Gå til innhold

Starte nettbutikk... lovlig?

HCG

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har nå hatt planer om å starte en nettbutikk, med diverse varer fra Kina. Deretter har jeg noen spørsmål som jeg håpte på at dere kunne svare på? 

1. Om jeg har en avtale med kinesiske leverandører, er det da lovlig å sende dem direkte fra dem til kunder?

2. Hvordan skatter jeg? Høres kanskje dumt ut, men jeg aner ikke hvordan jeg skatter på penger som kommer rett inn på konto. Nettbutikktjenesten jeg skal bruker har Paypal-tjeneste.

3. Må jeg starte enkeltmannsforetak?

Tusen takk på forhånd for all hjelp, tips og guiding. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør med skattetaten er dette frivillig, ungdomsbedrift etc?

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/enkeltmannsforetak-og-moms/

Tviler på du tjener store penger i dette tilfellet, med mindre du tar stive priser.

Tror du må ha egent lager, siden om du bestiller i personens navn spørs om du gjør noe ulovlig.

Hva om personen bruker åpenkjøp og sier de ikke har fått varen? Da ligger problemet hos deg?

Lenke til kommentar

Hør med skattetaten er dette frivillig, ungdomsbedrift etc?

http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/enkeltmannsforetak-og-moms/

Tviler på du tjener store penger i dette tilfellet, med mindre du tar stive priser.

Tror du må ha egent lager, siden om du bestiller i personens navn spørs om du gjør noe ulovlig.

Hva om personen bruker åpenkjøp og sier de ikke har fått varen? Da ligger problemet hos deg?

Det er ingenting ulovlig med å dropshippe, det er veldig vanlig (altså at leverandør shipper rett til kunde selv om kunden har kjøpt av butikk). Men butikken har fortsatt fullt ansvar på alle måter, både for reklamasjon, reparasjon, shipping etc. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er viktig at det kommer tydlig frem i betingelsene i nettbutikkene, er ofte slike kinabutikker som er oversatt av google translate, ikke varsler om dette eller at det ikke kommer tydlig nok frem, det har blitt oppdaget under fortolling der man trodde norsk moms var inkludert i prisene, så ble man lurt og må betale toll i tillegg kommer faktura kostnader og lagerkostnader og behandlingsgebyr.

Det er også problemer med åpenkjøp selv om kjøperen har rett til dette, må kjøperen da i dette tilfellet betale returkostnader til selgeren. Da det ikke blir like lett for selger å kanselere bestillingen til en fabrikk i kina.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må regne med at pakker fra kina forsvinner, du må finne ut hvordan du skal håndtere dette med produsent, jo flere parter involvert her jo mer forvirrende blir det for ALLE parter, missfortåelser kan oppstå og parter kan bli missfornøyde med løsninger.

Nå nevner du at du vil bruke Paypal så de vil også være ilvolvert og de driter i selgere, solgt for over 290k på paypal og kjøpt for minst like mye. Du sider alltid med kunder uavhengig av ditt synspunkt. Vært klar over det, hvis kunder vil lyve og få pengene sine tilbake, så vil de få til dette, enkelt, og det er ingenting du kan gjøre med det.

Lenke til kommentar

Du må regne med at pakker fra kina forsvinner

Jeg har fått mange hundre pakker fra Kina, ingen har enda forsvunnet. Tatt 3-4 mnd på noen absolutt, men ikke forsvunnet. Nå er RR/China Post registered så billig at det uansett ikke er noen vits å sende uten sporing.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått mange hundre pakker fra Kina, ingen har enda forsvunnet. Tatt 3-4 mnd på noen absolutt, men ikke forsvunnet. Nå er RR/China Post registered så billig at det uansett ikke er noen vits å sende uten sporing.

Jeg får omtrent 600-700 pakker iåret fra kina, og har fått det de siste 5 årene og vil si at det er et ganske neveverdig antall pakker som forsvinner.

Lenke til kommentar

Jeg får omtrent 600-700 pakker iåret fra kina, og har fått det de siste 5 årene og vil si at det er et ganske neveverdig antall pakker som forsvinner.

Om du sender uten sporing, hvordan vet du at pakkene i det hele tatt er sendt? Og hvorfor i alle dager benytter du ikke sporing?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du sender uten sporing, hvordan vet du at pakkene i det hele tatt er sendt? Og hvorfor i alle dager benytter du ikke sporing?

Fordi sporing er vesentlig mye dyrere og absolutt ikke verdt det for majoriteten av tingene jeg blir tilsendt?

Fordi selger er opptatt av rykte og vet at leveringstid utover det man kan forvente fra Kina har negativ virkning, samt de VET at jeg får pengene mine refundert bare jeg lufter tanken for Paypal, noe jeg gjør. Jeg får ALLTID refundert 100% på pakker jeg ikke mottar. Og da er det ofte selgeren som sitter igjen med utgiftene for gebyr.

Lenke til kommentar

Fordi sporing er vesentlig mye dyrere og absolutt ikke verdt det for majoriteten av tingene jeg blir tilsendt?

