Han_ash Skrevet 1. oktober 2015 Del Skrevet 1. oktober 2015 Hei! Jeg har en stasjonær jeg bygde i 2012, som nå har blitt vel 3 år gammel, men jeg synes fortsatt den kjører enkelte spill ganske greit. Nå er ikke jeg verdens mest krevende, da det for det meste går i CSGO. Men jeg vil gjerne ha muligheten til å kjøre spill som Arma 3, GTA5 osv på relativt høye innstillinger med 1920x1080. I den sammenheng hadde jeg håpet noen av dere kunne komme med råd til hva som gir mest valuta for pengene, samt hva som passer sammen. Her er oppsettet jeg har i dag: Kabinett: https://www.dustinhome.no/product/5010615301/source-210-elite Hovedkort: https://www.dustinhome.no/product/5010625154/p8z77-m-pro PSU: https://www.dustinhome.no/product/5010462265/modxstream-pro CPU: https://www.dustinhome.no/product/5010650825/core-i3-3225-33-ghz-prosessor GPU: https://www.dustinhome.no/product/5010596559/gv-n56goc-1gi RAM: https://www.dustinhome.no/product/5010543803/vengeance Ser jo at "flaskehalsen" her i hovedsak er skjermkort/prosessor. Jeg har sett litt på GTX960 / 970, og Intel i5 Quad. Blir nok å kjøpe ett sett til med RAM brikker av samme type som er der, slik at jeg er på 16gb. Det jeg også lurer litt på, er jo dette om strømforsyningen min har nok plugger og lignende. Om jeg oppgraderer til et kraftigere skjermkort, vil nok dette kreve noen flere plugger. Og hvordan er det med PCI-E slots, tar disse flere? Jeg bruker også Wifi kort i PCI slot. På forhånd, takk for all hjelp! Om det er noe mer jeg kan gjøre for at dere skal kunne veilede meg her, så bare hyl ut! Mvh Thomas Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Det er kanskje ikke så lett å gi råd siden i5 3670k ikke er lett å få tak i brukt. Du har sikkert sett: Så tviler på du trenger flere plugger til psu, men godt mulig du burde bytte psu om du skal overklokke mye, siden det er anbefalt 750 watt Gold PSU særlig om du skal ha sli oppsett senere. Er usikker på hvor god kvalitet psuen du har er. Et annen råd, er å selge den du har nå, kjøpe Intel Core i3-6100 + Asus Z170-A + EVGA SuperNOVA NEX750G2 + eventuelt GTX 970. Problemet er dette ikke lønner seg så mye siden den maskinen du har nå er ikke lett å selge brukt. Og det vil lønne seg med i5 6600k siden den kan overklokkes. Endret 2. oktober 2015 av LMH1 1 Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 2. oktober 2015 Del Skrevet 2. oktober 2015 (endret) Kjøp proseesor brukt. Feks http://www.finn.no/64014396 Ser det ligger 2 andre 1155 socket cpuer. På finn, men denne er jo fin. Da kan du jo vurdere et 970, med en god kjøler. Kjøpe en CPU-kjøler feks h55 Pluss mer RAM så er du vel klar for det meste. Jeg ville uansett byttet psu først som sist, corsair rmi eller evga supernova er veldig fine. 850w så er du godt rustet. Endret 2. oktober 2015 av lazyjacket 1 Lenke til kommentar
Yoda211 Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Forstår det slik at det er gaming som er det mest krevjande som pcen blir brukt til. Dersom PCEN din er stabil og fungerer fint idag, ville eg i første omgang oppgradert grafikken. Vist ikkje du har ssd, ville eg også kjøpt det. Dersom du kjøper eit nytt grafikkort (nvidia gtx960 eller Radeon R9 380), blir pcen din gankse lik the corporal. The corporal har også ein i3 (dog ca.20% raskere) og er ein bra gamingpc. (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470). Å oppgradere rammen frå 8->16gb trur eg ikkje du vil merke forskjell på i dataspel. Prosessoren din vil fungere godt ilag med eit gtx960 eller r9 380, og eg tviler på at ytelseforsjellen ved å oppgradere til ein i5 eller i7 forsvarer prisen. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Du får kurant i5 3.gen for rundt 2k ny fra butikk. i3 3.gen som du har i dag er kanskje ikke top notch, men jeg tror samtidig ikke i5 3.gen er en så vanvittig oppgradering at det er verdt de 2000. Skal du bytte til en nyere prosessor enn i5 2./3.gen må du samtidig bytte hovedkort. Skal du ha nyeste generasjon må du også bytte RAM da denne kun støtter DDR4. Det er litt vanskelig å gi råd mtp. plattformen du sitter på. Hva gjelder HK/CPU/RAM tror jeg jeg selv ville oppgradert alt eller ingenting. https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/oppgraderingspakker/hovedkortoginternminne/intel-ga-z170xi5-6600k16gb212evo/221162.11108/ Du får nesten bestemme selv hva du vil ta deg råd til. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Den lureste oppdateringen per dags dato er et 960 kort , det trekker lite strøm , gir ok ytelse og vil enkelt kunne benyttes i den nåværende pcen din uten at du må bytte ut strømforsyning eller cpu. Men ønsker du virkelig bedre ytelse må du nok investere i nytt hovedkort , cpu , strømforsyning , DDR4 brikker og kraftigere skjermkort. Men med kun oppgradering til et Nvidia 960 vil du ha nok å gå på til den oppløsningen , spesielt om du er villig til å justere på noen småting som man ikke behøver ( litt lavere AA / AF osv ). 1 Lenke til kommentar
