Gå til innhold

Ikke justert lønn i 2015, for tidlig å ta det opp?


Anbefalte innlegg

I mai startet jeg i ny jobb, og i tilbudet sto dette: 

 

Vi kan tilby deg en årslønn på kr X,-, eksklusiv overtid. Lønnen vil bli justert ved neste regulering i mai 2015.

 

Jeg tok jobben da jeg synes årslønn + justering(regnet med en 3% ca) var ok. Men etter oppstart har lønnen forblitt lik X. Altså ingen justering så langt og føler nå at det begynner å dra ut, men er det for tidlig å ta opp? Altså er det noen som er vant til at justering av lønn og etterbetaling av dette skjer etter oktober? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Normalt sett, i de firmaene jeg har jobbet og hatt ansvar for å ansette, så er man "untatt" fra justering det første året man jobber i bedriften. Å få en justering allerede samme måned som man begynner høres litt spesielt ut, og jeg kan tenke meg at det skulle stått "mai 2016".

 

Når det er sagt, så står det jo der svart på hvitt så jeg hadde nok spurt sjefen om hvorfor det ikke ble gjort! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Normalt sett, i de firmaene jeg har jobbet og hatt ansvar for å ansette, så er man "untatt" fra justering det første året man jobber i bedriften. Å få en justering allerede samme måned som man begynner høres litt spesielt ut, og jeg kan tenke meg at det skulle stått "mai 2016".

 

Når det er sagt, så står det jo der svart på hvitt så jeg hadde nok spurt sjefen om hvorfor det ikke ble gjort! 

 

Det var noe som var avtalt på forhånd så det skulle ikke ha stått 2016. Og som sagt er det en del av avtalen og den er så og si brutt(om det ikke er jeg som er for tidlig på avtrekkeren). 

 

Det som er greia er at sjefen har hatt en spesiell tid hjemme etter jeg startet, så jeg vill ikke mase før det er helt nødvendig. Og om det er normalt å dra ut justeringer så langt ut i året vil jeg avvente litt :) 

Lenke til kommentar

Hvis det var avtalt på forhånd, så er det absolutt på tide å si ifra!

Det er ikke så unormalt i større bedrifter at sånt kan trekke ut litt. Her jeg jobber nå f.eks. skal justeringene skje i April, men i år ble det Juli(med tilbakevirkende kraft). Oktober begynner å bli urovekkende sent, spesielt hvis det ikke har kommet informasjon om hvorfor det har blitt utsatt!

Lenke til kommentar

Har de ansatte som ikke er nye fått lønnsjustering? I så fall er det fort et avtalebrudd. Hvis de ikke har fått det kan nok arbeidsgiver høres med at det ikke er noen lønnsjustering i år, evt. at det ikke har kommet.

 

For øvrig er det jo vanlig å gi lønnsjustering tilbakevirkende kraft til et gitt tidspunkt (typisk mai), for at ikke det skal påvirke forhandlingene, for eksempel ved at man krangler om slike ting som denne tråden. Så jeg ville ikke bekymret meg så mye hvis svaret er at "justeringsprosessen er ikke ferdig ennå".

Lenke til kommentar

Har de ansatte som ikke er nye fått lønnsjustering? I så fall er det fort et avtalebrudd. Hvis de ikke har fått det kan nok arbeidsgiver høres med at det ikke er noen lønnsjustering i år, evt. at det ikke har kommet.

 

For øvrig er det jo vanlig å gi lønnsjustering tilbakevirkende kraft til et gitt tidspunkt (typisk mai), for at ikke det skal påvirke forhandlingene, for eksempel ved at man krangler om slike ting som denne tråden. Så jeg ville ikke bekymret meg så mye hvis svaret er at "justeringsprosessen er ikke ferdig ennå".

 

Har ikke forhørt meg med de andre, men skal absolutt gjøre det for å sjekke :) 

 

Men en ting, det som jeg har markert i svart i din kommentar, er det mulig for arbeidsgiver å velge å ikke justere når jeg har en avtale som sier at den skal justeres i mai? 

Lenke til kommentar

Min tolkning av den passusen om lønnsjustering er at det er en henvisning til den generelle lønnsjusteringen i bedriften. Hvis det ikke blir noen generell lønnsjustering (den justeres med 0), så tror jeg man kan "komme unna" med det ja.

 

Ok, men da skal jeg forhøre meg med det i bakhodet :) 

 

Takker for svar! 

Lenke til kommentar

Merk at jeg på ingen måte er sikker på at arbeidsgiver kan komme unna med det i dette konkrete tilfellet. Spesielt hvis dette har vært et forhandlingstema kan man like gjerne komme til at du har krav på rimelig lønnsjustering. Men jeg ville nok trådt varsomt. Er du fagorganisert bør du ta kontakt med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...