Gå til innhold

Binde studielånet nå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener at det har så lite å si, med tanke på hvor "små" avbetalingsavdragene er. Nå aner jeg ikke hvor stort studielånet ditt er, men er det på en rundt 100.000 så er det bedre å spare opp penger om du har mulighet til det. Si 2000 kroner i måneden, også sparer du litt mer etter at du har fått deg fast jobb etter studiene og betaler alt ned så fort du kan. Lønner seg ihvertfall ikke å betale avdrag hver måned frem til du er 60 år gammel.

Leste for en stund siden at studielån var så utrolig gunstig osv og at det lønte seg og ta opp maximum studielån og stipend. Det artikkelen failed to mention er at ja, det lønner seg....men kun om du er så rik at du ikke engang trenger det, eller om du kommer fra en rik familie og er en fond baby. Da lønner det seg LITT om du setter alt inn på en høyrente/fond konto. Du skal dog være heldig med konto i bank da ettersom den beste høyrente kontoen i dag har 2,35% rente. (BlueStep Finans).

Men for all del hvis du TROR at du kommer til å spare masse penger på å binde studielånet for 5 år til en rente av 2,25 så gjør det.

Lenke til kommentar

Mener at det har så lite å si, med tanke på hvor "små" avbetalingsavdragene er. Nå aner jeg ikke hvor stort studielånet ditt er, men er det på en rundt 100.000 så er det bedre å spare opp penger om du har mulighet til det. Si 2000 kroner i måneden, også sparer du litt mer etter at du har fått deg fast jobb etter studiene og betaler alt ned så fort du kan. Lønner seg ihvertfall ikke å betale avdrag hver måned frem til du er 60 år gammel.

Leste for en stund siden at studielån var så utrolig gunstig osv og at det lønte seg og ta opp maximum studielån og stipend. Det artikkelen failed to mention er at ja, det lønner seg....men kun om du er så rik at du ikke engang trenger det, eller om du kommer fra en rik familie og er en fond baby. Da lønner det seg LITT om du setter alt inn på en høyrente/fond konto. Du skal dog være heldig med konto i bank da ettersom den beste høyrente kontoen i dag har 2,35% rente. (BlueStep Finans).

Men for all del hvis du TROR at du kommer til å spare masse penger på å binde studielånet for 5 år til en rente av 2,25 så gjør det.

Ja, nei..jeg er i en anne situasjon. Jeg er godt voksen og har desverre alt for høyt studielån grunnet kløning i yngre alder. Jeg tjener bra men uregelmessig. Enkelte måneder sparer jeg 10 andre 0. Har nok sparepenger til å betale ned hele lånet (200k)..

Det lønner seg ikke å betale ned hele studielånet for meg da jeg har boliglån. Og som du sier, renten er lav..lavere enn hva jeg får på høyrente og aksjeutbytte..pengene bruker jeg heller også på oppstart av firmaer enn betale ned studielån. 

Det jeg egentlig bare lurte på er hvor lavt studielånsrenten teoretisk kan gå? For om den ikke kan gå lavere enn 1,5 så burde man jo vurdere å binde i hvert fall tre år. 

Lenke til kommentar

Nja..den gav meg ikke så mye. Selv om det historisk har vært lønnsomt å ha flytende så betyr ikke det at det ved mange anledninger i historien har lønt seg å binde. Om renten er så nær null som det er mulig å komme så må det på ett eller annet tidspunkt lønne seg å binde. Men ja..bankene "tipper" jo at det ikke skal lønne seg å binde renten, derfor tilbyr de lavere fastrente enn flytende - fordi de tror renten vil gå lavere. Vanligvis pleier jeg å høre på bankene og ikke binde når de setter ned fastrenten..men et sted må man sette grensen også. 

Derfor jeg er interessert i hvor lavt renten teoretisk kan gå. Mener jeg leste en artikkel om det en gang, men jeg finner den ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...