Gå til innhold

Variabel frame rate med ekstern styring


Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Jeg ønsker å forsøke å filme raske bevegelser ved hjelp av stroboskop-interferens. Jeg er avhengig av perfekt synkronisering av stroboskop og kamera. Jeg behøver å kunne justere frame rate i svært små steg, helst med en ekstern synkronisering som kan styre både blitz og kamera samtidig. Jeg behøver ikke mer enn kanskje 60 FPS da jeg godt kan fryse bevegelser ved langt høyere frekvenser ved hjelp av doblinger.

 

Her er hva som behøves:

Oppløsning: typ 480-1080 linjer.

Frame rate: typ 30-60FPS (minst 1:2 slik at jeg kan treffe alle frekvenser ved hjelp av dobling)

Lysfølsomhet: Jeg ser for meg at man med god lysfølsomhet kan fryse bevegelser bedre. Hvilken rolle hhv ISO og optikk spiller i å oppnå resultatet er ikke viktig.

Dybdeskarphet: Ikke vesentlig, men ekstremt liten dybdeskarphet er ikke ønskelig.

C/BW: Av erfaring vet jeg at et BW kamera ofte kan være bedre egnet/gi bedre lysfølsomhet pr krone. Det er ikke behov for farge.

Optikk: Optikken bør være av rimelig kvalitet, typ 35mm ekvivalent (20-70mm vil helt sikkert fungere).

Ekstern styring: Kameraet bør ha mulighet for en eller annen form for ekstern styring med en klokkepuls eller liknende.

 

Ellers bør kameraet være ganske billig og ikke så veldig stort og klumpete. Jeg vet dette kan løses med veldig dyre høyhastighetskameraer, men det er ikke så interessant.

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Om du bruker et professionellt videokamera, har det sync inn, så du kan låse det til en klokke.

Denne vil riktig nok være for 50 eller 60 bilder i sekundet, men om kamera skyter 100 eller 120 (over cranking) vil det likevel låses til samme referanse.

Du må da bygge deg en liten styringsboks som enten gir blackburst eller tri-level sync til kamera, og også en syncronisert trigging av stroben din, eller bruke en ferdig sync generator for video, og låse din strobe generator til den eller omvendt.

Litt knot, men ikke noen umulighet.

(Eller glemme stroben, og heller bare kjøre på med masse lys fra en passende flicker-free lyskilde.)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Tri_level_sync

Lenke til kommentar

Jeg har kommet frem til at løsningen må bli noe basert på Vela Labs sin blitz: https://www.vela.io/vela-one-high-speed-flash/, i kombinasjon med et stillbilde kamera. Jeg må dermed ha følgende:
- En styreenhet som kan synkronisere en funksjonsgenerator, kameraet og blitzen.

- En funksjon for automatisk opplasting av bilder.

- En funksjon for å kunne sette en rekke manuelle verdier.

- En funksjon for å håndtere systematisk filbehandling.

- En funksjon for å generere automatiske time-lapse videoer ut av bildesekvensene.

 

Jeg ser for meg at alt dette potensielt kan gjøres både med PC, Raspberry Pi og Arduino, eventuelt en kombinasjon.

 

Den største utfordringen er nok programmeringen, men samtidig ser jeg på den som ganske triviell for en som kan slikt.

Endret av Snickers-is
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...