Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krever reduksjon av husleie

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Er utleier, leietaker krever reduksjon på husleien pga sikringen går, første gangen det gikk var på en lørdag, jeg var innom på søndag, og elektrikeren var der mandag morgen, dessverre var det vanskelig å lokalisere feilen, mellomtiden gikk sikringen opptil 2-3 ganger i uken, tok 4 besøk og 3 uker før elektrikeren å lokalisere mulig jordfeil, en taklampe på soverommet og benkarmatur på kjøkkenet, for å være helt sikker på at det var riktig, så koblet vi ut de 2 tingene i en uke for å være helt sikker. Så skiftet vi ut taklampa og benkarmatur. Totalt tok det altså 4 uker. Men jeg har stilt opp så fort jeg kunne, vært tilstedet hver gang elektriker var der, de hadde nok av andre lyskilder og dessuten er det automatsikringer, bare å slå på igjen om det gikk. Er det rimelig av leietaker å be om reduksjon? Han har bare bodd der 1 mnd. Jeg er redd for om jeg gir etter, så må jeg gi reduksjon hver gang noe skjer, jeg leier ut med strøm og internett inkl. Hva hvis feks. internett faller ut noen dager?

Anonymous poster hash: 4401a...1c5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rimelig å få redusert husleiga tilsvarande verditapet på leigeboligen. Ulempen ved å ikkje kunne bruke to lamper, og å måtte sjekke sikringsskapet anna kvar dag fram til lampane blei kobla ut vil ikkje medføre nokon vesentlig verdiforringelse.

Så nokre tiera i avslag ligg sikkert innanfor? Det er ikkje som at denne feilen har gjort enkelte av romma ubrukelige.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Nei, det å skru på en automatsikring burde ikke gi noen reduksjon av husleie, hadde det vært de gamle skrusikringene så kunne man betalt hva de kostet om det ikke lå i skapet fra før av. 

Lenke til kommentar

Er utleier, leietaker krever reduksjon på husleien pga sikringen går, første gangen det gikk var på en lørdag, jeg var innom på søndag, og elektrikeren var der mandag morgen, dessverre var det vanskelig å lokalisere feilen, mellomtiden gikk sikringen opptil 2-3 ganger i uken, tok 4 besøk og 3 uker før elektrikeren å lokalisere mulig jordfeil, en taklampe på soverommet og benkarmatur på kjøkkenet, for å være helt sikker på at det var riktig, så koblet vi ut de 2 tingene i en uke for å være helt sikker. Så skiftet vi ut taklampa og benkarmatur. Totalt tok det altså 4 uker. Men jeg har stilt opp så fort jeg kunne, vært tilstedet hver gang elektriker var der, de hadde nok av andre lyskilder og dessuten er det automatsikringer, bare å slå på igjen om det gikk. Er det rimelig av leietaker å be om reduksjon? Han har bare bodd der 1 mnd. Jeg er redd for om jeg gir etter, så må jeg gi reduksjon hver gang noe skjer, jeg leier ut med strøm og internett inkl. Hva hvis feks. internett faller ut noen dager?

Anonymous poster hash: 4401a...1c5

Det er ditt ansvar at leiligheten skal være i den stand en kan forvente at en normal tilsvarende leilighet skal være. Dersom sikringene går hele tiden så vil dette være en mangel og jeg mener leietaker har rett på reduksjon. gi leietaker en måned med reduksjon, så sørger du for at leiligheten er i en slik stand at den kan brukes som normalt fremover.

Lenke til kommentar

Det er rimelig å få redusert husleiga tilsvarande verditapet på leigeboligen. Ulempen ved å ikkje kunne bruke to lamper, og å måtte sjekke sikringsskapet anna kvar dag fram til lampane blei kobla ut vil ikkje medføre nokon vesentlig verdiforringelse.

Så nokre tiera i avslag ligg sikkert innanfor? Det er ikkje som at denne feilen har gjort enkelte av romma ubrukelige.

Nei, det å skru på en automatsikring burde ikke gi noen reduksjon av husleie, hadde det vært de gamle skrusikringene så kunne man betalt hva de kostet om det ikke lå i skapet fra før av. 

Dere ville altså betalt det samme for å leie en leilighet der man må springe og skru på sikringer hver dag som for en som fungerer som den skal?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvis huseier har gjort som, nemlig skaffet en elektriker for å kikke og fikse feilen ja. For meg ville det vært en filleting, men jeg har også bod på steder hvor dette ville vært et mindre problem. Det går fint an å leve uten et par lamper et par uker, spesielt om det er andre lamper i rommet, men igjen, jeg er praktisk og løsnings orientert, så fremfor å klage så liker jeg å finne løsningene.  

Lenke til kommentar

4 uker er jo latterlig lenge å bruke på å fikse dette da. Bare så det er sagt ..

Men 

jeg mener leietaker har rett på reduksjon. gi leietaker en måned med reduksjon

dette er jo like latterlig. En måned reduksjon? Så leietager har altså i prinsippet levd uten leilighet i en måned da? Ingen tak over hode eller vann i springen? 

Jeg syntes en flaske cognac til leietager og en lovnad om at slikt ikke skal skje igjen (og iallfall ikke i 4 uker) syntes jeg er en folkelig og grei måte å løse en slik fillesak på.

Lenke til kommentar

jeg mener leietaker har rett på reduksjon. gi leietaker en måned med reduksjon

dette er jo like latterlig. En måned reduksjon? Så leietager har altså i prinsippet levd uten leilighet i en måned da? Ingen tak over hode eller vann i springen?

