Dudsy Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 [COLOR=green]Eg lurte på om garantien forsvinner når du overklokker?? Vil pcen gå noe særlig fortere eller lønner d seg og kjøpe mer ram istedenfor??? Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Velkommen til Forumet Overklokking lønner seg ja :nice: Hva slags utstyr har du nå da? Lenke til kommentar
tarantell Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Hei, og som sagt, velkommen til forumet på HW.no. Ja, det lønner seg å overklokke, siden du da kan få produktet ditt til å yte mer for mindre (eller ingenting) penger. Om du overklokker f. eks. din RAM, vil garantien forsvinne, ja. Men du kan ikke forvente deg et skikkelig mirakel heller. Pass på og vær forsiktig! Jeg har overklokket min 640 MB, og det lover jeg yter!! Men jeg må vite hva slags utstyr/ramtype du har, for å kunne hjelpe deg mer nøyaktig. Lykke til! Lenke til kommentar
genesis Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Jeg har overklokket min 640 MB, og det lover jeg yter!! hva du har oc? Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Hei, og som sagt, velkommen til forumet på HW.no. Ja, det lønner seg å overklokke, siden du da kan få produktet ditt til å yte mer for mindre (eller ingenting) penger. Om du overklokker f. eks. din RAM, vil garantien forsvinne, ja. Men du kan ikke forvente deg et skikkelig mirakel heller. Pass på og vær forsiktig! Jeg har overklokket min 640 MB, og det lover jeg yter!! Men jeg må vite hva slags utstyr/ramtype du har, for å kunne hjelpe deg mer nøyaktig. Lykke til! Hvordan overklokker du en ferdigmaskin? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Eg lurte på om garantien forsvinner når du overklokker?? Vil pcen gå noe særlig fortere eller lønner d seg og kjøpe mer ram istedenfor??? Garantien vil forsvinne ja...men så lenge du klokker å ikke rører volten så er du garrantert at den ikke ryker de første 5 årene. Kan vel si det slikt eller? Lenke til kommentar
atrax Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Garantien bortfaller om du overklokker, men det er opp til forhandler å bevise at du har overklokket, og det er ikke gjort uten videre. Anbefaler deg absolutt å lese Nybegynnerguiden på www.overklokking.no. Står mye lurt der. Lenke til kommentar
swaisi Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Hei, og som sagt, velkommen til forumet på HW.no. Ja, det lønner seg å overklokke, siden du da kan få produktet ditt til å yte mer for mindre (eller ingenting) penger. Om du overklokker f. eks. din RAM, vil garantien forsvinne, ja. Men du kan ikke forvente deg et skikkelig mirakel heller. Pass på og vær forsiktig! Jeg har overklokket min 640 MB, og det lover jeg yter!! Men jeg må vite hva slags utstyr/ramtype du har, for å kunne hjelpe deg mer nøyaktig. Lykke til! Hvordan overklokker du en ferdigmaskin? Du har aldri hørt om å kjøpe nytt hovedkort??? Lenke til kommentar
tarantell Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Ja, har du aldri hørt om å kjøpe deler? Veit at jeg ikke har oppdatert siggen, men.... Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Hei, og som sagt, velkommen til forumet på HW.no. Ja, det lønner seg å overklokke, siden du da kan få produktet ditt til å yte mer for mindre (eller ingenting) penger. Om du overklokker f. eks. din RAM, vil garantien forsvinne, ja. Men du kan ikke forvente deg et skikkelig mirakel heller. Pass på og vær forsiktig! Jeg har overklokket min 640 MB, og det lover jeg yter!! Men jeg må vite hva slags utstyr/ramtype du har, for å kunne hjelpe deg mer nøyaktig. Lykke til! Hvordan overklokker du en ferdigmaskin? Du har aldri hørt om å kjøpe nytt hovedkort??? Selvfølgelig har jeg det. Må da få kunne stille et spørsmål uten at du begynner å grine vel? Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Ja, har du aldri hørt om å kjøpe deler? Veit at jeg ikke har oppdatert siggen, men.... Dumme meg, jeg skulle jo selvfølgelig vært synsk. Hvorfor ikke bare svare "jeg har kjøpt nytt hovedkort"? Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Dere som nevner garanti: Hvordan skal noen kunne påvise at du har overklokket prosessoren din? Lenke til kommentar
