Gå til innhold

El Capitain booter ikke ved restart

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg installerte El Capitain i går og det gikk helt fint. Når jeg så restarter maskinen, kommer jeg til dengrå skjermen med eple og fremgangsindikator under. Der stopper det opp. Fremgangsindikatoren flytter seg ikke. Så, i natt kjørte jeg en restore fra TImeMachine og fikk tilbake Yosemite. Alt vel. Kunne restarte og alt var som før. Prøvde igjen å installerer El Capitan, men samme skjer igjen. Ved restart får jeg den grå skjermen med eple på.

Har prøvd å resette PRAM samt velge bootdisk.

Noen som vet hvor feilen kan ligge? Jeg vil nødig måtte installere Yosemite på nytt, da det tok svært lang tid :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det har jeg tenkt på som en siste løsning. Har avinstallert masse ubrukte programmer, ifall det er en eller annen oppstartsfil der som roter til. Men funker ikke det, må jeg prøve ren install. Må bare forsikre meg om at alt av bilder og slikt er trygt på backup. Men El Capitan skal jo ikke være noe problem på en 2011 MBP, så..og har ikke funnet andre som melder om samme feil. Eneste jeg finner er wifi-trlbbel, men DET skal vel ikke kunne trøble til bootingen?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå sitter jeg med det samme problemet og er skikkelig lei meg.

Fikk du orden på din maskin, isåfall hvordan ?;)

Nei, fikk ikke orden på det. Måtte bare gå tilbake en versjon. Avinstallerte en haug med programmer som ikke var i bruk, inkl noe antivirus. Men siden kona trengte maskina ble det ikke noe nytt forsøk og nå gidder jeg ikke prøve på ei stund. Men, kommer nok til å prøve igjen etter hvert. Leste et sted at enkelte antivirusprogram kunne føre til fastlåst oppstart. Mulig noe der.

Lenke til kommentar

:-) jeg fikk fikset min maskin ! på en ca time :-)

var innom mac butikk, frøken der trykte cmd+r og videre

fikk også beskjed fra henne om at hvis dette ikke skulle gå, må jeg rense maskinen og deretter laste ned alt fra det som var backupp på en ekstern disk

men for min del virket det med cmd+r også videre

:-)

Lenke til kommentar

Prøvde igjen i går. Har slettet masse programmer, renset opp. I går dom før: installasjon går fint og jeg får startet El Capitain med en gang etter installasjon. Får brukt OS OG ALT ER VEL, frem til jeg tar en ny restart. Da kommer ikke "progressbar" i gang. Så da tenker jeg: OS prøver loade noe som enter kødder det hele til eller ikke er der. Finnes der en fil jeg kan åpne og se hva OS vil starte/laste inn, ved oppstart? Jeg har også prøvd internet recovery, men samme resultat. Er redd en clean install vil bli korrupt når jeg henter ting tilbake fra timemachine. Da er det kanskje bedre å rydde FØR jeg prøver på nytt.

Lenke til kommentar

Prøvde igjen i går. Har slettet masse programmer, renset opp. I går dom før: installasjon går fint og jeg får startet El Capitain med en gang etter installasjon. Får brukt OS OG ALT ER VEL, frem til jeg tar en ny restart. Da kommer ikke "progressbar" i gang. Så da tenker jeg: OS prøver loade noe som enter kødder det hele til eller ikke er der. Finnes der en fil jeg kan åpne og se hva OS vil starte/laste inn, ved oppstart? Jeg har også prøvd internet recovery, men samme resultat. Er redd en clean install vil bli korrupt når jeg henter ting tilbake fra timemachine. Da er det kanskje bedre å rydde FØR jeg prøver på nytt.

Hei

Jeg har samme problem, måtte tilbakestille til Yosemite, og vet ikke om jeg våger å prøve å oppgradere en gang til (masse jobb hvis det ikke funker!!)

Har du funnet feilen ??

Lenke til kommentar

Jeg har ikke funnet feilen ennå. Det er som du sier, mye jobb å drive å tilbakestille. Eller, det tar lang tid. Jeg har prøvd å dra ut alt, unntatt ladekabel. Mistenker fortsatt at det er noe i oppstartscriptet som forhindrer kapteinen å starte - men, synes da også det er rart at kapteinen starter første gang etter installasjon. Der er noe muffens ute å går :) terjgil, har du MBP early 2011, du også? Har du satt inn ekstra harddisk?

Lenke til kommentar

Ja, early 2011 og jeg har satt inn SSD-disk til OSX og programmer og satt inn HDD i DVD-drive kabinettet som jeg bruker som lagring og hjem-mappe.

Nå har jeg gått igjennom systemfilene og funnet noen som ikke hadde rettigheter i orden, fikset de, men vet ikke om det har noe å si for oppstarten. Har også reparert rettigheter i Disk-verktøy og vurderer å prøve oppgradering i kveld??.....

men kanskje vi bør vente på en oppdatering av Capitan med bug-fix, det må vel være flere som opplever problemer ?? 

Lenke til kommentar

Hmmm..akkurat det samme som meg. SSD med osx og snurredisken som fulgte med, der dvd sto. Kan det være at maskina ikke tåler at man har bytta litt om på innmaten?

Ja, early 2011 og jeg har satt inn SSD-disk til OSX og programmer og satt inn HDD i DVD-drive kabinettet som jeg bruker som lagring og hjem-mappe.

Nå har jeg gått igjennom systemfilene og funnet noen som ikke hadde rettigheter i orden, fikset de, men vet ikke om det har noe å si for oppstarten. Har også reparert rettigheter i Disk-verktøy og vurderer å prøve oppgradering i kveld??.....

men kanskje vi bør vente på en oppdatering av Capitan med bug-fix, det må vel være flere som opplever problemer ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...