Hva legger du i vesentlig, og hvor er det du handler? Jeg henter mye fra Aliexpress, og der kommer alt som koster mer enn $3 med gratis, registrert sporing.

Lenke til kommentar

Handler på Alibaba, Aliexpress, eBay og av enkelte individer jeg har kontakt med. Av 100 pakker vil jeg anslå at 3-5 forsvinner sorløst. Har faktisk mistet 3 pakker med springs nummer også når jeg tanker meg om. En av de forsvant etter at den ankom Norge, de 2 andre forsvant før det.

Lenke til kommentar

Tror mye av forsvinnelser egentlig handler om tollvesenet returnerer pakkene som er feil merket, tilbake til kina, går minst 1 måned.

Ellers kan det være de blir sendt til feil land eller stjålet.

Har hent meg en skjeldent gang så er fordelen med ebay man kan kontakte paypal å få pengene refudert om ikke selgeren ordner opp.

Hvordan kan man miste pakker med sporingsnr? da er det helt klart posten sin feil pakkene blir borte.

Da man ville se om pakkene ble utlevert siden siden de fleste sendes som rekomandert.

Lenke til kommentar

Handler på Alibaba, Aliexpress, eBay og av enkelte individer jeg har kontakt med. Av 100 pakker vil jeg anslå at 3-5 forsvinner sorløst. Har faktisk mistet 3 pakker med springs nummer også når jeg tanker meg om. En av de forsvant etter at den ankom Norge, de 2 andre forsvant før det.

Poenget mitt var egentlig at sporing er megabillig fra Kina, og dersom man har det kan ingen påstå du har mottatt noe du ikke har fått.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vær snille, og ta den diskusjonen en annen plass. :) Men kan legge til at jeg har bestilt rundt 200 pakker de siste 3-4 månedene og ikke EN mangler. Nok om det; så om jeg har forstått riktig - dropshipping er lovlig (sende direkte fra leverandør)?

Men hva med skatting? Hvordan skatter jeg når jeg får pengene mine så og si direkte på konto, via Paypal? Noe hjelp med dette?

Lenke til kommentar

Vær snille, og ta den diskusjonen en annen plass. :) Men kan legge til at jeg har bestilt rundt 200 pakker de siste 3-4 månedene og ikke EN mangler. Nok om det; så om jeg har forstått riktig - dropshipping er lovlig (sende direkte fra leverandør)?

Men hva med skatting? Hvordan skatter jeg når jeg får pengene mine så og si direkte på konto, via Paypal? Noe hjelp med dette?

Det kommer an på om du driver som privatperson eller firma. 

Lenke til kommentar

Det kommer an på om du driver som privatperson eller firma. 

Drive som privatperson? Er det mulig/lovlig? Beklager min manglende kunnskap om dette.

Lenke til kommentar

Fra altinn.no:

Enkeltpersonforetak

Enkeltpersonforetak er en organisasjonsform hvor en fysisk person står ansvarlig for en næringsvirksomhet. Det betyr at han eller hun har fullt økonomisk ansvar for virksomhetens gjeld og forpliktelser.

Eieren bestemmer alt i foretaket. Det er ingen egen lov om enkeltpersonforetak.

Eieren må som hovedregel være myndig (18 år). Han/hun behøver ikke å være bosatt i riket. Foretaket må imidlertid ha adresse i Norge. Eieren av et enkeltpersonforetak plikter ikke å sette til side penger spesielt for selskapet, (skyte inn kapital), siden han/hun uansett står personlig ansvarlig.

Mindreårig over 15 år kan i noen tilfelle ha adgang til å drive næringsvirksomhet.
Vergen kan med samtykke fra Fylkesmannen gi tillatelse til at en mindreårig kan drive en bestemt næringsvirksomhet. Den mindreårige kan bare drive virksomheten i et enkeltpersonforetak. For nærmere informasjon og vilkår, ta kontakt med Fylkesmannen i ditt fylke.

Skattemessig lignes virksomhet i enkeltpersonforetak sammen med eieren personlig. Dette betyr at nettooverskuddet er skattepliktig sammen med eierens andre inntekter, for eksempel lønnsinntekter. På samme måte vil nettotapet være fradragsberettiget.

Alle enkeltpersonforetak kan registrere seg i Enhetsregisteret, og får da et organisasjonsnummer. Registrering i Enhetsregisteret er gratis. Enkeltpersonforetak har også rett til å registrere seg i Foretaksregisteret. Ved registrering i Foretaksregisteret vil foretaket få en firmaattest. Registrering i Foretaksregisteret er gebyrbelagt.

Hvis enkeltpersonforetaket har minst fem ansatte eller driver videresalg av innkjøpte varer, har det registreringsplikt i Foretaksregisteret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det skal ikke være noe problem. Har tenkt over disse problemstillingene, og med egne og andres erfaringer skal ikke reklamasjon være noe problem. Nytt produkt eller pengene tilbake-løsning funker. (Har hjulpet en venn med sin nettbutikk før.)

Retur som du sier, kommer ikke til å være et alternativ. Blir unødvendig dyrt for alle parter.

Endret av HCG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...