjon av leien. Så kanskje en eller annen moderator kan stenge tråden?

Lenke til kommentar

Du har grunn til å, i det minste, gi advarsel for manglende husleie. Leieboer har ikke tilgang til å holde tilbake hele husleia for dette.

Krikkert kan fortelle om hvorvidt dette teller som brudd på husleiekontrakten og dermed oppsigelsesgrunnlag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...