Han skreven en måned MED reduksjon. ;)

Lenke til kommentar

Utgangspunktet følger av husleieloven § 5-3 første ledd - utleier plikter (med mindre annet er avtalt) å holde husrommet og eiendommen for øvrig i den stand leietaker har krav på etter husleieavtalen og reglene i husleieloven kapittel 2. 

Leietaker har etter husleieloven § 5-7 første ledd følgende rettigheter: 

- Krav på at utleier retter mangelen (husleieloven § 2-10)

- Krav på avslag i leien etter § 2-11 annet ledd, men bare hvis mangelen ikke er ubetydelig

- Heve leieavtalen etter § 2-12

- Erstatning etter §§ 2-13 og 2-14

- Holde tilbake leie etter § 2-15

Som du ser er et grunnvilkår for avslag i leien at mangelen "ikke er ubetydelig". I tillegg følger det av husleieloven § 2-11 annet ledd at et prisavslag skal svare til "forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand". Det vil si at prisavslaget skal tilsvare det differansen mellom det som er avtalt i leie og det du som utleier kunne ha fått på det åpne marked hvis du hadde avertert med feilen. 

Problemet blir å skulle beregne hva verdien i mangelfull tilstand er. Det er et "plunder og heft"-spørsmål, fordi det man egentlig skal regne ut er hvor mye leietakers tid er verdt (tiden det tar å skulle skru av og på sikringer). Man må også regne på om det har vært risiko for tap av verdier (f.eks. fordi sikringen som gikk også dekker leietakers kjøleskap, så mat kan ha blitt eller er blitt dårlig).

Tre uker med plunder og heft, 21 dager, si det er gått en halvtime effektiv tid per dag til dette formålet avhengig av sikringsskapets plassering ("mat-risiko" mv ikke iberegnet), da står du igjen med 10 timer (vel, 10,5). Den siste uken er leiligheten også mangelfull, men jeg identifiserer ikke to manglende lys som noe som utgjør en identifiserbar forskjell i leilighetens markedsverdi. Til syvende og sist blir det altså et spørsmål om hvordan man prissetter plunder og heft à 10 timer. 

Du skriver ikke noe om hvor mye du leier ut for, og hva som er gjengs leie på stedet (om du ligger over eller under). Jeg vil derfor ikke regne noe særlig mer enn dette på hva som kunne vært et rimelig prisavslag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye krever han i teduksjon?

Dersom internett svikter så gjør som jeg gjør. Internett koster 300 i mnd, altså 10 kr dagen. Er det borte to dager blir det 20 kroner i reduksjon.

Hvor stor reduksjon krever leietakeren? 

Det vet jeg ikke, da jeg har avvist det blank, fordi jeg mener jeg har gjort min velikholdsplikt, jeg har alltid stilt opp med elektrikeren rimelig rask, problemet var at vi fant ikke noe feil hver gang vi var der... tilslutt begynte vi netsen å skifte ut ting i blinde, byttet ut automatsikringen, dro ut ledninger fra veggen, åpnet alle stikkontaktene for å se, tilslutt fikk han ved en tilfeldighet utslag hver gang han skrudde ut lyspæra på lampe.

PS. han har også holdt igjen husleie for denne måneden i påvente at jeg skal gi reduksjon. 

Lenke til kommentar

PS. han har også holdt igjen husleie for denne måneden i påvente at jeg skal gi reduksjon. 

Hvor mye? Hele beløpet eller bare det vedkommende krever i reduksjon? Det første er ikke lov, det andre er tillatt om det settes på sikret konto. Typisk depositumskonto. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Vel om jeg tolker krikkerts innlegg riktig (vår forumjurist), så vil leietaker sannsynligvis ha krav på reduksjon i leia. Så hvorfor ikke bare komme frem til en god avtale med leietakeren din? Istedet for å risikere store kostnader i et rettsoppgjør, og et surt forhold til din leietaker. Det at du har oppfylt din vedlikeholdsplikt betyr ikke at leietaker ikke har krav på avslag i leien, for den mangelen det er snakk om. Det kommer du ingen vei med.

Men du kan nok med loven i hånda, kreve at all leien bortsett fra det leietaker mener han har rett på å få i avslag, skal betales umiddelbart til din konto. Men jeg tror ikke at du kan kreve at resten skal sikres i en depositumkonto som personen over her hevder. Det fant jeg ingen krav om i lovteksten. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Synes det brevet vitner om en leietaker som er så jordnær som man kan få bli. Ikke vanskelig i det hele tatt, men viser forståelse for at det har vært en byrde for deg også, og takker deg for at du har stilt opp til dine beste evner. Argumenterer godt for et avslag i leien også. Selvfølgelig skal man får det man betaler for når man leier. Ballen er på din banehalvdel og jeg anbefaler deg å rydde opp før det blir dyrere.

dessuten, flikke opp strømbryteren 22 ganger på 15 min? Tror ikke krikkert så for seg at problemet var så omfattende når han tok sin utregning på "plunder og heft".

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Siste mail fra leietager, det bor 2 stk. der:

..

Jeg synes det er litt betenkelig at du velger å lime inn mailen fra leietager på dette åpne forumet til tross for at du ikke har inkludert signatur.  Hadde jeg vært leietager og funnet min private mail til deg kringkastet på et forum så hadde jeg definitivt reagert negativt...og se ikke bort fra at din leietager sitter og leser denne tråden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Siste mail fra leietager, det bor 2 stk. der:

..

Jeg synes det er litt betenkelig at du velger å lime inn mailen fra leietager på dette åpne forumet til tross for at du ikke har inkludert signatur.  Hadde jeg vært leietager og funnet min private mail til deg kringkastet på et forum så hadde jeg definitivt reagert negativt...og se ikke bort fra at din leietager sitter og leser denne tråden.

Selvfølgelig, dumt av meg, fjernet.

Endret av fantw
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...