simes Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 BenSin: Har du hørt om å skrive flere punkter i en post? Istedet for å legge inn 3 poster etter hverandre? Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 BenSin: Har du hørt om å skrive flere punkter i en post? Istedet for å legge inn 3 poster etter hverandre? Jeg siterer forskjellige innlegg, ser du ikke det da? Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 (endret) Eg lurte på om garantien forsvinner når du overklokker?? Vil pcen gå noe særlig fortere eller lønner d seg og kjøpe mer ram istedenfor??? Velkommen skal du være :-) Om overklokking lønner seg kommer helt an på hva du ahr tenkt å bruke datamaskinen til. Har du tenkt til å bare bruke den til Office, internett surfing og slik ting som ikke krever så veldig mye kapasitet så er det ikke nødvendig med overklikking. Men skal du spille og trenger mye kraft til å kjøre de nyeste tyngste spillene som er på markdet så er det fint med overklokking vis maskinen din har litt problemer med å klare å kjøre de spillene helt bra. Når du overklokker en datamaskin, f.eks CPU så blir den varmere, vis du skal overklokke den mye så må du øke spenningen på prosessoren og jo mere spenning du har på den jo varmere blir den. Så derfor er det viktig med veldig god kjøling, slik at CPu ikke brenner opp. Inne i BIOS der du stiller inn hvor mye du skal klokke er det kjempe viktig å sette på at maskinen skal slå seg av vis temeraturen kommer over 65 grader. Da er du meget godt sikret mot overoppheting av CPU. Er viktig å ta med at der er veldig inviduelt hvor mye du kan klokke ting, 2 helt like CPU`er kan klokke helt forskjellig. Du kan også overklokke FSB/RAM, det vil si at du får minne til å kjøre fortere enn det egentlig fabrikken oppgir. Dette er vel den klokkingen som har mest å si for AMD. Husk på at FSBxMultiplyer på CPU = Hastighet på CPU Vil sterkt anbefalle overklokkings guiden som er nevnt over her. Overklokking har også baksider! Du kan ødelegge CPU, men dette er ikke et stort problem vis du passer på temperatur og spenning. Minne kan også brenne opp, og her er det værre å kontrolere temperaturen, så her må du fysisk kjenne på rambrikken mens maskina kjører for å finne ut om den er på "kanten" av det den tåler. Brenner du deg er det på tide å ikke kjøre så hard på minnebrikken. Men dette er heller ikke så vanskelig å unngå, pass på å ikke bruk over 2.9v på ram og vis rammen er litt for varm vil maskinen din låse seg og ikke fungere som den skal. Så vis dette skjer så slå av maskinen med en gang. Hvordan overklokke og ting du må pass på står i GUIDEN over. I utgangspunktet mister du all garanti når du overklokker en komponent. Men i 99.9% av tilfellende vis det skjer noe med eks. cpu at den endag plutselig ikke fungerer, så får du ny på garanti, jeg har aldri hørt om noen som har blitt nektet garanti fordi han har overklokket en datamaskin. Men man vet jo aldri. Men er praktisk talt nesten umulig å påvise at du har overklokket en komponent. (Vis ikke du har flashet til annen bios eller.no da) Lykke til med overklokking Endret 13. november 2003 av |SeVen| Lenke til kommentar
tarantell Skrevet 13. november 2003 Del Skrevet 13. november 2003 Hei. Jeg griner ikke. Du har rett, kanskje jeg burde å ha sagt "jeg har nettop kjøpt ny hovedkort.". Så jeg sier beklager, og håper det er greit. Men i såfall, så har jeg 640, 382 MB DDR SDRAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå