Gå til innhold

Starte nettbutikk... lovlig?

HCG

Anbefalte innlegg

Det er ikke et problem å drive nettbutikk uten å tillate retur, det er bare å betale tilbake / sende ny vare til kunder som vil returnere/reparere. Dyrt, men lovlig. 

Angreretten bestemmer ikke at du må ta produktet tilbake, bare at kunden må kunne få igjen pengene. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvis ikke det er veldig dyre varer så koster det ofte mer for frakt tilbake til utlandet (Kina). Hvis du har en ok'ish profittmargin så gjør det ingenting om 1 av 10 varer blir reklamert. Si at du selger en vare for 10 kroner, du tjener 3 kroner pr solgte og 1 av 10 blir sendt tilbake så tjener du 30 kroner på de ti og får minus 7 kroner på det igjen.

Problemet du får er frakttid, hvis det tar for eksempel 14-20 dager å få en nøkkelring så blir kundene (ofte) misfornøyd og vil ikke anbefale deg videre, jungeltelegrafen er den beste reklamen man kan få :) Når jeg bestiller noe fra Norge så forventer jeg varene innen maks 1 uke hvis de er på lager. Dropshipping er noe dritt, har vært med på det før fra en norsk butikk, jeg bestillte aldri derifra igjen, betaler heller noen få kroner mer for å få det raskere, og det er faktisk bare marginal forskjell i pris mellom de som bruker dropshipping og de som har lager.

Å ha lager selv i et annet land som er relativt nærme for å spare penger er greit, ta CDON, de har vel lager i Sverige så vidt jeg vet (hadde det før hvertfall) og siden de hadde lager der og varene ble sendt fra lager raskt så kom pakkene maks 1-2 dager senere enn de jeg bestiller fra Norge.

Tror ikke din butikk blir en suksess uten et lite lager hvertfall, du opplyser selvfølgelig om lagerstatus og skriver "forventet levering xxx dager" hvis de ikke er på lager. Du kan opprette avtaler med posten slik at det koster mye mindre å sende pakker hvis du har et visst kvantum du sender pr måned.

Drop dropshipping og lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk også på sikkerheten, spesielt CE-merket. Det er mye som selges billig i Kina som aldri bør selges på det norske markedet.

Det virker som det er lite prioritert å slå ned på norske "kina-butikker" som selger varer som ikke oppfyller de gjeldende krav.

Endret av ^fmj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

1. Om jeg har en avtale med kinesiske leverandører, er det da lovlig å sende dem direkte fra dem til kunder?

Her spørs det hvilken type nettbutikk du ønsker å start, droppshipping kan være noe for deg ?

2. Hvordan skatter jeg? Høres kanskje dumt ut, men jeg aner ikke hvordan jeg skatter på penger som kommer rett inn på konto. Nettbutikktjenesten jeg skal bruker har Paypal-tjeneste.

Eneste jeg kan anbefale deg her er å kontakte en regnskapsfører som kan hjelpe deg ut.

3. Må jeg starte enkeltmannsforetak?

Du kan gå til Altinn å opprette enkeltmannsforetak enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...