Han_ash Skrevet 3. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2015 Her var det veldig mange gode tilbakemeldinger, tusen takk alle sammen! Men etter å ha lest litt her, så tror jeg nok valget faller på det Yoda og malvado skriver her, å begynne med gpu oppgradering. Det blir nok det billigste og beste jeg kan få til uten som dere nevner, å bytte ut hovedkort, som igjen fører til enda flere oppgraderinger og kostnader! Men srbz, den linken til net-on-net pakken var fin! Den skal jeg ha i bakhodet. Men om dette er såpass dyrt, så vil det vel etter hvert være like greit å kjøpe en brukt pc, slik jeg ser det.. Skylake er vel det som er i skuddet nå, såvidt jeg har skjønt det. :-) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Joda, det vil koste litt. Det er derfor man har 2 muligheter når man oppgraderer , man kjøper "mainstream" som er relativt ok priset men har en levetid på 1 - 2 år , eller bruker en god del penger og kjøper det aller nyeste og har et ok system i omtrent 3-4 år. Denne maskinen har jeg ikke oppgradert nevneverdig siden 2012 , det eneste som er byttet ut er skjermkortet til et R9 280 som jeg fikk på tilbud til fin pris , det neste er muligens en SSD når de kommer i høyere kapasitet og lavere pris. Lenke til kommentar
otl Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 (endret) Selv hadde jeg kjøpt brukt cpu og skjermkort. Cpu'en hadde jeg kjøpt denne og funnet ett skjermkort i tillegg. Samtidig hadde jeg lagt ut i3'en ut for salg. Cpu og hovedkort som en sikkert får presset ned i 1200kr. Endret 3. oktober 2015 av otl Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Kjøper du den siste der blir det dessuten sikkert enklere å få solgt i3 sammen med HK. Lenke til kommentar
otl Skrevet 3. oktober 2015 Del Skrevet 3. oktober 2015 Kjøper du den siste der blir det dessuten sikkert enklere å få solgt i3 sammen med HK. ja, og det til 1200 kr Tjent en i5 der da Neida, men det jeg skal frem til er at han ikke taper så mye på å få tak i seg en i5. Muligheten er der om en er villig. Lenke til kommentar
Han_ash Skrevet 4. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2015 Jeg skjønner jo etter hvert at det er gode muligheter for oppgraderinger, og det finnes jo mye bra brukt ser det ut som! Prosessor og hovedkort til en grei penge på Finn der ja. Men det jeg tror valget faller på til slutt er nok kun skjermkort, og i den forbindelse blir det jo noen flere spørsmål... :-) Si at jeg velger å gå for et 960; her er det jo en million forskjellige typer! EVGA, MSI +++, 2 gig, 4 gig, og mye forskjellig! Hvilket vil passe mitt oppsett best? Eventuelt; er det andre skjermkort (ala disse radeon kortene) som gir bedre ytelse/passer bedre til mitt oppsett? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 4. oktober 2015 Del Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Gitt at du beholder CPU'en du har i dag kan nok GTX960 være det beste valget. R9 380 er litt kraftigere, og normalt ville jeg valgt den. Men jeg er redd i3 CPU'en vil holde den igjen. AMDs skjermkort har, ihvertfall siste tiden, nok vært litt mer avhengig av en god CPU for å få max ut av dem. Når det er sagt er det jo ingen av disse skjermkortene som er vannvittig raske, så noen stor forskjell mellom dem tviler jeg på du vil se. GTX960 er for svak til å ha noen nytte av 4GB minne, og det er bokstavelig talt ingen forskjell i ytelse mellom 4GB versjon og 2GB versjon. Det samme kan egentlig sies om R9 380 også, men i enkelte tester kan man få et par (igjen, bokstavelig talt) ekstra fps med 4GB versjonen over 2GB'en. Det er imidlertid et godt argument for å gå for R9 380 likevel, og det er at om du skal ha en ny skjerm, så støtter 380 FreeSync skjermer. En utrolig bra lekekamerat til 380 er en av disse skjermene. Den billigste av dem støtter opp til 75Hz, mens den dyreste går opp til 144Hz. Billigste G-Sync skjerm for Nvidia skjermkort koster for øyeblikket ~3300Kr og går opp til 144Hz. Det er som du ser samme produsent. Så prisforskjellen er nok bare lisenskostnad og kjøp av G-Sync modul fra Nvidia. Man kan altså spare 800Kr på det som sannsynligvis er akkurat samme skjermen. (Bortsett fra at G-Sync skjermen kun har en video inngang). En slik skjerm med Adaptiv Refresh Rate er en av de beste oppgraderingene man gjør når man har et litt svakt skjermkort. De gjør at bevegelser i spill selv med svært lav framerate oppleves som å ha flytende bevegelse. Uten ARR vil man enten få hakkete bevegelse med V-Sync skrudd på, eller man får "tearing" i bildet (og litt mindre hakking) med V-Sync skrudd av. Hadde du hatt et GTX650ti boost eller bedre så ville jeg nesten sagt du skulle vurdere en G-Sync skjerm i stedet for å oppgradere skjermkortet. Men ditt skjermkort støtter altså dessverre ikke G-Sync.. Så, om du går for GTX960, så har du et svært godt valg her. Om R9 380 høres mer interessant ut ville jeg valgt denne. Edit: Er det noen som har nevnt bruktmarkedet for skjermkort? AMDs HD7970/R9 280X (støtter ikke FreeSync i spill) ligger jo ofte nede i 1200Kr og er en god del raskere enn GTX960/R9 380. Det samme med GTX680/GTX770 (støtter G-Sync). Endret 4. oktober 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå